رینگ جهانی

۱۳۹۳/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۹۲۳

نگاهی به بازار سنگ‌آهن

شاخص قیمت سنگ‌آهن خلوص ٦٢ درصد وارداتی به چین در ماه نوامبر تحت فشار بود و پس از آنکه اواخر اکتبر در ٧٨دلار و ٥٠ سنت هر تن ثبت شد یک هفته نزولی بود سپس در حدود ٧٥دلار و ٥٠ سنت به ثبات رسید و مجددا تا ١٩نوامبر به ٧٠ دلار هر تن افت کرد.

در آخرین روز کاری نوامبر نهایتا ٦٩ دلار و ٨٠ سنت هر تن ثبت شد که نسبت به اواخر اکتبر ٨ دلار و ٧٠سنت ارزان‌تر بود.

شاخص قیمت سنگ‌آهن خلوص‌های پایین‌تر نیز نزولی بود ولی به این سرعت افت نداشت. شاخص قیمت سنگ‌آهن خلوص ٥٨ درصد از ٦٩ دلار و ٦٠ سنت به ٦٢ دلار و ٦٠ سنت هر تن رسید. اختلاف قیمت خلوص ٦٢ و ٥٨ درصد از ١١درصد اوایل نوامبر به ١٠درصد رسید. میانگین قیمت سنگ‌آهن خلوص ٦٢ درصد در ماه نوامبر ٧٣دلار و ١٣سنت هر تن اعلام شده که به‌عنوان قیمت نهایی در معاملات سوآپ، آپشن و فیوچرز در بورس‌هایی چون سنگاپور و لندن به‌کار می‌رود.

میانگین قیمت ماه نوامبر نسبت به اکتبر ٨,٧درصد پایین‌تر است.


سرازیری بازار مقاطع

هفته گذشته افت قیمت قراضه و کاهش تقاضا تاثیر خود را بر بازار مقاطع اروپا نشان داد و قیمت معاملات پس از دو هفته ثبات نزولی شد. تا یک هفته قبل چون حجم سفارش‌های صادراتی خوب بود کارخانه‌ها افت قیمت قراضه را در قیمت‌هایشان اعمال نکردند و چون با نزدیک شدن کریسمس خرید‌ها کمتر شده، تولید‌کننده‌ها چاره‌یی جز تخفیف دادن ندارند.

قیمت معاملات مقاطع در فرانسه تا ١٠یورو ارزان‌تر شده و به ٥١٠ یورو هر تن رسیده است. قیمت پیشنهادی اسپانیا در ٥٠٥ یورو نیز شنیده شده است.

خریدارها تنها برای رفع نیاز فوری معامله می‌کنند و به فکر افزایش موجودی انبارها نیستند. در بنلوکس قیمت‌ها از ٥١٥ تا ٥٢٠ یورو به ٥١٠ یورو رسیده است. علت اصلی روند نزولی قیمت قراضه است و ظاهرا ادامه خواهد داشت.


افت صادرات سنگ‌آهن

صادرات سنگ‌آهن برزیل در نوامبر سال جاری ١٦درصد نسبت به سال گذشته افت داشته و به ٢٥میلیون و ٩٠٠هزار تن رسیده است. این کاهش در حجم صادرات با افت ٤٧,٥درصدی ارزش آن همراه بود که از ٣میلیارد و ١٠میلیون دلار به یک میلیارد و ٥٨٠ میلیون دلار رسید. میانگین قیمت فوب نیز از ٩٧دلار و ٣٠سنت به ٦٠ دلار و ٩٠سنت هر تن رسید. همچنین میزان صادرات سنگ‌آهن این کشور در نوامبر نسبت به ٣١میلیون و ٧٠٠هزار تن اکتبر ١٨,٣درصد کاهش داشته و ارزش آن 16.5درصد از اکتبر پایین‌تر بود.


سکوت بازار قراضه

هفته آخر نوامبر بازار قراضه ترکیه همچنان در ابهام بود. درحالی که قیمت‌ها اغلب افت داشت، قیمت قراضه اروپا در آخرین معاملات بالاتر رفت. خریداران ترک تنها برای رفع نیاز فوری قراضه می‌خرند از این‌رو تقاضا بهتر نشده است.

برخی از عرضه‌کننده‌ها باتوجه به رکود بازارهای فولاد تخفیف می‌دهند تا تمایل به خرید بیشتر شود و برخی دیگر باتوجه به اینکه زمستان رسیده و جمع‌آوری قراضه کمتر خواهد شد به‌دنبال افزایش قیمت هستند.

قراضه سنگین کلاس ١ و ٢ خلوص ٢٠-٨٠ از انگلیس در ٣٠٠دلار هر تن خریداری شده که ١٠دلار بهبود داشت. قیمت فعلی قراضه امریکا ٣٠٠تا ٣١٠دلار هر تن است درحالی که آخرین معاملات در ٣٠١دلار هر تن صورت گرفت. انتظار می‌رود، قراضه امریکا به‌زودی در ٣٠٥دلار هر تن معامله شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر