اما و اگر‌های نفتی در بورس

۱۳۹۳/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۹۱۹

باوجود اینکه هم اهالی بازار سرمایه و هم مسوولان شرکت ملی نفت بر این موضوع تاکید دارند که آمادگی کامل برای عرضه نفت در بورس انرژی وجود دارد، اما این موضوع تا امروز ناکام مانده است.

از یک طرف سیدعلی حسینی مدیرعامل بورس انرژی با تاکید بر اینکه ما در بازار سرمایه برای اجرایی شدن عرضه نفت لحظه شماری می‌کنیم، اظهار داشت: برای عرضه نفت‌خام صادراتی کاملا آماده هستیم. مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه نفت‌خام با اعلام وزارت نفت روی تابلو می‌رود، گفت: این امر بستگی به آمادگی و نظر مسوولان وزارت نفت دارد، با این حال تمام زیرساخت‌ها برای عرضه نفت‌خام صادراتی در بورس انرژی آماده است و آماده همکاری با وزارت نفت هستیم.

از طرف دیگر سیدمحسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت که مسوولیت مذاکره مستقیم با مسوولان بورس را از طرف وزارت نفت در زمینه عرضه طلای سیاه در بازار سرمایه برعهده دارد، در گفت‌وگو با «تعادل» با بیان اینکه وزارت نفت مصمم به عرضه نفت در بورس است، گفت: منتهی این موضوع بستگی به رعایت الزاماتی است.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با بیان اینکه باید بر سر قیمت و نحوه پرداخت بهای نفت با مسوولان بورسی به تواقق دست پیدا کنیم، گفت: درصورت توافق با مسوولان بازار سرمایه نفت در بورس عرضه خواهد شد.

حال به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین مساله در موضوع روی تابلو رفتن نفت در بورس، تعیین قیمت و نحوه بازپرداخت بهای طلای سیاه است. براساس این گزارش، با توجه به دو تجربه قبلی که به ناکامی عرضه نفت در بورس منجر شد، این‌بار حداقل مسوولان وزارت نفت در این زمینه تمام جوانب امر را خواهند سنجید و بعد از آن وارد موضوع خواهند شد. یک تفاوت مهم در این عرضه با عرضه‌های قبلی این است که در این دفعه قرار است نفت به‌صورت صادراتی مورد مبادله قرار گیرد و خریداران باید نفت خریداری شده را برای فروش به مشتریان خارجی به خارج منتقل کنند. همچنین وزارت نفت محصول فروخته شده را در آب‌های جنوب کشور و در داخل نفتکش‌ها تحویل خریدار قرار خواهد داد. باتوجه به فعل و انفعالات رخ داده در این بین باید دید که سرانجام عرضه نفت در بورس به کجا خواهد انجامید و آیا اینبار رویای نفتی اهالی بازار سرمایه محقق خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر