وزارت نفت مصمم به عرضه طلای سیاه در بورس است

۱۳۹۳/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۶۴۷

بعد از آنکه حدود دو ماه از وعده بیژن نامدار زنگنه در رابطه با عرضه مجدد نفت در بورس می‌گذرد، بسیاری از کارشناسان بازارسرمایه بر این اعتقاد هستند که تا روی تابلو رفتن طلای سیاه راه بسیاری طولانی وجود دارد و این اقدام نیازمند به سرانجام رساندن مسایلی همچون تعیین قیمت نفت و نحوه پرداخت آن است.

حال باتوجه به این موارد سیدمحسن قمصری، مدیر اموربین‌الملل شرکت ملی نفت در گفت‌وگو با «تعادل» با بیان اینکه وزارت نفت مصمم به عرضه نفت در بورس انرژی است، اظهارکرد: باتوجه به فضای موجود نفت در بورس انرژی عرضه خواهد شد.

مدیر اموربین‌الملل شرکت ملی نفت با بیان اینکه طی دوشنبه یا سه‌شنبه هفته جاری جلسه‌یی بین مسوولان شرکت ملی نفت و بورس انرژی در رابطه با بررسی آخرین شرایط عرضه نفت برگزار خواهد شد، اظهارکرد: در این جلسه در مورد قیمت هر بشکه نفت و نحوه پرداخت بهای آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

قمصری افزود: اگر در این جلسه توافقات لازم حصول شود، نفت هفته آینده در بازار سرمایه روی تابلو

خواهد رفت.

این مقام مسوول در وزارت نفت با تاکید بر اینکه این عرضه با عرضه‌های قبلی تفاوت‌های فاحشی دارد، افزود: این‌بار عرضه برای صادرات خواهد بود و عرضه داخلی انجام نخواهد شد. وی ادامه داد: بخش خصوصی می‌تواند هر بشکه نفت را به قیمت نفت صادراتی ایران خریداری کرده و آن را درجنوب کشور برای فروش به طرف‌های خارجی تحویل بگیرد و امکان دریافت نفت فروخته شده در داخل کشور وجود ندارد.

مدیر اموربین‌الملل شرکت ملی نفت در پایان تصریح کرد: در این دور از عرضه قرار است روزانه 100هزار بشکه نفت در رینگ صادراتی بورس انرژی روی تابلو برود.

این گزارش حاکی‌ است، برای نخستین‌بار در 22تیر سال 90 بود که نفت خام در بورس کالا روی تابلو رفت ولی معامله‌یی صورت نگرفت. نخستین باری که نفت خام فروش رفت 26مرداد سال 90 بود که 500 هزار بشکه نفت خام به یکی از زیر‌مجموعه‌های شرکت ملی نفت فروخته شد. بعد از این معامله دیگر عرضه نفت در بورس کالا صورت نگرفت تا اینکه با روی کار آمدن دولت یازدهم، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دستور داد روزانه 2هزارو 920 بشکه نفت خام به‌صورت ریالی از 17فروردین سال جاری در بورس البته این‌بار در تالار فیزیکی بورس انرژی عرضه شود. این درحالی بود که تا پایان مرداد 66 بار نفت خام به‌وسیله شرکت ملی نفت در بورس انرژی روی تابلوی معاملاتی رفت که فقط در 12نوبت معامله انجام شد. در دفعاتی هم که نفت خام معامله شده، درصد کمی از این محصول با تقاضا روبه‌رو بوده است. باتوجه به اقبال کم به عرضه این محصول از 20مرداد سال جاری بنا بر دستور هیات‌مدیره شرکت ملی نفت عرضه نفت خام در بورس انرژی متوقف شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر