افت دسته‌جمعی قیمت‌ها در بورس انرژی

۱۳۹۳/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۴۸۸

در هفته‌های اخیر بسیاری از کارشناسان حوزه انرژی باتوجه به کاهش بهای نفت در ماه‌های قبل از 115دلار به حدود 75دلار، افت قیمت محصولات حاضر در معاملات بورس انرژی را پیش‌بینی می‌کردند که از ابتدای آذر این اتفاق افتاد و قیمت‌ همه محصولات کاهش یافت. این در حالی است که در آبان دو محصول باوجود افت قیمت نفت با افزایش قیمت همراه شدند، اما در آذر آنها نیز با کاهش همراه شدند. براساس این گزارش، در حالی که متانول در ماه گذشته با افزایش قیمت روبه‌رو شد، اما در ماه جاری این محصول با افول قیمت مواجه شده، به‌طوری که سه شرکت پتروشیمی زاگرس، شیراز و فناوران که این محصول را عرضه می‌کنند، آن را در ماه پیش هر کیلوگرم 946تومان عرضه کردند که نسبت به مهر با افزایش روبه‌رو بود اما در ماه جاری با کاهش قیمت همراه بود و به 894تومان رسید.


پتروشیمی‌ها

کارشناسان معتقدند باتوجه به کاهش قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی در سطح جهانی و ثبات بازار ارز افت قیمت متانول طبیعی بوده است.

دیگر محصولی که باوجود افزایش قیمت در آبان، در آذر با کاهش قیمت روبه‌رو شد، برش سنگین پتروشیمی بندر امام بود. این محصول در آبان هر کیلوگرم 1594تومان قیمت‌گذاری شد که نسبت به مهر با رشد همراه بود، اما در آذر با افت قیمت روبه‌رو شد و به 1406تومان رسید. همچنین برش سنگین پتروشیمی تبریز نیز با کاهش قیمت روبه‌رو شد و درحالی که در آبان هر کیلوگرم 1450تومان تعیین شد، در ماه جاری کیلویی 1370تومان قیمت‌گذاری شد. براساس این گزارش، متانول و برش سنگین ازجمله فرآورده‌های نفتی هستند که تولید پتروشیمی بوده و قیمت‌های آنان به‌وسیله شرکت بازرگانی پتروشیمی اعلام می‌شود.


محصولات پالایشگاهی

در ادامه کاهش قیمت‌ها در بورس انرژی آیزوریسایکل نیز مشمول این موضوع شد. این محصول توسط چهار شرکت پالایش نفت شیراز، بندرعباس، اصفهان و تبریز عرضه می‌شود. آیزوریسایکل در حالی در آبان نسبت به مهر با کاهش قیمت روبه‌رو شد که در آبان این محصول ازسوی پتروشیمی اصفهان، بندرعباس و تبریز هر کیلوگرم 1846تومان عرضه شد و در ماه جاری توسط سه شرکت فوق 1675تومان مورد قیمت‌گذاری قرار گرفت. همچنین پالایش نفت شیراز این محصول را در آبان کیلویی 1698تومان روی تابلو برد و در آذر نیز با کاهش قیمت به 1541تومان رسید.

دیگر محصولی که در ماه جاری با کاهش قیمت مواجه شد، انواع حلال بود. حلال 410 که ازسوی دو شرکت پالایش نفت آبادان و شیراز روانه بورس می‌شود و این دو شرکت حلال 410 را در آبان هر لیتر 1658تومان عرضه کردند، در آذر با کاهش قیمت به لیتری 1471تومان رسید.

حلال 402 نیز که ازسوی چهار شرکت پالایش نفت شیراز، اصفهان، بندرعباس و تبریز روی تابلو می‌رود، هر لیتر در آبان ازسوی این چهار شرکت 1615تومان عرضه شد و در آذر با کاهش قیمت لیتری 1549تومان موردمعامله قرار گرفت. حلال 406 نیز تنها ازسوی پتروشیمی اصفهان عرضه می‌شود که این محصول در ماه گذشته لیتری 1658تومان روی تابلو رفت که در ماه جاری به 1471تومان در هر لیتر کاهش یافت. دست آخر در گروه حلال‌ها نیز حلال 400 که آن هم ازسوی پتروشیمی اصفهان در بازار سرمایه حضور دارد در آبان 1673تومان در هر لیتر مورد مبادله قرار گرفت و در ماه جاری نیز با افت قیمت لیتری 1485تومان دادوستد شد. آیزوریسایکل و انواع حلال محصولاتی هستند که توسط پالایشگاه‌ها تولید می‌شوند و قیمت آنها توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تعیین و ابلاغ می‌شود.


میعانات گازی

این گزارش حاکی است، میعانات گازی از آن دست محصولات در بورس انرژی است که در اکثر عرضه‌ها ناکام می‌ماند اما در ماه جاری شاهد آن هستیم که مجتمع گازی پارس‌جنوبی مانند پالایش گاز ایلام قیمت هر بشکه از این محصول را به زیر 200هزار تومان کاهش داد. پالایش گاز ایلام در آبان هر بشکه از این محصول را 184هزار تومان عرضه کرد و در آذر این رقم را به بشکه‌یی 163هزار تومان تقلیل داد. مجتمع گازی پارس‌جنوبی نیز هر بشکه میعانات گازی را در آبان 207هزار تومان عرضه کرد، اما در ماه جاری بهای هر بشکه را به 186هزار تومان کاهش داد.


سایر محصولات

در سایر محصولات عرضه شده در بورس انرژی بهای بنزول با کاهش روبه‌رو بود، به‌طوری که این محصول در آبان کیلویی 1626تومان عرضه شد، اما در آذر با کاهش در هر کیلوگرم به 1500تومان رسید. سوخت کوره سبک نیز در آبان کیلویی 1650تومان معامله شد و در ماه جاری با افت قیمت به هر کیلوگرم 1300تومان رسید. برش سی7سی9 و برش 6 کربن غیرآروماتیک در ماه گذشته کیلویی دو هزار تومان روانه بورس شدند و در ماه جاری با افول قیمت 1700تومان در هر کیلوگرم دادوستد شدند. قیمت دو محصول نیتروژن مایع و قطران نیز ثابت ماند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر