سردرگمی همچنان ادامه دارد

۱۳۹۳/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۲۶۰

بعد از آنکه عرضه مجدد نفت‌خام در بورس انرژی بادستور زنگنه وزیر نفت دوباره به‌جریان افتاد، اظهارنظرهای مختلفی در این زمینه صورت گرفت و سرانجام اعلام شد نفت‌خام تا پایان ماه جاری در رینگ صادراتی بورس انرژی روی تابلو خواهد رفت، اما روز گذشته مدیرعامل بورس انرژی عرضه مجدد طلای سیاه در بازار سرمایه را منوط به‌حل دعوای خریدار نفت و شرکت ملی نفت کرد که براین اساس بار دیگر عرضه نفت به‌تعویق خواهد افتاد. سیدعلی حسینی در پاسخ به اینکه آیا این‌بار دعوای بین خریداران و شرکت ملی نفت در زمینه قیمت‌ها حل می‌شود یا خیر، تاکید کرد: اگر بخواهیم این بازار شکل بگیرد باید این مساله حل شود. به گفته وی، شرکت نفت در تعیین قیمت نفت‌خام قابل عرضه برای داخل باید خواست خریداران را نیز مدنظر قرار دهد. مدیرعامل بورس انرژی در خصوص سرانجام عرضه نفت‌خام صادراتی در بورس انرژی اظهار داشت: در این رابطه یکسری جلسات کار‌شناسی در حال برگزاری است ولی زمان‌بندی آن باتوجه به‌اهمیت موضوع باید از سوی شرکت ملی نفت اعلام شود. وی بااشاره به‌بحث قیمت‌گذاری نفت‌خام صادراتی در بورس انرژی گفت: باتوجه به‌اینکه عرضه صادراتی است محدودیتی برآن حاکم نخواهد بود. حسینی ادامه داد: قبلا چون عرضه داخلی بود وزارت نفت برای خریداران یکسری محدودیت‌هایی اعمال کرده بود اما عرضه‌های صادراتی از محدودیت کمتری برخوردار است.

این مقام مسوول در بورس انرژی خاطرنشان کرد: وقتی قرار است نفت‌خام از طریق بورس عرضه شود قیمت پایه را عرضه‌کننده و قیمت معاملاتی را بازار تعیین می‌کند.

حسینی در خصوص عرضه نفت‌خام برای مصرف پالایشگاه‌های داخل کشور در بورس انرژی اظهار داشت: اگر تقاضایی وجود داشته باشد دوباره شروع خواهد شد. وی یادآور شد: در مورد این عرضه هم قیمت پایه از سوی عرضه‌کننده و قیمت معاملاتی براساس قیمتی است که در بورس تعیین می‌شود. حسینی ادامه داد: شرکت نفت باید در مورد قیمت پایه از روش‌هایی استفاده کند که مورد قبول خریداران است مثلا در به‌کار‌گیری نرخ ارزی که در فرمول قیمت‌گذاری استفاده می‌کند یا در تعیین قیمت براساس محموله‌های صادراتی باید نظر خریداران را نیز اعمال کند.

مدیرعامل بورس انرژی تصریح کرد: باتوجه به‌اینکه تمامی نفت‌خام با یک کیفیت نیستند مثلا نفت‌خامی که صادر می‌شود کیفیت معین داشته و قیمت آن نیز مشخص است که با نفت‌خامی که به پالایشگاه‌های کوچک فروخته می‌شود یکسان نیست شرکت ملی نفت باید به‌گونه‌یی عمل کند که برای مصرف‌کننده داخلی جذابیت داشته باشد. وی همچنین در بحث قیمت‌گذاری نفت‌خام قابل عرضه در بورس برای پالایشگاه‌های داخل بر لزوم لحاظ کردن مباحث اجتماعی تاکید کرد.

حسینی گفت: پالایشگاه داخلی به اشتغال و سرمایه‌گذاری کمک می‌کند لذا در تعیین قیمت پایه برای خوراک این پالایشگاه‌ها باید به این موارد توجه شود.


آمادگی بورس انرژی برای عرضه برق صادراتی

حسینی همچنین از آمادگی چهارمین بورس کشور برای عرضه برق به مصرف‌کنندگان عمده خبر داد.

مدیرعامل بورس انرژی گفت: در معامله‌های برق یکسری محدودیت‌های فنی داریم که تنظیم‌کننده اینها وزارت نیرو است، اما از نظر انجام معامله‌های برق صادراتی در بورس انرژی مشکلی نداریم. وی افزود: بورس انرژی به‌طور مشخص خودش صادرات یا بازاریابی ندارد و کارگزاران مشتریان را شناسایی کرده و با آنان وارد مذاکره می‌شوند. حسینی اظهار داشت: اگر ما محدودیت‌های فنی را نداشته باشیم و امکان معامله برق صادراتی در کشور باشد، باتوجه به‌مزیت‌های نسبی که ما در فروش برق داریم، مشکلی از جهت بازاریابی نخواهیم داشت.

مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه تقریبا ضوابط اجرایی فروش مستقیم برق به‌مشترکان برق بالای هفت مگاوات آماده شده ، گفت: از آنجا که این موضوع ذی‌نفعان زیادی دارد، وزارت نیرو با احتیاط موضوع را دنبال می‌کند.

وی تاکید کرد: اجرای این طرح مشترکان بسیاری از جمله صنایع را در‌بر می‌گیرد که هم‌اکنون این موضوع به‌منظور بررسی نحوه اجرای آن در سطح دولت و وزارت نیرو باجدیت مطرح است.

حسینی یادآور شد: تنظیم قانون و مقررات یک بخش از کار است و اجرای آن تدابیر دیگری لازم دارد و ما نیز نشست‌های بسیاری با مدیران ارشد وزارت نیرو در این باره داشتیم و آمادگی کامل بورس انرژی را در این زمینه اعلام کردیم.

این مقام مسوول در بازار سرمایه بااشاره به بند و ماده 133 قانون برنامه پنجم و مصوبه‌های اجرایی آن، گفت: در این قانون پیش‌بینی شده که تا دو سوم برق مصرف‌کنندگان عمده باید ازطریق عرضه مستقیم یا بورس انرژی فروخته شود و در قانون برنامه نیز از لحاظ عدد و رقم هدف‌گذاری شده است.

وی افزود: زمان آغاز و روند اجرای فروش برق به‌مشترکان عمده دغدغه وزارت نیرو است و بورس انرژی بسترهای لازم را برای انجام این‌دسته از معامله‌ها فراهم کرده است.

حسینی تصریح کرد: اجرای این طرح نیازمند یک حمایت عمومی در سطح دولت و مجلس است و عدم اجرای آن منع قانونی ندارد و ما در بورس انرژی هم بستر آن را داریم و هم علاقه‌مند به اجرای این طرح هستیم. وی ادامه داد: شاید این فکر به اذهان خطور کند که اجرای این طرح افزایش قیمت‌ها را به‌دنبال داشته باشد، اما معتقدیم در بلندمدت قیمت‌های تعادلی کمتر از قیمت‌هایی باشد که ما درباره آن صحبت می‌کنیم.

مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه ما هم‌اکنون ماهیانه 45میلیارد تومان منابع برای معامله‌های برق داریم، اما برنامه‌یی که توافق کرده بودیم بیشتر از این بود، خاطرنشان کرد: ما باید تا پایان امسال به ماهیانه 200میلیارد تومان می‌رسیدیم، اما به‌دلیل تنگناهای مالی از 10میلیارد تومان به 45میلیارد تومان در ماه رسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر