خروج 1500 خریدار غیرواقعی از تالار پتروشیمی

۱۳۹۳/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۷۳

پس از اجرای مصوبه دولت در بورس کالای ایران مبنی تغییر مبنای معاملات محصولات پتروشیمی از ارز مبادله‌یی به ارز آزاد، بسیاری از مسوولان و کارشناسان از خروج واسطه‌ها و دلالان از معاملات بورس کالا به‌دلیل کاهش قابل‌توجه اختلاف قیمت‌های بورس و بازار خبر دادند؛ اما تاکنون هیچ‌یک از مسوولان آمار دقیقی از این اتفاق ارایه نداده بود که روز گذشته مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی از خروج 1500شرکت خریدار محصولات پتروشیمی در بورس خبر داد؛ آماری عجیب و غیرمنتظره که بیانگر ارایه مجوزهای نادرست از سوی سامانه بهین‌یاب برای خریداران محصولات پتروشیمی است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی، در این باره گفت: تا پیش از آزاد‌سازی نرخ ارز تقاضای کاذب برای خرید محصولات پتروشیمی وجود داشت اما با مصوبه دولت مبنی بر آزادسازی قیمت کالاهای بورس کالای ایران، هم‌اکنون تقاضا نسبت به قبل کاهش چشمگیر یافته است. به گزارش شانا، مهدی شریفی نیک‌نفس افزود: هم‌اکنون 3 تا 4درصد اختلاف قیمت میان مواد اولیه عرضه‌شده در بورس کالا و بازار آزاد وجود دارد، این درحالی است که پیش از آزاد‌سازی نرخ ارز در بورس کالا، این اختلاف قیمت حداقل ٩ تا ١٢درصد بود. وی تصریح کرد: به‌دلیل کاهش شدید اختلاف قیمت مواد اولیه پتروشیمی در بورس کالا و بازار آزاد، دلالان انگیزه زیادی برای حضور در این بازار ندارند، براساس آمارهای منتشرشده توسط بورس کالا بیش از ١٥٠٠ شرکت پس از آزاد‌سازی قیمت در بورس اقدام به خرید نکرده‌اند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی تاکید کرد: در زمان عرضه مواد اولیه پتروشیمی در بورس کالا، ٣٨درصد تقاضاها کاذب بوده است.

شریفی با بیان اینکه طبق قانون، کالاهای خریداری‌نشده در بورس به مچینگ اول و دوم می‌رود، گفت: هم‌اکنون با دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها شرکت‌هایی می‌توانند اقدام به خرید در مچینگ اول و دوم کنند که پروانه کاری مرتبط داشته باشند.

وی گفت: هم‌اکنون بحث حضور شرکت‌های بازرگانی یا اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها برای خرید مواد اولیه برای اعضای زیرمجموعه خود در بورس کالا به‌طور جدی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت بازرگانی پتروشیمی در حال پیگیری است.


محصولات خارجی خریدار نداشت

به گزارش «تعادل»، یک‌شنبه این هفته اهالی تالار پتروشیمی شاهد عرضه چهار محصول وارداتی بودند. در این روز چهار شرکت از سه کشور تایوان، کره‌جنوبی و هندوستان محصولات‌شان را در بورس کالای ایران عرضه کردند اما هیچ‌یک از کالاها مورد استقبال خریداران قرار نگرفت. شرکت‌های «فرموسا پلاستیک کورپریشن» و «تایتا کمیکال» کشور تایوان به‌ترتیب با عرضه 100تن پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن8001NATURAL با قیمت پایه هر کیلو 51‌هزار‌و‌450‌ریال و 100تن پلی‌استایرن معمولی861 N با قیمت پایه هر کیلو 55‌هزار‌و‌520‌ریال در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی حضور یافتند. از دیگر محصولات وارداتی در تالار نقره‌یی می‌توان به 100 تن پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن P600BL شرکت «پتروکمیکال» کشور کره‌جنوبی با قیمت پایه هر کیلو 52‌هزار‌و‌425‌ریال اشاره کرد. علاوه بر این 500 تن زایلین مخلوط هندوستان راهی این تالار شد که به‌نظر می‌رسد خریداران کماکان محصولات ایرانی را به کالاهای مشابه خارجی ترجیح می‌دهند چرا‌که کیفیت کالاهای پتروشیمی تولید داخل به‌مراتب بالاتر از محصولات خارجی است.

به این ترتیب در این تالار 16‌هزار تن وکیوم‌باتوم، 7500تن لوب‌کات، 6500تن انواع قیر، 650تن گوگرد، 125تن انواع مواد پلیمری و 100تن انواع مواد شیمیایی به فروش رسید.


اقبال بازار به وارداتی‌های کشاورزی

اما برخلاف عرضه‌های ناکام خارجی‌ها در تالار پتروشیمی، محصولات کشاورزی وارداتی مورد دادوستد قرار گرفت به‌طوری‌که معامله 155تن جو دامی روسیه، 200تن ذرت دانه‌یی برزیل، 100تن کنجاله سویا پلیت آرژانتین و 100تن ذرت دانه‌یی اوکراین بر تابلوی معاملات ثبت شد. لازم به ذکر است که ذرت دانه‌یی برزیل کاهش 9درصدی را در معاملات این روز تجربه کرد. همچنین شرکت فولاد خوزستان 67‌هزار‌و‌900تن تختال Cرا به‌قیمت 15‌هزار‌و‌20‌ریال و به‌صورت سلف در تالار محصولات صنعتی و معدنی معامله کرد. معامله 900تن مس‌کاتد، 900تن مس مفتول و 40تن مس اسلب شرکت ملی صنایع مس ایران در تالار مذکور ثبت شد. این شرکت همچنین یک‌هزار تن مس کم‌عیار، 100تن سولفور مولیبدن و 9تن کنسانتره فلزات گرانبها را به فروش رساند. همچنین سولفور مولیبدن شرکت ملی صنایع مس ایران کاهش قیمت 8 تا 13درصدی را تجربه کرد. علاوه بر این، 270تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان و 100تن مس مفتول گروه صنایع کابل‌سازی افق البرز مورد دادوستد قرار گرفت. درمجموع حدود 103‌هزار تن انواع کالا به‌ارزش نزدیک دو‌هزار‌میلیارد‌ریال در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر