نان دلالان قراضه آجر می‌شود

۱۳۹۳/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۸۲

اهالی بازار سرمایه روز گذشته شاهد افتتاح بازاری جدید در بورس کالای ایران با عنوان تالار فرعی بودند که قرار است در این تالار، انواع محصولات خارج از گونه و املاک و مستغلات مورد معامله قرار گیرد.

به گزارش «تعادل»، براساس اعلام قبلی 500 تن براده فلزی یا همان قراضه شرکت راه‌آهن روی تابلوی تالار فرعی رفت که این محموله با استقبال خریداران روبه‌رو شد و کل آن مورد معامله قرار گرفت.

مدیرعامل کارگزاری اردیبهشت ایرانیان به‌عنوان کارگزار عرضه‌کننده قراضه در بورس کالا به «تعادل» گفت: در مقابل عرضه 500 تن براده آهن، یک‌هزار و 500 تن تقاضا بر تابلوی معاملات تالار فرعی درج شد که همین امر زمینه نخستین رقابت خریداران در بازار تازه تاسیس بورس کالا را فراهم کرد.

حسن قاسمی افزود: به این ترتیب قیمت پایه این محصول از 9200 به 9571 ریال افزایش یافت تا افتتاح نام براده آهن به‌عنوان نخستین محصول معامله شده در تالار فرعی ثبت شود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه براده فلزی در تالار فرعی ادامه خواهد یافت؟ گفت: به احتمال فراوان ظرف دو، سه هفته آینده یک عرضه دیگر در بورس کالا انجام خواهد شد. قاسمی با بیان اینکه هدف اصلی عرضه براده فلزی راه‌آهن در بورس کالا حذف واسطه‌ها بود، گفت: مجموعه‌هایی همانند ذوب‌آهن و ریخته‌گری معمولا از دست واسطه‌ها قراضه را با قیمت‌های بالاتری خریداری می‌کردند، اما از این پس با حذف واسطه و خرید مستقیم از بورس کالا امکان کاهش قیمت تمام شده برای تولید‌کنندگان وجود دارد.

کارگزار عرضه‌کننده قراضه در تالار فرعی بورس کالا تاکید کرد: با هماهنگی بورس کالا عرضه‌های بعدی سختگیرانه و تحت ضوابط خاصی انجام خواهد شد به‌طوری‌که تنها تولید‌کنندگان با پروانه بهره‌برداری امکان خرید داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا 500 تن براده فلزی راه‌آهن حجم پایینی نسبت به بازار خارج از بورس نیست؟ گفت: شرایط بورس کالا به‌خاطر اینکه باید این ابعاد در انبار نگهداری شود، اجازه نمی‌داد که بیش از این عرضه شود، اما با توجه به شروع به کار این بازار امیدواریم برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت عرضه انجام شود.

مدیرعامل کارگزاری اردیبهشت ایرانیان با اشاره به اینکه معاملات براده فلزی راه‌آهن در بازار در حجم‌های بسیار بالاتری انجام می‌شود، گفت: باتوجه به حجیم بودن این نوع محصولات امکان انبار آن در تناژ بالاتر وجود نداشت، اما در آینده پس از راه‌اندازی این بازار شاهد افزایش حجم عرضه خواهیم بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر