«اختلاف قیمت»؛ دردسر جدید بازار پتروشیمی

۱۳۹۳/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۸۶

نزدیک به سه ماه از آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی از طریق بورس کالای ایران می‌گذرد و این مدت مسوولان دولتی و صنعت پتروشیمی، شفافیت معاملات، خروج دلالان و بازگشت آرامش به بازار پتروشیمی را از مزایای اجرای این طرح عنوان می‌کنند. در این بین رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی علاوه بر تایید آثار مطلوب مصوبه وزارت صنعت در بازار پتروشیمی، به مسوولان هشدار می‌دهد که اگر روند اختلاف قیمتی که درخصوص برخی کالاها ایجاد شده، ادامه یابد شاهد بروز دردسرهای جدید در مبادلات و امکان حضور مجدد دلالان در تالار بورس خواهیم بود.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی درخصوص تاثیرات مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازار پتروشیمی به «تعادل» گفت: آمارها نشان می‌دهد که آزاد‌سازی قیمت محصولات پتروشیمی موجب شده تا فروش محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران روند مطلوبی به همراه داشته باشد و فصلی جدید از معاملات در بازار پتروشیمی باز شود.

حسن خسروجردی افزود: اجرای مصوبه وزارت صنعت در بورس کالا باعث حذف تقاضای کاذب و کوتاه شدن دست دلالان از معاملات محصولات پتروشیمی شده به‌طوری که دادوستد این محصولات با شفافیت کامل و دور از حاشیه صورت می‌گیرد.

او بااشاره به عرضه محصولات در بورس‌های بین‌المللی گفت: پس از آزاد‌سازی محصولات پتروشیمی در بورس کالا حجم عرضه این محصولات و تقاضای ثبت شده در سیستم معاملات مطابق با استاندارد جهانی بوده به‌طوری که شاهد برقراری تعادل در حجم عرضه و تقاضا بودیم.

وی درخصوص تعادل نرخ محصولات با نرخ جهانی اظهار کرد: در کنار امتیازات مثبتی که آزاد‌سازی محصولات پتروشیمی برای معاملات این گروه از محصولات داشته است باید به برخی کاستی‌ها در این مصوبه اشاره کرد که یکی از ضعف‌هایی که پس از سه ماه شاهد آن هستیم اختلاف قیمت برخی محصولات در مبادلات بورس نسبت به بازار آزاد است.

خسروجردی ادامه داد: این اختلاف قیمت که بیشتر در محصولات پلیمری دیده می‌شود، باعث سردرگمی خریداران و استقبال کم آنها به محصولات عرضه شده در بورس و بعضا واردات کالاهای موردنیاز شده است. رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی بااشاره به اینکه ادامه اختلاف قیمت میان بورس و بازار می‌تواند اثرات مثبت مصوبه وزارت صنعت در بورس را خنثی کند، گفت: اگر اختلاف قیمت میان بورس و بازار بالاتر رود، تولیدکنندگان بار دیگر صادرات را به فروش داخلی ترجیح خواهند داد.


سایه دولت همچنان بر قیمت‌گذاری

وی تصریح کرد: متاسفانه اختلاف قیمتی که به وجود آمده به‌دلیل دخالت‌های دولت در روند قیمت‌گذاری است به‌طوری که مشاهده می‌شود برخی مسوولان با وجود اعلام آزادسازی قیمت‌ها اما کماکان مانع از رشد قیمت‌های داخلی، پس از افزایش قیمت‌های جهانی می‌شوند، درصورتی که اگر قرار است آزادسازی رخ دهد، دیگر نباید در روند قیمت‌ها دخالت کرد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی درخصوص تعیین قیمت پایه محصولات در بورس کالا اظهار کرد: در حال حاضر قیمت محصولات براساس نوسانات بازار جهانی تعیین می‌شود اما باید اذعان کرد که برخی شرکت‌های بزرگ پتروشیمی با استفاده از انحصار خود، اجازه کاهش قیمت محصولات را نمی‌دهند که این امر می‌تواند چالش‌های جدی را به‌همراه داشته باشد.

دلالان بیکار نمی‌نشینند

وی بااشاره به حذف دلالان در این معاملات بیان کرد: پس از اجرای مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت، تقاضای کاذب و حضور دلالان از این بخش به‌طور کامل از بین رفته اما باید درنظر داشت که دلالان هر لحظه به‌دنبال راه نفوذ به بورس کالا هستند. وی افزود: متاسفانه دلالان سعی دارند با استفاده از پول‌های سرگردان، به هر نحو ممکن وارد معاملات بورس کالا شوند و با خرید بخشی از عرضه‌های صورت گرفته، محصولات را به‌صورت نسیه و اعتباری در بازار آزاد به فروش برسانند؛ در این بین اگر اختلاف قیمتی از بین برود، حضور دلالان در بورس بی‌اثر می‌شود. خسروجردی تشدید نظارت مسوولان مربوطه بر معاملات بورس کالا را یکی از راه‌حل‌های پیشنهادی برای برخورد قاطع با حضور دلالان عنوان کرد.


تاثیر رکود اقتصادی بر بورس کالا

خسروجردی بااشاره به تاثیر رکود اقتصادی کشور بر معاملات بورس کالا اظهار کرد: بارها در مباحث مختلف درخصوص رکود اقتصادی که بر کشور حاکم است صحبت شده، اما باید عنوان کرد که این رکود در معاملات بورس کالا بی‌تاثیر نبوده به‌طوری که می‌توان گفت هر روز چالش جدیدی برای دادوستد‌های محصولات خصوصا محصولات پتروشیمی پدید می‌آید. رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در پایان اظهار کرد: از آنجایی که حجم نقدینگی در کشور به حداقل رسیده و برخی شرکت‌های تولید‌کننده به مرز تعطیلی رسیده‌اند، دولت و بانک‌ها با حمایت از تولید می‌توانند مانع از تعطیل شدن آنها و افزایش تولید محصولات پتروشیمی شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر