امیدواری بورس انرژی به موفقیت مذاکرات هسته‌ای

۱۳۹۳/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۵۲

کارشناسان معتقدند درصورتی که مذاکرات هسته‌یی میان ایران و گروه 1+5 منجر به توافق نهایی شود، این امر می‌تواند تاثیر مثبتی روی روند کاری بورس‌های کشور از جمله بورس انرژی داشته باشد.


در همین زمینه میثاق پیرزاده مدیر معاملات انرژی کارگزاری بانک ملت در گفت‌وگو با تعادل عملکرد 6ماهه بورس انرژی در سال جاری را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به نوپا بودن بورس انرژی نسبت به سه بورس دیگر کشور، هر چه زمان بگذرد بر رونق معاملاتی این بورس افزوده خواهد شد.

وی در تشریح عملکرد بازار مشتقه با بیان اینکه در 2ماهه اخیر روزانه حداقل یک‌میلیارد تومان معامله در این بازار انجام شده است، اظهار داشت: اغلب شرکت‌های توزیع برق کشور در بازار مشتقه حضور دارند و این مساله به رونق این بازارکمک شایانی کرده است.

مدیر معاملات انرژی کارگزاری بانک ملت با تاکید بر اینکه با فعال‌تر شدن بازار مشتقه نیروگاه‌های کشور نیز راغب به حضور در این بازار هستند، ادامه داد: آنها می‌توانند با حضور در این تالار نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنند.

پیرزاده در ادامه با اشاره به معاملات انجام شده در بازار فیزیکی، تصریح کرد: مصوبه دولت در راستای کشف قیمت محصولاتی که قابلیت معامله در بورس‌های کالا و انرژی را دارند، کمک بسیار بزرگی به پررونق‌تر شدن بورس‌های فوق کرده است. این مقام مسوول در کارگزاری بانک ملت در تشریح علل رونق بورس انرژی در سال جاری نسبت به سال گذشته اظهار داشت: مصوبه کشف قیمت محصولات در بورس و همچنین بسته خروج غیرتورمی از رکود که توسط دولت تهیه و تدوین شد، در رونق بورس انرژی بسیار تاثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به اینکه کارگزاری‌های بورس در سال جاری به حضور و فعالیت در بورس انرژی ترغیب شده‌اند، گفت: کارگزاری‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که بورس انرژی در آینده از رونق خوبی بهره خواهد برد و به همین دلیل است که هرچه از زمان تاسیس این بورس فاصله می‌گیریم کارگزاری‌های بیشتری در بورس انرژی به فعالیت مشغول می‌شوند. پیرزاده با بیان اینکه در صورت توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 وضعیت بورس‌های کشور از جمله انرژی از لحاظ معاملاتی بهبود خواهد یافت، ادامه داد: در آینده اگر وضعیت سیاست خارجی سیر بهبود تدریجی خود را ادامه دهد، فضای کسب و کارکشور نیز به نوبه خود رونق خواهد گرفت و شاهد رشد حجم و ارزش معاملات داخلی و صادراتی بورس انرژی خواهیم بود.


آخر هفته خوش بورس انرژی

همچنین، روز گذشته ارزش معاملات دو بازار مشتقه و فیزیکی بورس انرژی جمعا بالغ بر 220میلیارد ریال شد. در تالار فیزیکی در حدود 8میلیون لیتر انواع حلال، 2680 تن آیزوریسایکل، 110 تن گاز مایع صنعتی، مقادیری میعانات گازی و آیزوفید، در کنار 831قرارداد سلف موازی استاندارد برق در بازار مشتقه داد و ستد شد.

چهارشنبه دومین روز پاییز، در حالی زنگ شروع معاملات به صدا درآمد که تعدد مشتریان حلال نوید روز پررونقی را می‌داد. دیروز سه پالایشگاه بزرگ کشور در سه نوبت حدود 8میلیون لیتر حلال 402 فروختند.

3 میلیون 336 هزار لیتر حلال 402 متعلق به پالایش نفت تبریز، 2میلیون لیتر از همین حلال متعلق به شرکت پالایش نفت اصفهان و 2میلیون 300 هزار لیتر از سوی پالایش نفت شیراز عرضه و فروخته شد. ارزش مجموع حلال فروش رفته در بازار فیزیکی بورس انرژی امروز بیش از 145میلیارد ریال بود.

در ادامه معاملات پالایش نفت بندرعباس 1000 تن آیزوریسایکل فروخت. همچنین 100تن از همین محصول از سوی پالایش نفت شیراز فروخته شد و در پایان 1580 تن آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان با استقبال خریداران مواجه شد. ارزش آیزوریسایکل فروخته شده مجموعا 58 میلیارد ریال بود.

همچنین 506تن برش سنگین نفتالین‌دار پتروشیمی بندر امام به ارزش 7میلیارد و 500میلیون ریال به فروش رسید. پتروشیمی بندر امام همچنین عرضه‌کننده 110 تن گاز مایع صنعتی بود که در فروش این محصول هم توفیق داشت. ارزش این حجم گاز مایع صنعتی 2میلیارد و 676 میلیون ریال بود.

همچنین در ساعات پایانی معاملات در بازار فیزیکی بورس انرژی پالایش نفت اصفهان 40تن آیزوفید به خریداران فروخت. پتروشیمی رازی هم 70تن میعانات گازی عرضه کرد که با موفقیت فروش رفت. در بازار مشتقه نیز 831 قرارداد سلف موازی استاندارد تنها در نماد بار پایه برای تحویل در روز‌های مختلف مهر و آبان امسال معامله شد. ارزش بازار برق امروز حدود 9میلیارد ریال بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر