کشف قیمت و تخصیص بهینه منابع؛ دستاوردهای بورس کالا

۱۳۹۳/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۵۴

قائم‌مقام مدیرعامل بورس کالای ایران، تخصیص منابع و کشف بهینه قیمت را از مهم‌ترین دستاوردهای مصوبه اخیر دولت درخصوص قیمت‌گذاری کالاها در بورس انرژی یا کالا دانست و گفت: با سازوکار جدید، دولت امکان یافته است بازارها را به دقت رصد و برای تنظیم و مدیریت قیمت‌ها به نحو مقتضی عمل کند.

محمدمهدی امینی به سنا گفت: با این مصوبه، هرگونه کالایی که در بورس‌های کالایی خرید و فروش شوند، از برگزاری مناقصه و مزایده و تشریفات آن معافند که این امر با توجه به حجم بزرگی که دولت در اقتصاد دارد، منجر به کاهش هزینه‌های مبادلاتی خواهد شد.

به گفته امینی، با توجه به ماده 18 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی، کالاهایی که در بورس پذیرفته شود از نظام قیمت‌گذاری خارج و کشف قیمت آن براساس عرضه و تقاضا انجام می‌شود. بنابراین گزارش، به تازگی با تصمیم هیات دولت، قیمت‌گذاری کالاهایی که امکان پذیرش و خرید و فروش آنها در بورس انرژی یا کالا وجود دارد جز کالاهای اساسی و انحصاری، ممنوع اعلام شد؛ براین اساس، دستگاه‌های اجرایی باید ظرف یک سال از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه برای پذیرش کالاهای مذکور در بورس مربوط اقدام کنند.

قائم‌مقام مدیرعامل بورس کالا افزود: مدت‌ها بود منتظر چنین مصوبه‌یی بودیم و طبیعتا الان هم از آن استقبال می‌کنیم چرا که سازوکار جدید خواهد توانست منجر به اصلاح چرخه تولید و ارتقای شفافیت در اقتصاد شود. امینی سازوکار این اقدام را هم براساس آیین‌نامه معاملات دانست و تاکید کرد: شورای بورس، یک رکن‌رکین قانونی است که وزیران اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت، رییس کل بانک مرکزی، روسای اتاق بازرگانی، دادستان کل کشور و رییس سازمان بورس و کارشناسان خبره در آن عضویت دارند. بنابراین اگر قرار است کشف قیمتی در بورس کالا انجام شود، با یک آیین‌نامه‌یی انجام می‌شود که مجموعه‌یی از مقامات، آن را تصویب و تایید کرده‌اند و ما هم تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار این کار را انجام می‌دهیم. وی سپس با اشاره به اقدام دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: دولت با سازوکاری که برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی دارد، وقتی با بازارهای متشکل و سازمان‌یافته مواجه می‌شود، به‌خوبی می‌تواند موقعیت را رصد کند تا اگر به‌عنوان مثال کالایی با کمبود مواجه باشد، این کمبود را جبران کند. قائم‌مقام مدیرعامل بورس کالای ایران همچنین با بیان اینکه استفاده از سازوکار کشف قیمت بورس کالا در حوزه محصولات پتروشیمی توانسته است به تخصیص بهینه منابع منجر شود، افزود: این الگو باعث شده که هم از سمت عرضه و هم از سمت تقاضا طرفین منتفع شوند. امینی اظهار داشت: الان در محصولات فولادی و پتروشیمی و پلیمری و برخی فرآورده‌های نفتی که البته مشخصا در بورس کالا مبادله می‌شود، عملکرد شفاف و مطلوبی داشته‌ایم و با اصلاح قیمت در این بخش، هم تولیدکنندگان توانسته‌اند محصولات خود را بهتر بفروشند و هم این کالاها بهتر به‌دست مصرف‌کنندگان رسیده است.

وی پیشنهاد کرد: این پتانسیل و ظرفیتی که وجود دارد، به سایر کالاهایی که در اقتصاد ملی وجود دارد، تعمیم داده شود. قائم‌مقام مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: طبیعتا تاکید دولت منجر به این خواهد شد که سایر کالاها هم به سمت هیات پذیرش بیایند و هیات پذیرش مورد به مورد اینها را بررسی کند تا آنهایی که جنبه‌های مورد نظر را دارد در بورس کالا مبادله شود؛ به‌ویژه محصولات کشاورزی که بازار فوق‌العاده گسترده‌یی دارد و می‌توان به تعمیق بیشتر بازار آن کمک کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر