نگاهی به روند آتی بازار فلزات و کشاورزی

۱۳۹۳/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۳۸

حمیدرضا مصطفایی موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در هشتادوچهارمین بولتن خود با عنوان تحولات بازارهای نفت و گاز علاوه بر ارایه گزارشی از قیمت کالاهای کشاورزی و فلزات به پیش‌قیمت انواع فلزات همچون روی، قلع، نیکل، سرب، سنگ‌آهن، مس و آلومینیوم در 6 ماهه آینده پرداخته است.


روند بازار فلزات

برای نخستین‌بار در سه‌ماه گذشته قیمت فلزات 3/4‌درصد در ماه جولای (نسبت به ماه ژوئن) افزایش یافت. بزرگ‌ترین افزایش مربوط به فلز روی بود که با جهش 9‌درصدی برای چهارمین ماه متوالی مواجه بود. با‌توجه به کاهش موجودی و محدودیت در عرضه و با‌توجه به تعطیلی تعدادی از معادن مهم روی دنیا و افزایش نگرانی در مورد تولید آینده آن، انتظار می‌رود این روند تداوم یابد. قیمت آلومینیوم به‌دلیل کاهش تولید، 6‌درصد افزایش یافت و همه بازارها به‌غیر از بازار چین با کمبود عرضه مواجه بودند، اما بازار چین در حالت مازاد باقی ماند و ظرفیت تولید آن همچنان رو به افزایش است. قیمت مس به‌دلیل کاهش عرضه به‌ویژه در اندونزی 4‌درصد افزایش یافت. با این حال، هرچند قیمت‌ها در اوایل ماه اگوست کاهش یافته بود اما به‌دلیل رشد تقاضا برای مس، انتظار می‌رود در ادامه سال‌2014 و سال‌2015 افزایش یابد و در مورد تامین تقاضای چین، به‌ویژه برای ساخت‌وساز نگرانی وجود دارد. قیمت سرب 4‌درصد افزایش یافت و محدودیت عرضه معادن موجب این افزایش شد. قیمت سنگ‌آهن برای دومین‌بار در هشت‌ماه گذشته با افزایش 4‌درصدی، مواجه شد، اما بازار تحت‌تاثیر دستاوردهای تولیدی در استرالیا و افزایش عرضه بوده است. قیمت نیکل 3‌درصد افزایش یافت که دلیل آن محدودیت عرضه در بازار به علت ممنوعیت صادرات اندونزی بود، اما موجودی انبارها در بالاترین سطح قرار دارد.


سقوط قیمت کالاهای کشاورزی

در ماه جولای شاخص قیمت کالاهای کشاورزی 6/1‌درصد کاهش یافت، بیشترین کاهش در گروه غلات، حبوبات و روغن‌های گیاهی بود که با‌توجه به چشم‌انداز مطلوب در تولید، 8‌درصد کاهش یافت. بیشترین افت مربوط به قیمت جو بود که به‌دلیل افزایش بازدهی بذر اصلاح‌شده و افزایش صادرات روسیه، 13‌درصد کاهش یافت. به‌دلیل شرایط رشد مطلوب در ایالات متحده و انتظار افزایش ذخایر جهانی، قیمت ذرت 10‌درصد کاهش یافت. قیمت گندم نیز 9‌درصد کاهش یافت، که دلیل آن رشد عرضه فراوان در جهان به‌خصوص از منطقه دریای سیاه بود. در میان گیاهان دارای روغن خوراکی، سویا و کنجاله سویا، به‌ترتیب با 12 و 13‌درصد کاهش مواجه شدند و روغن سویا 7‌درصد کاهش داشت، به‌طوری‌که کاهش قیمت سویای ایالات متحده در آستانه ثبت یک رکورد قرار دارد. باران‌های اخیر و دمای زیر حد نرمال موجب افزایش بازدهی محصولات شده است. همچنین قیمت روغن نباتی به‌دلیل افزایش در عرضه، از بیشترین کاهش برخوردار شده است. به‌دلیل کاهش تولید پنبه در ایالات متحده، قیمت آن 8‌ درصد رشد را نشان می‌دهد. قیمت شکر با وجود آب و هوای نامساعد در برزیل و هند به‌دلیل ادامه عرضه مازاد جهانی، 5‌درصد کاهش یافت. قیمت روغن زیتون با‌توجه به آب‌وهوای خشک در دریای مدیترانه 7‌درصد افزایش یافت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر