رکود سنگین در بازار پتروشیمی

۱۳۹۳/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۳۶

حجم پایین معاملات محصولات پتروشیمی، هفته گذشته نیز در تالار بورس کالای ایران مشاهده شد که کارشناسان و مسوولان دلیل اصلی افت حجم خرید را سایه سنگین رکود اقتصادی بر بازارهای مختلف عنوان می‌کنند.


همان‌طور که از حال ‌و‌ روز بازار فعلی ایران مشخص است، رکود بر بازار داخل کاملا حکمفرماست و متاسفانه به‌دلیل تحریم و سختی نقل‌وانتقال پول و کالا برای تجار و ریسک بالای تجارت با ایران می‌توان گفت دروازه بازارهای خارجی به روی کالاهای تولید داخل تقریبا بسته است. این شرایط درحالی است که بازار عراق را هم از دست داده‌ایم و با رکود ساخت‌وساز کشور، امکان جذب محصولات تولیدشده به این بازار نیز فراهم نیست؛ به‌این‌ترتیب همه این عوامل دست‌به‌دست هم داده تا وضعیت بحرانی فعلی را در بخش تولید شاهد باشیم.

در این بین با وجود نویدهای فراوان از سوی کارشناسان و مسوولان، به نظر می‌رسد ایجاد تعادل و ثبات در قیمت مواد اولیه و افزایش عرضه محصولات در بورس کالا حداقل در کوتاه‌مدت نمی‌تواند رونقی در بازار ایجاد کند، زیرا تا وقتی که تولید‌کننده بازار کافی برای فروش محصولاتش را در اختیار نداشته باشد تمایلی به تولید بیشتر ندارد. درنتیجه مسوولان باید به فکر راهکاری اساسی و کارشناسی باشند تا بازارهای جدیدی در داخل و خارج کشور برای فروش محصولات تولیدشده ایجاد شود. نکته‌یی که در این میان حایز‌ اهمیت است، تاثیر رکود ساخت‌وساز در بخش‌های مختلف اقتصادی بوده به‌طوری‌که با رکود این بازار به بسیاری از صنایع ضربه وارد شده و متناسب با آن در کشور بیکاری ایجاد می‌شود. در این باره محمد مروج‌حسینی، رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی به «تعادل» می‌گوید: طی هفته‌های اخیر فعالان صنعت نساجی با اتفاق مثبتی یعنی رشد عرضه مواد اولیه در بورس کالا روبه‌رو شده‌اند که این موضوع باعث سهولت خرید واحدهای تولیدی می‌شود، اما متاسفانه به‌دلیل شرایط رکود اقتصادی امکان خرید با حجم بالا از سوی تولیدکنندگان وجود ندارد. مروج‌حسینی افزود: انبار‌های تولیدکنندگان نساجی پر شده است از کالاهای ساخته‌شده که خریداری ندارد و در این شرایط مسلم است که خرید مواد اولیه در بورس کاهش می‌یابد.

وی اظهار کرد: تا زمانی‌که کالاهای موجود در انبارها خالی نشود، به‌طور حتم روند خرید‌ها از بورس به‌میزان کنونی ادامه خواهد داشت و امیدواریم که براساس وعده رییس‌جمهوری به‌زودی از رکود اقتصادی عبور کنیم.


تاثیر رکود بر معاملات پتروشیمی

همان‌طور که ذکر شد، تاثیر رکود حاکم بر بازارهای مختلف به‌وضوح در تالار پتروشیمی بورس کالا مشاهده می‌شود به‌طوری‌که بررسی‌ها از معاملات سه‌شنبه گذشته به‌عنوان اصلی‌ترین روز دادوستد کالاهای پتروشیمی نشان می‌دهد که با وجود رشد حجم عرضه‌ها، اما میزان تقاضا کماکان روبه‌افول است. به گزارش انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران، حجم کل عرضه سه‌شنبه گذشته از 14.742 تن در هفته قبل (11 شهریور) به 17.690 تن افزایش یافت که رشد 2948 تنی را نشان می‌دهد اما درمقابل تقاضا به‌صورت کلی و برای همه گریدها از 8.366 تن در هفته قبل (11 شهریور) به 6.062 تن رسید که 2304 تن کاهش یافت. حجم معاملات نیز از 3.762 تن در هفته قبل (11 شهریور) به 2970 تن رسید تا روزی کم‌رونق در تالار پتروشیمی به پایان برسد. کارگزاران حاضر در تالار بورس نیز کاهش تقاضا و معاملات در بازار کالا را به رکود اقتصادی کشور نسبت می‌دهند چون در بازار‌های جهانی اتفاق خاصی نیفتاده است. در این میان دلار در محدوده بالای 3170 حفظ شده و فعالان بازار معتقدند که در آینده کاهش نرخ را تجربه نخواهیم کرد. براین اساس کارشناسان به تولیدکنندگان توصیه می‌کنند که درصورت نیاز حتما مواد خود را در هفته‌های آینده تهیه کنند چون بعید است که در آینده کاهش قیمت در بازار کالا رخ دهد.


از بازار PVC چه خبر؟

در هفته گذشته پتروشیمی بندر امام عرضه پی‌وی‌سی را به دو قسمت با بسته‌بندی‌های مختلف تقسیم کرد که بسته‌بندی پالت با استقبال مواجه شده و بسته‌بندی جامبو به‌طور کامل به فروش نرسید. همچنین عرضه غدیر نسبت به دو هفته قبل (11 شهریور) ثابت ماند، آبادان میزان عرضه محصولات خود را شدیدا افزایش داد و کل محصولات‌اش را به‌صورت سلف و تحویل یک‌ماهه در بازار به فروش رساند؛ در این میان پتروشیمی اروند حجم عرضه پی‌وی‌سی خود را تغییر نداد.

در جداول زیر، مقایسه قیمت انواع پی‌وی‌سی در بورس و بازار آزاد و همچنین روند تغییرات قیمت این محصول طی دو هفته قبل آمده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر