فولاد شانسی برای افزایش ندارد

۱۳۹۳/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۳۶۱


بورس کالا موسسه «پلاتز» در گزارشی اعلام کرد که وضعیت صنعت فولاد در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازیگر بازار این محصول در ماه جاری میلادی بار دیگر تضعیف شده و همین امر نیز چشم‌انداز قیمت را تیره‌تر از گذشته ساخته است.

بر اساس گزارش موسسه «پلاتز» شاخص فضای بازار فولاد چین هم‌اکنون به 45، 88واحد رسیده که این رقم نسبت به مقدار اعلامی این شاخص در ماه گذشته بیش از یک واحد پایین آمده است. گفتنی است که این سومین ماه متوالی است که شاخص مذکور پایین‌تر از سطح 50 واحد قرار گرفته که این امر نیز نشان از تضعیف بیش از پیش تقاضا برای فولاد دارد. عمده‌ترین علت تضعیف بازار فولاد در ماه‌های اخیر، کاهش ملموس سطح ساخت‌و‌سازهای مسکونی در چین و افت تقاضا برای فولاد از سوی این بخش به حساب می‌آید. بر این اساس، به دنبال تضعیف بازار داخلی فولاد در چین، شرکت‌های تولیدکننده این محصول به‌شدت به دنبال افزایش سطح صادرات خود هستند که همین امر نیز بازار فولاد در مقاصد صادراتی را تحت فشار قرار داده و تزلزل قیمتی این محصول در خارج از مرزهای چین را رقم زده است. شایان ذکر است که بر اساس واقعیت‌های کنونی اقتصاد چین، به نظر نمی‌آید که شاهد بازگشت رونق به بخش مسکن این کشور در ادامه سال جاری باشیم و همین امر نیز فشار بر صنعت فولاد و صنایع مرتبط مانند تولید سنگ آهن را افزایش خواهد داد و تزلزل بیش از پیش قیمت در بازار این محصولات در ماه‌های پیش رو را محتمل می‌سازد.


رینگ صنعتی زیر ذره‌بین

از ابتدای مرداد تا شهریور سال جاری 995 هزار و 121 تن انواع فولاد توسط تولید‌کنندگان داخلی در تالار صنعتی بورس کالای ایران عرضه شده که با وجود تقاضای یک‌میلیون و 309هزار و 221 تنی خریداران، در نهایت یک‌میلیون و 170هزار و 951 تن مورد معامله قرار گرفت. لازم به ذکر است اختلاف حجم عرضه و معامله انواع فولاد در تالار نقره‌یی به‌دلیل ثبت معاملات مچینگ انواع ورق فولاد مبارکه است. در شرایطی که ساخت‌و‌ساز‌ پروژه‌های عمرانی در کشور به حداقل ممکن رسیده است، رکود مانند هاله‌یی بازار فولاد را در بر گرفته، اما فولادسازان با اعتماد به بورس کالا حجم معاملات یک ماه اخیر را به رقمی بالا‌تر از یک میلیون رسانده‌اند که موجب شده داد و ستد انواع فولاد در تالار قابل قبول باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر