پنجمین هفته متوالی سقوط قیمت سنگ‌آهن

۱۳۹۳/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۰۹

بازار سنگ‌آهن این روزها اوضاع مناسبی را پشت‌سر نمی‌گذارد و با تضعیف مجدد وضعیت اقتصادی در چین، عرصه بر این بازار تنگ‌تر شده و قیمت‌ها بار دیگر در سراشیبی سقوط قرار گرفته‌اند.

در پایان این هفته قیمت هر تن سنگ‌آهن در بندر کینگدائو چین از مرز 85 دلار نیز فرو افتاد و پایین‌ترین سطوح قیمتی این محصول از سال‌2009 تاکنون رقم خورد. بر طبق داده‌های منتشر‌شده از سوی موسسه متال‌بولتن، قیمت سنگ‌آهن در‌حال‌حاضر به 83/8 دلار در هر تن رسیده که این پایین‌ترین قیمت از سپتامبر‌2009 تاکنون به‌حساب می‌آید. گفتنی است این پنجمین هفته متوالی به‌حساب می‌آید که بازار سنگ‌آهن با کاهش قیمت مواجه می‌شود. اصلی‌ترین علت تضعیف قیمت سنگ‌آهن در روزهای اخیر مربوط به انتشار برخی گزارشات اقتصادی ناامیدکننده از سوی چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این محصول در جهان، به‌حساب می‌آید.

بر طبق آخرین آمار منتشرشده از سوی دولت چین، میزان تولیدات کارخانه‌یی در این کشور طی ماه آگوست نسبت به ماه پیش از آن افت کرده است. انتشار این گزارش منجر شده تا چشم‌انداز رشد اقتصادی چین با ابهامات جدیدی روبه‌رو شود. این در‌حالی است که به‌تبع کم‌شدن سطح ساخت و ساز در چین، نرخ رشد تولید فولاد در این کشور طی ماه‌های اخیر نسبت به سال گذشته آرام‌تر شده و همین امر نیز تقاضا برای سنگ‌آهن را به میزان ملموسی کاهش داده است.

در این میان بانک یو‌بی‌اس در گزارشی اعلام کرده که افت قیمت ملموس سنگ‌آهن در ماه‌های اخیر بیشتر ناشی از رقابت قیمت تولیدکنندگان بزرگ این محصول مانند بی‌اچ‌پی، واله و ریوتینتو برای کسب سهم بازار بیشتر است و نمی‌توان انتظار ادامه این روند را در میان‌مدت داشت و در یک تا دو ماه آینده باید شاهد شاهد کاهش فشارها از سمت عرضه و بدین‌ترتیب بهبود اوضاع قیمتی در بازار سنگ‌آهن بود.

ذکر این نکته ضروری است که با افول بیش از پیش قیمت سنگ‌آهن در روزهای اخیر، میزان کاهش قیمت این محصول در سال جاری میلادی به 38‌درصد رسیده که اصلی‌ترین علت این روند نیز مربوط به ایجاد وضعیت مازاد عرضه در بازار می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر