در میان اخبار

۱۳۹۴/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۴۹۷

شکستن رکورد ارزش معاملات روزانه بورس انرژی

روز یک‌شنبه 15هزار تن نفتای سبک پالایش نفت لاوان در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی معامله شد که طی این معامله ارزش معاملات روزانه بورس انرژی در سال94 شکسته شد.

براساس این گزارش، روز یک‌شنبه 60هزار تن نفتای سبک پالایش نفت لاوان در رینگ بین‌الملل عرضه شد که 15هزار تن از این عرضه 60هزار تنی در قالب قرارداد کشف پریمیوم به ارزش 6میلیون و 508هزار و 200دلار (معادل 217میلیارد و 28میلیون و 945هزار و 400ریال) موردمعامله قرار گرفت. در همین زمینه بابک باقری، رییس اداره نظارت بر بازار بورس انرژی با اعلام این خبر گفت: روز گذشته با انجام این معامله و ثبت ارزش 335میلیارد ریال معامله در بازار فیزیکی، رکورد ارزش معاملات روزانه بورس انرژی در سال1394 شکسته شد. وی در ادامه افزود: شرکت پالایش نفت لاوان پیش از این نیز محصول نفتای سنگین خود را در رینگ بین‌الملل بورس انرژی عرضه کرده بود. باتوجه به انطباق قراردادهای کشف پریمیوم با شرایط تجارت بین‌الملل، فعالان بین‌المللی استقبال خوبی از این قراردادها در رینگ بین‌الملل بورس انرژی از خود نشان داده‌اند. باقری ابراز امیدواری کرد: امید می‌رود با بهبود شرایط اقتصادی و افزایش سهولت انتقال ارز به کشور، شاهد رونق معاملات انواع حامل‌های انرژی در رینگ بین‌الملل بورس انرژی باشیم.


ماده33 قانون بهره‌وری کابوس دلالان، رویای کشاورزان

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: تصمیم کمیسیون اقتصادی دولت برای درج قیمت تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران، علاوه‌بر اینکه باعث خروج دلالان و واسطه‌های غیرضروری از معاملات و کاهش نوسان کاذب قیمت‌ها می‌شود، در نهایت به رسیدن سود واقعی به جیب کشاورز و افزایش انگیزه تولید منجر خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در رابطه با اجرای ماده33 قانون بهره‌وری کشاورزی و تاثیر آن بر کم‌رنگ شدن دلالان به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: براساس ماده33 قانون بهر‌ه‌وری، تولیدکنندگان محصولات ‌کشاورزی قادر خواهند بود محصولات خود را در شرایطی در بورس کالای ایران عرضه کنند که در صورت کاهش قیمت بورس نسبت به قیمت تضمینی اعلام‌شده از سوی دولت، مابه‌التفاوت آن توسط دولت به تولیدکنندگان پرداخت شود؛ بنابراین این قانون با توجه به اینکه در زمان مناسبی در بورس کالا اجرا شده است، شاهد رشد معاملات ذرت در بورس و حذف واسطه‌ها از این بازار هستیم.

محمدتقی توکلی افزود: تا قبل از اجرای این قانون، کشاورزان به دلیل مشکل نقدینگی مجبور به فروش محصول با قیمت پایین بودند که همین کار باعث گسترش فعالیت دلالان در بازار شده بود، چراکه محصولات تولیدی در بخش کشاورزی در مرحله برداشت و خرید و فروش برای تولیدکننده خیلی سودآور نیست و بعداز ورود به بازار دلالان است که قیمت‌ها افزایش می‌یابد؛ نوسان قیمت‌ها آغاز می‌شود اما خوشبختانه با عرضه این محصولات در بورس و حذف واسطه‌ها شرایط به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد شد.

توکلی با بیان اینکه دولت در لایحه بودجه94 همانند سال گذشته بودجه‌یی جداگانه برای اجرای ماده33 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی اختصاص نداد، گفت: براساس این لایحه، بودجه‌یی برای قیمت تضمینی محصولات کشاورزی در نظر گرفته نشده است، اما برای خرید تضمینی محصولاتی همچون گندم، جو، ذرت و دانه‌های روغنی برای سال جاری 14هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار داده شد که به نظر می‌رسد برای قیمت تضمینی هم از همین بودجه استفاده خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر