رینگ جهانی

۱۳۹۴/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۹۵

کاهش مصرف فولاد روسیه

طبق پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود میزان مصرف فولاد روسیه در سال ٢٠١٥ تا ١١,٥درصد پایین بیاید. در سال گذشته تقاضای فولاد روس ٤٥میلیون تن بود که 1.4درصد کاهش داشته البته در همین زمان مقدار تولید فولاد روسیه ٦٥ میلیون تن بود که ٣میلیون تن افزایش سالانه را نشان می‌دهد و دلیل آن افزایش صادرات فولاد روسیه بوده است همچنین واردات روسیه نیز ٢میلیون تن کاهش داشته است.

انتظار می‌رود تقاضای فولاد طی امسال در بخش‌های مختلف پایین بیاید که عمده این کاهش در بخش خودرو‌سازی و ساخت و ساز خواهد بود.

با این حال بزرگ‌ترین دغدغه فولادسازان روسی افزایش شدید هزینه‌های اعتباری است و با توجه به نرخ‌های فعلی بهره درحال حاضر وام گرفتن از بانک‌ها برای خیلی از مشاغل تقریبا غیرممکن است. درعین حال، افزایش قیمت تجهیزات خارجی و واردات قطعات یدکی با توجه به پایین بودن ارزش روبل، هزینه‌های تولید را بسیار بالا خواهد برد. بخش ساخت و ساز نیز تحت تاثیر این روند قرار گرفته و سرمایه‌گذاری در این بخش نیز رونقی ندارد.


قطع ارتباط سنگ آهن و قراضه

از آنجا که تولید فولاد بر پایه سنگ‌آهن سودآورتر از تولید آن با قراضه است، ارتباط بین این دو رو به کاهش است. برخی شرکت‌های فولادی توجه طولانی مدت خود را از قراضه به سمت سنگ‌آهن برده‌اند چراکه نسبت قیمت این دو ماده اولیه ٥ به ١ شده است. قیمت قراضه وارداتی ترکیه حدود ٢٥٠دلار هر شورت تن رسیده این درحالی است که قیمت سنگ‌آهن تغییر چندانی نداشته و حتی ممکن است به زیر ٥٠ دلار در هر تن نیز برسد.

نوسان قیمت قراضه نمی‌تواند در راستای سنگ‌آهن پیش برود و عملا راه این دو ماده اولیه از هم جدا شده است. تولید این دو محصول داستان جداگانه دارد. ظرفیت عرضه سنگ‌آهن به دلیل ماهیت تولید آن بالاست درحالی که عرضه قراضه محدود است و نمی‌توان یک معدن دیگر برای تولید قراضه کشف کرد. ١٥سال زمان نیاز است تا فولاد خام تبدیل به قراضه شود و راهی برای سرعت بخشیدن به این پروسه نیست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر