استقبال از نفت، قبل از عرضه در بورس انرژی

۱۳۹۳/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۱۵

گروه بورس انرژی

عرضه نفت در بورس انرژی به‌طور قطع در سال جاری انجام نمی‌شود و این امر به سال بعد موکول می‌شود. این درحالی است که از مهرماه تحرکات جدی برای بورسی شدن نفت صورت گرفته اما تاکنون این امر به نتیجه نرسیده است. به اعتقاد کارشناسان دو موضوع مهم قیمت عرضه نفت و نحوه تسویه بهای هر بشکه نفت مهم‌ترین نکاتی هستند که مانع از عرضه طلای سیاه در بازار سرمایه شده‌اند. موضوع قیمت با مصوبه مجلس مبنی بر عرضه نفت در بورس با قیمت یک تا دو درصد کمتر از ٩٥درصد قیمت فوب خلیج‌فارس حل شد و قبل از آن نیز مسوولان وزارت نفت اعلام کرده بودند، بهای نفت در بورس حدود قیمت نفت صادراتی کشورمان خواهد بود. اما در مورد نحوه تسویه پول نفت خریداری شده و مکانیسم‌های آن تاکنون نتیجه خاصی به‌دست نیامده و رایزنی و مذاکرات در این زمینه ادامه دارد.

حال باید به انتظار آینده نشست و دید که مسوولان شرکت ملی نفت تا چه حد مصمم به عرضه نفت در بورس هستند.

در همین زمینه معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت از رفع موانع و نگرانی‌ درباره عرضه نفت خام در بورس انرژی خبر داد و گفت: از سوی خریداران هم از عرضه نفت خام در بورس استقبال شده و عده‌یی برای ورود به این عرصه‌ ابراز تمایل کرده‌اند.

علی کاردر اظهارکرد: عرضه نفت خام در بورس انرژی را پیگیری می‌کنیم و مجوزهای آن درحال کسب است که باید با خزانه در این باره هماهنگی انجام دهیم. وی افزود: برای پرداخت بهای محموله‌های نفت از سوی خریداران هماهنگی انجام شد و سازمان بورس مشخص خواهد کرد که شیوه پرداخت و میزان پرداخت اولیه و امثال آن چگونه تعیین شود.

معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت گفت: ظاهرا عرضه نفت خام در بورس انرژی از سوی خریداران هم استقبال شده و عده‌یی برای ورود به این عرصه‌ ابراز تمایل کرده‌اند. وی ادامه داد: اگر مجوزهای لازم اخذ شد در سال جاری وارد بازار می‌شویم اما اگر این اتفاق نیفتد، عرضه نفت خام در بورس به سال آینده موکول خواهد شد که به احتمال زیاد هم این اتفاق خواهد افتاد، چون دریافت مجوز به این آسانی نیست.

کاردر تصریح کرد: نگرانی‌های ما و سازمان بورس درباره امکان‌پذیر بودن عرضه محموله‌های بزرگ نفت خام در بورس رفع شده و چشم‌انداز این کار عملیاتی به نظر می‌رسد.

وی همچنین در تشریح چالش‌های اصلی عرضه محموله‌های بزرگ نفت در بورس گفت: یکی از مسایل اصلی درحال حاضر تضامین است و مسایل مهم دیگری نیز وجود دارد ازجمله اینکه ما قیمتی را برای نفت ارایه می‌کنیم و خریدار می‌خرد اما برای فروش آن به‌ویژه در شرایط فعلی که قیمت نفت رو به کاهش است، ممکن است دچار مشکل شود؛ چنانکه در ایران هم خریداری وجود ندارد و فروشنده باید در بازار جهانی نفتی را که از ما خریده بفروشد. نوع محموله‌هایی که خریداران می‌توانند ببرند و زمان تحویل و امثال آن هم وجود دارد که باید درباره آن تصمیم‌گیری شود. به‌گفته کاردر، پیچیدگی این کار خیلی بیش از آن چیزی است که ابتدا به نظر می‌آمد.

این درحالی است که سیدعلی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی اعلام کرد: با توجه به اعلام آمادگی وزارت نفت برای عرضه روزانه یک‌صدهزار بشکه نفت خام در بورس انرژی، سازوکار لازم در کمترین زمان آماده شده و به‌زودی با همکاری مسوولان و این وزارتخانه جزییات فروش نفت خام در بورس انرژی اعلام خواهد شد.

براساس این گزارش دور جدید عرضه نفت در بورس خلاف دور قبلی با هدف صادرات و در رینگ صادراتی بورس انرژی انجام می‌شود و بهای آن نیز به‌صورت ریالی و براساس قیمت ارز مبادله‌یی پرداخت می‌شود. در دور قبلی عرضه نفت در بورس انرژی، نفت خام در رینگ داخلی و با هدف تامین نیاز پالایشگاه‌های داخلی عرضه شد و محل تحویل آن نیز پالایشگاه تبریز در نظر گرفته شده بود. در عین حال بهای آن نیز قرار بود به‌صورت ریالی اما براساس قیمت ارز در بازار آزاد پرداخته شود. در دور جدید سقف عرضه نفت خام از 2920بشکه در روز به 100هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر