توافق اولیه برای نقل و انتقال مالی با IEU حاصل شده است

۱۳۹۳/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۱۴

توسعه روابط بین‌المللی با بورس‌های کالایی دنیا از برنامه‌های مهم بورس کالای ایران در سال 94 است.

به گزارش روابط‌عمومی و اموربین‌الملل بورس کالا، مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان مطلب فوق گفت: فراهم کردن زمینه‌ اتصال سامانه‌های معاملات بورس کالای ایران با بورس‌های عضو اتحادیه الکترونیکی بین‌بورسی (IEU) از برنامه‌های بورس کالا در سال آینده است به‌‌طوری که طی توافقات حاصل شده در ماه‌های گذشته برای نقل و انتقال مالی بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه مذکور به جمع‌بندی رسیده‌ایم. حسین پناهیان با اشاره به اینکه بورس‌های کالایی ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و اوکراین عضواتحادیه IEU هستند، افزود: همچنین در سال آینده گسترش ارتباطات با اتحادیه‌های منطقه‌یی ازجمله کشورهای عضو اکو نیز با جدیت دنبال خواهد شد.

وی با اشاره به توسعه‌ معاملات قراردادهای سلف موازی استاندارد در راستای تامین مالی عرضه‌کنندگان کالا در سال جدید گفت: راه‌اندازی معاملات قرارداد آتی روی کنجاله سویا، ذرت، زعفران و میلگرد به‌عنوان یکی از استراتژی‌های توسعه بازار مشتقه در سال آتی به شمار می‌رود. ضمن آنکه عملیاتی کردن کارگزارمحوری در معاملات قراردادهای آتی و راه‌اندازی معاملات قبض انبار و آتی یک‌روزه نیز در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل بورس کالای ایران درخصوص فراهم‌کردن زمینه گسترش دسترسی معامله‌گران به بازار قراردادهای آتی از طریق راه‌اندازی قرارداد با سررسید کوتاه‌مدت و گسترش زمان معاملات گفت: بورس کالای ایران باید بتواند همگام با بورس‌های پیشرفته کالایی در دنیا بازار مشتقه خود را گسترش دهد و در همین راستا فراهم کردن زمینه راه‌اندازی معاملات قراردادهای اختیار معامله از اولویت‌های بسیار اصلی این بورس در سال آینده به شمار می‌رود. پناهیان توسعه معاملات محصولات کشاورزی را به‌عنوان یکی دیگر از فعالیت‌های بورس کالا در سال 94 دانست و گفت: مطالعه و بررسی ساختار بازارهای کالایی در راستای عملیاتی کردن مصوبه هیات وزیران درخصوص هدایت معاملات شرکت‌ها و موسسات دولتی به بورس کالای ایران و انعکاس نقش بورس کالای ایران در اقتصاد ملی در قالب مستندات و احکام برنامه ششم توسعه از اهم اقدامات این بورس در سال آینده است و همزمان با تکمیل و ارتقای سامانه‌های تک‌کالایی، چندکالایی، صادراتی، منطقه‌یی و فرعی این بورس، بازنگری و سیستمی کردن تمامی فرآیندها و توسعه منطقه‌یی بورس کالای ایران با جدیت دنبال خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر