رینگ جهانی

۱۳۹۳/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۰۰

رکود واردات قراضه ترکیه

هفته گذشته بازار قراضه ترکیه در سکوت بود. قیمت قراضه سی‌آی‌اس افت داشت و سایر قیمت‌های وارداتی نسبتا ثابت بود. کسی عجله‌یی برای خرید ندارد و کارخانه‌ها منتظر قیمت‌های جدید عرضه‌کننده‌ها هستند. قراضه آ٣ روسیه ٢٣٦دلار هر تن معامله شده که ٤دلار هر تن نسبت به معامله قبلی افت داشته است. همچنین آخرین قیمت قراضه وارداتی سنگین کلاس ١و٢ خلوص ٢٠-٨٠ امریکا در ترکیه ٢٤٤دلار هر ثبت شده است.


کاهش صادرات قراضه امریکا

از آنجا که فولادسازان درسطح جهان به‌دنبال جایگزین‌هایی برای قراضه بالا قیمت امریکا بوده‌اند، صادرات قراضه این کشور درسال٢٠١٤ به 15.32میلیون تن رسید که ازسال٢٠٠٦ کمترین رقم صادراتی این محصول بوده است. بعد از صادرات ٢٤. ٥٠میلیون تنی قراضه امریکا درسال٢٠١١، برای سومین سال متوالی چنین کاهشی مشاهده شده است. درسال٢٠١٢ نیز امریکا 21.34میلیون تن و در سال٢٠١٣ حدود 18.46میلیون تن قراضه صادر کرد.

سه خریدار اصلی قراضه امریکا، کشور‌های ترکیه، تایوان و کره هستند که درسال٢٠١٤ کاهش قابل توجهی در سطح خرید خود داشتند. ترکیه با خرید بیلت و قراضه از سایر منابع توانست نیاز به خرید قراضه امریکا را کم کند و در عوض خرید قراضه از کشورهای روسیه، اکراین و افریقای جنوبی را بالا برد. کره و تایوان نیز قراضه موردنیاز خود را از منابع دیگر تامین کردند. این درصد کاهش قابل توجه می‌تواند بیانگر این باشد که سایر کشورها به خصوص چین می‌توانند در آینده وابستگی کمتری به قراضه امریکا داشته باشند.


امید به بهبود بازار بیلت

جدیدترین میانگین قیمت بیلت صادراتی سی‌آی‌اس این هفته با ٥دلار افت به ٣٤٥دلار هر تن دریای سیاه رسیده است. پیشنهادات قیمت کمی بالا رفته به ٣٥٠ تا ٣٥٥دلار هر تن رسیده ولی آخرین معاملات در ٣٥٩ تا ٣٦٢دلار هر تن ترکیه شنیده شده که معادل ٣٥٠دلار هر تن است. عرضه‌کنندگان سی‌آی‌اس به‌دنبال افزایش قیمت‌های جزیی برای تولیدات آوریل هستند و برخی امیدوارند با بازگشت چینی‌ها از تعطیلات بازار تغییرات مثبتی داشته باشد.

همچنین قابل ذکر است، قیمت بیلت در بازار داخلی ترکیه اخیرا ٢٠ تا ٢٥دلار هر تن افت داشته به ٣٨٥ تا ٣٩٥دلار هر تن درب کارخانه بدون ١٨درصد مالیات بر ارزش‌افزوده رسیده و بیلت صادراتی ترکیه نیز ١٥دلار افت داشته ٣٨٥ تا ٣٩٠دلار هر تن است.


افت قیمت ورق ترکیه

این هفته قیمت ورق گرم صادراتی ترکیه از قیمت میلگرد صادراتی آن ارزان‌تر شده که علت اصلی رقابت شدید عرضه‌کننده‌های سی‌آی‌اس و چین در بازارهای اصلی هدف ترکیه بوده است. روند نزولی قیمت مواد اولیه و افزایش ارزش دلار نسبت به لیر وضعیت بازار را وخیم‌تر کرده است. برخی از عرضه‌کنندگان ترک ورق گرم را ٤٢٠ تا ٤٣٠دلار هر تن پیشنهاد داده‌اند که ١٠ تا ١٥دلار نسبت به هفته قبل افت داشته است. قیمت در بازار داخلی نیز ٤٤٠ تا ٤٥٥دلار هر تن درب کارخانه شنیده شده است. قیمت پیشنهادی ورق گرم اوکراین ٣٨٥ تا ٣٩٠دلار هر تن فوب و محصول روس ٣٩٥ تا ٤٠٥دلار هر تن است. انتظار می‌رود چینی‌ها نیز قیمت‌های جدید را با اتمام تعطیلات سال نو اعلام کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر