استمرار عرضه طلای سرخ ایران در تالار نقره‌ای

۱۳۹۳/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۹۸

بعد از غیبت چندماهه عرضه زعفران در بورس کالای ایران، طی روزهای اخیر عرضه این محصول از سر گرفته شده است و تاکنون 2کیلوگرم آن مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش سنا، زعفران که از دیرباز تاکنون یکی از مهم‌ترین کالاهای صادراتی غیرنفتی کشورمان به‌حساب می‌آید، با وجود درآمدزایی و ارزآوری بالا، به‌اندازه کافی مورد توجه مسوولان قرار نگرفته تا ما به‌عنوان اصلی‌ترین تولیدکننده این محصول ارزشمند بتوانیم حرف اول را در دنیا بزنیم. به این ترتیب بازار زعفران با 50سال قدمت همچنان به‌صورت سنتی در بازار داخلی عرضه و عمده صادرات هم به‌صورت فله‌یی انجام می‌شود. در این بین باتوجه به عرضه و معامله زعفران در بورس کالای ایران، کارشناسان معتقدند لزوم استاندارد بودن کالاها برای عرضه در بورس و همچنین امکان صادرات محصولات از بورس کالا، می‌تواند به مشکلات بازار و صادرات زعفران پایان دهد. در همین رابطه مدیر دفتر تهران شرکت جهان تجارت بیتا به‌عنوان عرضه‌کننده زعفران در بورس کالای ایران به سنا می‌گوید: از‌آنجا‌که زعفران یک کالای استراتژیک محسوب می‌شود و ارزآوری بالایی برای کشورمان دارد، باید دارای یک ساختار مشخص و قانونمند برای فروش داخلی و صادراتی باشد تا واسطه‌ها نتوانند بازار این محصول ارزشمند را در دست بگیرند. حسین رحیمی‌نژاد با بیان اینکه عرضه‌های زعفران در تالار داخلی بورس کالای ایران ادامه می‌یابد، افزود: از برنامه‌های بورس کالا، راه‌اندازی قرارداد آتی زعفران است که به‌نظر می‌رسد اگر این قرارداد پس از رونق معاملات زعفران در بورس و کشف مناسب قیمت روزانه ایجاد شود، بهتر و کارآتر خواهد بود. به گفته وی، زعفران به‌دلیل با‌ارزش‌بودن و تحت تاثیر قرار گرفتن قیمت آن نسبت به پارامترهای مختلف، بهتر است به‌مدت 6ماه در بورس کالا به عرضه خود ادامه دهد تا خریدار و فروشنده به آنالیزهای مربوط به شناخت در معاملات دست پیدا کنند و بعد از آن، قراردادهای آتی زعفران در بورس با شناخت کافی فعالان بازار این محصول راه‌اندازی شود.

رحیمی‌نژاد در پایان گفت: ما در مسیر رسیدن به بازار آتی از بورس کالای ایران درخواست داریم که بستر‌سازی‌های مناسب ازجمله آشنایی و اعتماد‌سازی بین خریدار و فروشنده را فراهم کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر