عزرم جدی دولت و مجلس برای بورسی شدن نفت

۱۳۹۳/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۹۶

گروه بورس انرژی

داستان عرضه مجدد نفت در بورس انرژی طی پنج ماه اخیر دچار فرازونشیب‌های فراوانی شده است، در آخرین فعل و انفعال در این زمینه وزیر نفت اعلام کرد: در سال آینده طلای سیاه در بازار سرمایه عرضه خواهد شد. به‌دنبال این اظهارنظر، سیدعلی حسینی مدیرعامل بورس انرژی تاکید کرد: همه زیرساخت‌ها برای عرضه نفت‌خام و دیگر فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی وجود دارد و آماده همکاری با وزارت نفت هستیم.

این گزارش حاکیست، این مقام مسوول در بازار سرمایه ادامه داد: باتوجه به اعلام آمادگی وزارت نفت برای عرضه روزانه یکصدهزار بشکه نفت‌خام در بورس انرژی، سازوکار لازم در کمترین زمان آماده شده است و به‌زودی با همکاری مسوولان و این وزارتخانه جزییات فروش نفت‌خام در بورس انرژی اعلام خواهد شد.

مدیرعامل بورس انرژی بااشاره به حمایت وزیر نفت از عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی تصریح کرد: تنوع عرضه در سبد محصولات نفتی به‌عنوان یک راهبرد در اولویت قرار دارد. حسینی ادامه داد: این بورس آمادگی کامل دارد تا فرآورده‌های جدید نفتی و پتروشیمیایی را مورد پذیرش قرار دهد، ضمن اینکه از نظر زیرساخت‌های موردنیاز هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد. وی با بیان اینکه پذیرش و عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی می‌تواند در رونق اقتصادی کشور تاثیر بگذارد، گفت: عرضه فرآورده‌های نفتی می‌تواند خروج از رکود را شتاب بخشد و منافع اقتصادی مطلوبی را برای کشورمان به‌همراه داشته باشد.


عرضه نفت سال آینده در بورس

براساس این گزارش، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت طی هفته جاری در نشست هم‌اندیشی کارگزاران بورس با مسوولان ارشد اقتصادی کشور در وزارت امور اقتصادی و دارایی، اظهار کرد: افزون بر امکان عرضه روزانه یکصدهزار بشکه نفت‌خام در بورس انرژی، آماده عرضه گسترده فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی از سال آینده هستیم.

وی افزود: این فرآورده‌ها شامل ال‌پی‌جی، نفت کوره، نفت سفید و نفتا خواهد بود که می‌توان با روش‌های گوناگون مانند پیش‌فروش و اوراق مشارکت، آنها را عرضه کرد.

وزیر نفت ابراز امیدواری کرد که با حمایت علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمد فطانت‌فرد، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، سال٩٤، سال درخشانی برای بورس انرژی باشد. این گزارش می‌افزاید: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده فرآورده‌های نفتی با هدف رونق اقتصاد کشور و شتاب برای خروج از رکود، به‌زودی به‌صورت سلف و گسترده در بورس انرژی عرضه می‌شود.


مجلس هم وارد گود شد

براساس این گزارش، همچنین نمایندگان مجلس در نشست علنی هفتم بهمن درجریان بررسی مواد باقی‌مانده از لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، ماده الحاقی ٢٢ را اصلاح کردند.

بر این اساس، ماده (الحاقی ٢٢) همه پالایشگاه‌های کشور مشروط به پرداخت و تسویه وجوه نفت‌خام و میعانات گازی خریداری شده تحویلی به قیمت هر بشکه ٩٥درصد تحویل روز فوب خلیج‌فارس و به‌صورت نقدی یا اعتبار اسنادی یک‌ ماهه به شرکت دولتی ذی‌ربط تابعه وزارت نفت، مجاز هستند فرآورده‌های نفتی مازاد بر نیاز داخلی را صادر کنند. همچنین، استفاده از سازوکارهای بورس انرژی در خریدوفروش نفت‌خام و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی و انرژی برق در اولویت قرار دارد. شرکت دولتی ذی‌ربط تابعه وزارت نفت مجاز است قیمت پایه نفت خام و میعانات گازی عرضه شده در بورس را یک تا دو درصد کمتر از ٩٥درصد قیمت فوب خلیج‌فارس تعیین کند و دو درصد تا سه درصد کمتر از بند یک برای توسعه پالایشگاه‌های موجود یا احداث پالایشگاه‌های تازه تا ١٠سال پس از بهره‌برداری تعیین کند.


لزوم ایجاد مقدمات عرضه نفت

درهمین رابطه میثاق پیرزاده مدیر معاملات انرژی کارگزاری بانک ملت در گفت‌وگو با «تعادل» با بیان اینکه عرضه نفت در بورس انرژی نیازمند عزم جدی دولت و مجلس است، اظهار داشت: روی تابلو رفتن طلای سیاه در بازار سرمایه می‌تواند به شفافیت قیمت‌ها در بخش نفت کشور بینجامد.

مدیر معاملات انرژی کارگزاری بانک ملت بااشاره به اینکه عرضه نفت در بورس نیازمند تدوین استرات‍ژی است، ادامه داد: عرضه و استمرار معاملات نفت در بورس انرژی به یک‌سری الزامات نیاز دارد که به‌نظر می‌رسد باتوجه به اصرار وزیر نفت به بورسی شدن نفت، سرانجام این الزامات اجرایی شود.

پیرزاده تاکید کرد: باتوجه به اینکه درحال حاضر فروش نفت در کشور در یک ساختار کاملا دولتی صورت می‌گیرد، اگر بخواهد این ساختار عوض شود و به مکانی مانند بورس نیز منتقل شود که در آن بازار رقابتی است و بخش خصوصی در آن حضور دارد، باید تمهیداتی اندیشیده شود که این موضوع با موفقیت انجام شود.

مدیر معاملات انرژی کارگزاری بانک ملت با بیان اینکه عرضه سایر فرآورده‌های نفتی می‌تواند به‌راحتی در بورس انرژی صورت گیرد، ادامه داد: اما داستان نفت‌خام قدری متفاوت است و برای عرضه نفت‌خام در بورس باید شرایط لازم را فراهم آورد و بعد از آن اقدام به عرضه کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر