رینگ جهانی

۱۳۹۳/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۲۶

رکود بازار سنگ‌آهن

در هفته گذشته میلادی بازار سنگ‌آهن بهبودهایی داشت چراکه بازار امیدوار شد که پس از تعطیلات سال نو در چین تقاضا بهتر می‌شود ولی نا امیدی از بهبود تقاضای فولاد بازار را مجددا راکد کرد. شاخص قیمت سنگ‌آهن خلوص ٦٢ درصد ٢,٧درصد معادل 1.75دلار هر تن خشک کاهش داشته به ٦٢دلار و ٥٠ سنت هر تن خشک سی اف آر چین رسید و بازار از ١٨فوریه به تعطیلات رسمی یک هفته‌یی سال نو چین رفت. فعالان بازار انتظار دارند اواسط مارس بازار کمی بهتر شود و تقاضای سنگ‌آهن بهبود یابد. آخرین موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین ٩٥میلیون و ١٣٠هزار تن بوده که یک میلیون و ٩٠هزار تن کاهش داشت. در کل بسیاری بعید می‌دانند بازار سنگ‌آهن پس از تعطیلات چین بهبودی داشته باشد چون مازاد عرضه و محدودیت نقدینگی فشار بیشتری بر قیمت فولاد و سنگ‌آهن وارد خواهد کرد.


بازار قراضه به روایت شاخص‌

آخرین شاخص قیمت‌های استیل ایندکس حاکی از آن است که در ترکیه قراضه وارداتی سنگین کلاس ١ و٢ خلوص 80-20 تا ٣دلار هر تن ارزان‌تر شده به ٢٤٤دلار هر تن رسید. ظاهرا قیمت‌ها نسبتا باثبات است ولی هر افت قیمتی در بازار امریکا بازار واردات ترکیه را نیز مجددا نزولی خواهد کرد. قیمت وارداتی در ترکیه هفته گذشته ٦٧دلار از یک ماه قبل پایین‌تر بود. در بازار داخلی امریکا قراضه خرد شده در ثبات بود فعلا بازار ساکت است و بعید است تقاضا بهتر شود. قیمت قراضه در امریکا ٨٦دلار از ٤هفته قبل ارزان‌تر شده بود. در تایوان شاخص قیمت قراضه وارداتی خلوص 80-20 یک دلار هر تن بهتر شد و بازار به‌دلیل تعطیلات سال نو چینی در سکوت بود. شاخص قیمت فوق ٢٦دلار از ٤ هفته قبل پایین‌تر است. قراضه کانتینری خرد شده وارداتی در هند ٣دلار هر تن پایین آمده به ٢٧٩دلار هر تن رسید. قیمت فوق ٤٦دلار از ٤هفته قبل ارزان‌تر است.


سکوت بیلت سی‌آی‌اس

بیلت صادراتی دریای سیاه ٣٥٠دلار هر تن و در ثبات است. اخیرا معامله جدیدی نهایی نشده است. یک عرضه‌کننده اوکراینی سعی داشت، قیمت پیشنهادی را به ٣٧٣دلار هر تن ترکیه افزایش دهد ولی نتوانست در این قیمت فروش داشته باشد. قیمت درخواستی خریداران ترک ٣٥٠ تا ٣٥٨دلار هر تن است. جدیدترین معامله‌ها در ترکیه این هفته در ٣٦٠دلار هر تن صورت گرفته و کرایه حمل نیز ١٠تا ١٥دلار است.


بازار ورق ترکیه در سرازیری

رکود بازار، قیمت‌های وارداتی ارزان و افت قیمت مواد اولیه همگی دست به‌دست هم داد تا ورق گرم در بازار داخلی ترکیه به کمتر از ٤٥٠دلار هر تن درب کارخانه برسد. قیمت‌های پیشنهادی بین ٤٤٥ تا ٤٥٥دلار است و برای تناژ بالا تخفیف بیشتر نیز داده می‌شود. قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی ترکیه نیز به کمتر از ٤٥٠دلار هر تن رسیده اغلب بین ٤٣٥ تا ٤٤٥دلار هر تن است. همچنین اخیرا ورق گرم اوکراین ٤٠٠تا ٤١٠دلار هر تن و محصول روسیه ٤١٠ تا ٤٢٠دلار هر تن ثبت شده است. قیمت پیشنهادی چین نیز به ٣٨٥ تا ٣٩٥دلار هر تن رسیده و امکان دریافت تخفیف بیشتر نیز وجود دارد.


ورق امریکا در کف قیمت

آرام شدن روند نزولی قیمت‌ها و بهبود تعداد درخواست‌های خرید می‌تواند نشانه‌یی از رسیدن بازار ورق امریکا به کف باشد. متوسط قیمت ورق گرم درحال حاضر ٥١٠ تا ٥٢٠ دلار هر تن و ورق سرد ٦٦٠ تا ٦٨٠دلار هر تن درب کارخانه است. هنوز تجار ٤٥ تا ٦٠ روز مازاد موجودی دارند از این رو تمایل به خرید در تناژ بالا ندارند. ولی اگر خریدارها احساس کنند بازار به کف رسیده حجم معامله‌ها بهتر خواهد شد.


افت قیمت میلگرد

هفته گذشته قیمت میلگرد صادراتی ترکیه ١٥ دلار هر تن افت داشته ٤٣٥ تا ٤٤٠ دلار هر تن ثبت شد. میلگرد در بازار داخلی این کشور ٢٢دلار هر تن نسبت به لیست قیمت قبلی افت داشته ٤٣٣دلار هر تن درب کارخانه بود. نرخ بالای دلار نسبت به یورو قیمت میلگرد صادراتی جنوب اروپا را رقابتی نگه داشته که نسبت به ژانویه ٥ تا ١٠یورو افت داشته ٤٠٥ تا ٤١٠یورو هر تن ثبت شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر