اعلام ثبت‌های حسابداری معاملات سلف استاندارد

۱۳۹۳/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۲۴


شناسایی و ثبت رویدادهای مربوط به معاملات سلف موازی استاندارد در بورس کالای ایران از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی بورس کالا، باتوجه به اهمیت گزارشگری مالی و چگونگی ثبت‌های حسابداری معاملات اوراق سلف موازی استاندارد، ثبت‌های مربوط به معاملات این اوراق اعلام شده است. باتوجه به گردش کار معاملات سلف موازی استاندارد، عملا خرید و فروش کالا تنها بین عرضه‌کننده و تحویل‌گیرنده انجام گرفته و مابقی معاملات میانی بین خریداران اوراق سلف موازی استاندارد در بورس، خرید و فروش اوراق بهادار محسوب و مطابق ماده 7 قانون « توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در راستای تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل‌وچهارم قانون اساسی»- مصوب مورخ 25 آذر88 مجلس شورای اسلامی- درآمد حاصل از نقل و انتقال این اوراق از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است.

شایان ذکر است، در زمان انتشار اوراق سلف موازی استاندارد در حالت بدون اختیار و با فرض تحویل کالا یا تسویه نقدی و نیز انتشار اوراق سلف موازی استاندارد همراه با اختیار خرید و با فرض تحویل کالا یا تسویه نقدی، قصد عرضه‌کننده از انتشار اوراق، فروش کالا است. در زمان تحویل کالا، عرضه‌کننده فاکتور فروش را براساس قیمت انتشار اولیه صادر می‌کند. خریدار اوراق سلف که با قصد سرمایه‌گذاری اقدام کرده، این اوراق را به‌عنوان سرمایه‌گذاری سریع‌المعامله و خریداری که با قصد خریدن کالا اقدام کرده، مبالغ پرداختی را به‌عنوان پیش پرداخت خرید کالا (قلم غیرپولی) محسوب می‌کند. جریان‌های نقدی حاصل از انتشار اوراق سلف در دفاتر عرضه‌کننده در سر فصل فعالیت‌های عملیاتی طبقه‌بندی می‌شود. این گزارش همچنین حاکی است، در زمان انتشار اوراق سلف موازی استاندارد، همراه با دو اختیار خرید و فروش با فرض تحویل کالا یا تسویه نقدی و نیز انتشار اوراق سلف موازی استاندارد همراه با اختیار فروش با فرض تحویل کالا یا تسویه نقدی، قصد عرضه‌کننده از انتشار اوراق، تامین مالی است. در زمان تحویل کالا، عرضه‌کننده فاکتور فروش را به قیمت روز کالا صادر می‌کند. خریدار این اوراق، این اوراق را به‌عنوان سرمایه‌گذاری سریع‌المعامله تلقی می‌کنند. در پایان دوره مالی و نیز در زمان تحویل کالا یا تسویه قرارداد سلف، « هزینه مالی تسهیلات مالی - سلف» متناسب با گذشت زمان در دفاتر عرضه‌کننده شناسایی می‌شود. جریان‌های نقدی حاصل از انتشار اینگونه اوراق سلف در دفاتر عرضه‌کننده در سرفصل فعالیت‌های تامین مالی طبقه‌بندی می‌شود. براساس این گزارش، سرمایه‌گذاری در اوراق سلف موازی استاندارد به‌عنوان سرمایه‌گذاری جاری سریع‌المعامله طبقه‌بندی و ارزیابی آن در مقاطع گزارشگری مالی مطابق با مفاد استاندارد حسابداری صورت می‌گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر