رشد دسته‌‌جمعی قیمت‌ها در بازار آتی

۱۳۹۳/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۰۳

گروه بورس کالا

روز گذشته سکه تمام در بازار نقدی پس از چند روز که با روند نزولی همراه بود، دوباره با افزایش 7هزارتومانی، در مرز یک‌میلیون تومان قرار گرفت. این افزایش قیمت سکه در بازار نقدی به‌دلیل رشد بهای طلا در بازارهای جهانی است.

براساس این گزارش، قیمت جهانی طلا روز جمعه (آخرین روزکاری در بازارهای جهانی) تحت تاثیر کاهش ارزش دلار امریکا افزایش یافت ولی همچنان درحال کاهش برای سومین هفته متوالی است. ادامه نگرانی‌ها نسبت به بحران بدهی یونان و احتمال خروج این کشور از منطقه یورو و همچنین کاهش ارزش دلار تاثیر زیادی بر افزایش نسبی قیمت طلا داشته است. براساس این گزارش گمانه‌زنی‌ها نسبت به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو امریکا نیز همچنان فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد می‌کند. قیمت هر اونس طلا جمعه با 0.4درصد افزایش به بیش از 1227دلار در هر اونس رسید. به باور تحلیلگران، سطح حمایتی قیمت طلا در شرایط کنونی 1216دلار است و سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر روشن شدن وضعیت بدهی‌های یونان هستند. نشست وزرای دارایی منطقه یورو برای بررسی وضعیت یونان قرار است فردا برگزار شود. انتشار گزارش ناامید‌کننده درخصوص وضعیت خرده‌فروشی در امریکا نیز تاثیر زیادی بر افت ارزش دلار و افزایش قیمت طلا داشته است.

براساس این گزارش، بازار آتی نیز تحت تاثیر افزایش بهای قیمت سکه در بازار نقدی و همچنین رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی، در تمام سررسیدها با افزایش قیمت روبه‌رو شد.


بازار آتی از نگاه آمار

این گزارش حاکیست، نزدیک‌ترین سررسید بازار آتی یعنی معاملات تحویل اسفند، با افزایش 0.8درصدی به قیمت یک‌میلیون و12هزارو500تومان رسید. همچنین بالاترین قیمت قرارداد‌های سررسید اسفند با افزایش 1.05درصدی نسبت به قیمت تسویه روزانه به قیمت یک‌میلیون و15هزارتومان رسید. در این سررسید 63 قرارداد به ارزش 6میلیارد و384میلیون و650هزار ریال بالغ شد.

در ادامه معاملات نیز قرارداد‌های سررسید سال آینده با افزایش قیمت روبه‌رو شدند. به‌طوری که سررسید اردیبهشت سال94 با افزایش0.83درصدی نسبت به قیمت تسویه روزانه روبه‌رو شد و به قیمت یک‌میلیون و40هزارتومان رسید.

همچنین بالاترین قیمت قرارداد‌های سررسید اردیبهشت سال آینده یک‌میلیون و42هزارتومان بود که 1.02درصد نسبت به قیمت تسویه روزانه با افزایش روبه‌رو شد. در این سررسید 143 قرارداد به ارزش 14میلیارد و878میلیون ریال مورد انعقاد قرار گرفت. همچنین قیمت سکه برای تحویل تیر سال آینده با افزایش 0.81درصدی نسبت به قیمت تسویه روزانه روبه‌رو شد و به قیمت یک‌میلیون و78هزار تومان رسید. بالاترین قیمت قرارداد‌های سررسید تیر سال آینده یک‌میلیون و82هزارو500تومان بود که 1.24درصد نسبت به قیمت تسویه روزانه با افزایش همراه بود. این گزارش حاکیست، در این سررسید 357 قرارداد به ارزش 38میلیارد و538میلیون ریال منعقد شد. دست آخر هم قیمت تحویل سکه در دورترین سررسید یعنی شهریور سال آینده با افزایش 0.85درصدی به قیمت یک‌میلیون و126هزارتومان رسید. همچنین بالاترین قیمت قرارداد‌های سررسید شهریور با افزایش 1.48درصدی نسبت به قیمت تسویه روزانه به یک‌میلیون و133هزارتومان رسید. در این سررسید سه‌هزارو574 قرارداد به ارزش 403میلیارد و201 میلیون و900هزار ریال بالغ شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر