دو راهکار برای بازگشت رونق به بازار فولاد

۱۳۹۳/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۰۲

گروه بورس کالا

براساس مصوبه دولت، فولاد از آن دسته کالاهایی است که باید در بورس کالا دادوستد شود و هرگونه عرضه این کالا خارج از بورس مشمول کالاهای تعزیراتی می‌شود.

براساس این گزارش، دولت در تیرماه مصوبه‌یی را تصویب کرد که طبق آن کالاها و محصولات به دو شیوه قیمت‌گذاری می‌شوند، اگر تولید کالا انحصاری باشد، نرخ‌گذاری آن برعهده شورای رقابت است و اگر کالا دارای چندین تولید‌کننده باشد، قیمت‌گذاری در بورس کالا انجام می‌شود. کالاهایی نظیر فولاد و محصولات پتروشیمی ازجمله اقلامی هستند که نرخ‌گذاری آنها درحال حاضر در بورس کالا انجام می‌شود و ثبات و آرامش خوبی بر بازار این محصولات حاکم است. حال با توافقات انجام شده میان بورس کالا و عرضه‌کنندگان، اختلال در عرضه و تقاضای فولاد با ورود خریداران خرد از بین می‌رود.

این گزارش حاکی‌ است به‌دنبال نشست مشترک رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با مدیران عامل شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده فولاد ازجمله ذوب‌آهن اصفهان، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و فولاد آلیاژی تصمیماتی اتخاذ شد که ازجمله آن می‌توان به فراهم شدن امکان عرضه خرد محصولات فولادی در بورس کالا به اشخاص حقیقی و حقوقی اشاره کرد.

به باور مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران، مصوبات این جلسه می‌تواند علاوه بر ایجاد تعادل در بازار و کاستن از نگرانی‌های تولید‌کنندگان فولادی از اختلال در عرضه و تقاضای این محصول بکاهد.


حقیقی‌ها، خریداران جدید فولاد

حسین پناهیان با بیان اینکه از این پس، اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکت‌های کوچک‌تر امکان ورود به معاملات فولاد را در بازار خواهند داشت، گفت: این جلسه به‌دنبال نگرانی شرکت‌های فولادی نسبت به عرضه‌های بیش از حد تولیدکنندگان رده‌های پایین‌تر در خارج از بورس برگزار شد چراکه مدتی است بازار فولاد به دلایل این عرضه‌های بیش از حد دچار اختلال شده است.

وی تصریح کرد: اگرچه هم‌اکنون بخش عمده‌یی از فولاد تولیدی در کشور در بورس کالا دادوستد می‌شود اما عرضه 15تا 20درصد از انواع محصولات فولادی در خارج از بورس توسط تولید‌کنندگان رده چهارم و پنجم، اختلالات زیادی را در بازار ایجاد می‌کند.

مدیرعامل بورس کالای ایران با تاکید بر اینکه بسیاری از این تولیدکنندگان برای فروش محصولات خود در بازار دست به دامپینگ می‌زنند، تصریح کرد: براساس مصوبه دولت، فولاد از آن دسته کالاهاست که باید در بورس کالا دادوستد شود و هرگونه عرضه این کالا خارج از بورس مشمول کالاهای تعزیراتی می‌شود. برهمین اساس؛ بورس کالا برای ترغیب این تولید‌کنندگان برای ورود به بورس تصویب کرد تا عرضه خرد محصولات فولادی در بورس کالای ایران توسط اشخاص حقیقی و حقوقی فراهم شود. وی با اشاره به مصوبه دوم این جلسه ابراز کرد: در این جلسه حجم عرضه لازم برای کشف قیمت کاهش داده شد، به‌عنوان مثال در گذشته برای بعضی از محصولات فولادی باید 110تن به بالا معامله انجام می‌شد تا کشف قیمت صورت گیرد، حال این ارقام در میان انواع محصولات فولادی کاهش یافته است.

پناهیان یادآور شد: از دیگر مصوبات این جلسه اعلام قیمت رسمی در شروع معاملات تالار است تا بدین‌ترتیب نگرانی تولید‌کنندگان از این بابت برطرف شود.

دو راهکار بورس کالا

وی تاکید کرد: امکان خرید و فروش انواع محصولات فولادی در بورس کالا توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، جلوگیری از عرضه فولاد در خارج از بورس کالا براساس قانون و الزام کردن تولیدکنندگان به رعایت آن دو راهکار مهم است برای بازگشت رونق به بازار فولاد و از سویی دیگر با چنین مصوباتی اختلال در عرضه و تقاضای این محصول از بین می‌رود.


مزایای مصوبه جدید

احسان رمضانی، کارشناس بازار فولاد در گفت‌وگو با «تعادل» در مورد مزایای حضور اشخاص حقیقی برای خرید فولاد از بورس کالا اظهارکرد: با اجرایی شدن این مصوبه شاهد آن خواهیم بود که زنجیره تجارت فولاد از تولید تا مصرف بدون حضور دلالان و واسطه‌ها در بورس کالا اجرایی خواهد شد.

رمضانی به کاهش هزینه خریداران با مراجعه به بورس کالا اشاره و اضافه کرد: خریداران خرد می‌توانند از این پس با مراجعه به بورس کالا و خرید از این مکان بدون واسطه محصولاتی مانند میلگرد و تیرآهن را تهیه کنند. این کارشناس بازار فولاد با تاکید بر اینکه با اجرای این مصوبه زمینه افزایش تقاضا در صنعت فولاد فراهم خواهد شد، ادامه داد: این افزایش تقاضا هم در بخش تولید‌کننده محصولات اولیه و هم در بخش محصول نهایی مشاهده خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه براساس مصوبه جدید قیمت پایه عرضه محصولات فولادی در بورس کالا براساس میانگین قیمت معاملات در آخرین روز عرضه قبلی تعیین خواهد شد، خاطرنشان کرد: عرضه با قیمت اعلامی عرضه‌کننده در مرحله مظنه‌یابی متناسب با قیمت تقاضای ثبت شده، انجام خواهـد شد.

رمضانی با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته این مصوبه حضور خریداران حقیقی و خرد برای خرید فولاد در بورس کالا محسوب می‌شود، تصریح کرد: در گذشته که خریداران حقیقی امکان حضور در بورس را نداشتند از طریق راه‌هایی چون واردات یا خرید از افراد حقوقی نیاز خود را تامین می‌کردند که این موضوع هزینه آنها را به مراتب بالا می‌برد.

به‌گفته این کارشناس بازار فولاد با این تصمیم جدید، شرکت‌های تولیدی نیز می‌توانند تولید خود را افرایش دهند، به این دلیل که بورس کالا می‌تواند به‌عنوان مرجع خرید محصولات فولادی مطرح شود و به‌دنبال این موضوع تولیدکنندگان بزرگ می‌توانند تمام محصول تولیدی خود را در بورس عرضه کنند آن هم با هزینه پایین‌تر که این موضوع افزایش تولید این تولید‌کنندگان را در پی خواهد داشت. رمضانی افزود: با اجرایی شدن این مصوبه مسیر توزیع فولاد و هزینه آن کاهش می‌یابد و محصول نهایی با قیمت کمتری به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد که به تبع این موضوع تقاضا نیز با افزایش روبه‌رو خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر