امکان معامله برق صادراتی از طریق بورس انرژی

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۱۶

کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و به تبع آن کاهش درآمد‌های ارزی کشور موجب شده است که دولتمردان به فکر افزایش صادرات غیر نفتی باشند، حال یکی از ابزارها برای افزایش صادرات غیر نفتی کشورمان، فروختن برق به کشورهای همسایه و همجوار است.

بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه درحال‌حاضر صادرات برق از طریق شرکت توانیر صورت می‌گیرد و به نوعی می‌توان گفت دولت متولی صادرات برق در کشور است، به‌نظر می‌رسد برای افزایش میزان صادرات برق، ورود بخش خصوصی امری ضروری قلمداد می‌شود. در این‌بین بورس انرژی می‌تواند محلی باشد که شرکت توانیر به نمایندگی از دولت برق را به خریداران بخش خصوصی عرضه کند و آنها نیز با خرید برق اقدام به صادرات به کشورهای همسایه کنند.

در همین زمینه، معاون اقتصادی وزارت امور اقتصاد و دارایی اعلام کرد: بورس انرژی قابلیت آن را دارد تا از سال آینده میزبان فروش و معامله برق صادراتی باشد.

شاپور محمدی اظهار داشت: صادرات برق می‌تواند به‌عنوان یک راهبرد ملی از سال آینده از طریق بورس انرژی اجرایی شود و تمام زیرساخت‌های مورد نیاز آماده است.

معاون اقتصادی وزارت امور اقتصاد و دارایی با تاکید بر حمایت دولت از بورس انرژی افزود: معامله‌های برق اکنون در بورس انرژی به‌خوبی در حال انجام است و این بورس می‌تواند در فروش برق نیز موثر باشد و در واقع می‌تواند نقدینگی را زودتر از انواع دیگر فروش به وزارت نیرو برساند.

وی ادامه داد: معامله نفت و فراورده‌های نفتی و پتروشیمی در کنار برق از طریق بورس انرژی می‌تواند در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نقش‌فرین باشد و امید است که این بورس در آینده تعیین‌کننده قیمت انرژی در منطقه شود.

این درحالی‌است که در لایحه بودجه سال آینده کل کشور درآمد حاصل از صادرات برق جزو درآمد‌های وزارت نیرو محاسبه شده است و اگر دولت می‌خواهد صادرات برق را به بخش خصوصی واگذار کند، باید این کار را از سال1395 آغاز کند، اما راه دیگری نیز وجود دارد و آن این است که افزون بر میزان برقی که دولت صادر می‌کند، بخش خصوصی نیز سهم جدیدی از صادرات برق را از طریق بورس انرژی تعریف نماید، یا حتی اینکه خریداران خارجی نیز با حضور در بورس انرژی مستقیما برق مورد نیاز خود را خریداری کنند.

این گزارش حاکیست، میزان صادرات برق کشورمان از ابتدای سال جاری تا روز دوازدهم دی امسال به میزان 7763میلیون کیلووات‌ساعت رسید که نسبت به زمان مشابه در دوره گذشته بیانگر 11درصد رشد منفی است. تصرف یکی از خطوط انتقال برق در عراق یکی از عللی است که باعث کاهش صادرات برق شده است. از دیگر علل نزول صادرات برق می‌توان به کاهش ایجاد ظرفیت‌های جدید نیروگاهی و همچنین مساله تعمیر نیروگاه‌ها در فصل سرما اشاره کرد. بر اساس این گزارش، حال باید دید که در سال آینده پای بخش خصوصی به صادرات برق از طریق بورس انرژی باز خواهد شد یا اینکه همچنان دولت خود اقدام به صادرات برق خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر