رینگ جهانی

۱۳۹۳/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۳۹

بازار قراضه ترکیه در ثبات

قیمت قراضه حاصل از بازیافت خودرو برای کارخانه آشیل چلیک در ترکیه ١١دلار هر تن بالا رفته و به ٣٢٠دلار هر تن رسیده که این افزایش قیمت درراستای رشد قیمت قراضه در بازار واردات بوده است. سایر کارخانه‌ها اغلب قیمت خرید قراضه را ثابت نگه داشته‌اند. قیمت خرید برای کارخانه اردمیر ٣٢٠دلار و کاردمیر ٣٢٣دلار هر تن است که از اوایل دسامبر تغییری نکرده است.


رشد قیمت بیلت سی‌آی‌اس

قیمت بیلت صادراتی سی‌آی‌اس ٣دلار هر تن بالا رفته و به ٣٩٨دلار هر تن فوب رسیده است. البته معامله جدیدی نهایی نشده و تعطیلات زمستانی روسیه و اوکراین بازار را در سکوت برده است. قیمت‌های پیشنهادی جدید بیلت حاوی کروم و وانادیوم چین نیز ٣٩٠دلار هر تن فوب ثبت شده که ١٠دلار هر تن نسبت به قیمت‌های اواخر دسامبر بالا رفته است. انتظار می‌رفت باتوجه به کاهش قدرت رقابت چینی‌ها عرضه‌کنندگان سی‌آی‌اس قیمت را بالا ببرند تا از جو حاکم بر بازار بهره‌مند شوند.


بی‌حرکتی بازار مقاطع اروپا

بازار مقاطع اروپا هفته باثباتی را پشت‌سر گذاشت گرچه کارخانه‌ها قیمت را تا ١٥یورو هر تن بالا بردند. شاید تا روزهای آینده روند بازار در سال نو روشن‌تر و فعالیت بازار بیشتر شود. با اینکه هفته قبل هنوز خیلی از فعالان بازار از تعطیلات باز نگشته بودند کارخانه‌ها قیمت را ١٠ تا ١٥یورو هر تن نسبت به قیمت‌های قبل از کریسمس بالا بردند. باید دید این افزایش قیمت به‌طور کامل موردقبول بازار واقع می‌شود یا نه چون فعلا که نبود فعالیت در بازار تغییر قیمت را غیرمنطقی کرده است. متوسط قیمت مقاطع موسسه پلاتس هفته گذشته ٥١٠یورو هر تن ثبت شد.


کاهش قیمت میلگرد خاورمیانه

قیمت میلگرد در بازار داخلی خاورمیانه باتوجه به افت قیمت مواد اولیه و افزایش فشار بر کارخانه‌ها کاهش یافت. دو عامل در بازار در مقابل هم در حرکتند؛ یکی کاهش ساخت‌وساز و دیگری کاهش جمع‌آوری قراضه در منطقه سی‌آی‌اس. امارات استیل قیمت میلگرد ژانویه را در دسامبر ٩دلار کاهش داده و به ٥٤٠دلار هر تن درب کارخانه رساند که موردقبول بازار نیز واقع شده چون قدرت رقابت بالایی نسبت به محصول ترکیه دارد. در مصر کارخانه اِز استیل قیمت میلگرد ژانویه را ١٧دلار ارزان‌تر کرده به ٦٦٢دلار رساند. با این افت قیمت‌ها باوجود ثبات بازار قراضه، صادر‌کننده‌های میلگرد ترکیه نیز قیمت را به ٤٩٥دلار هر تن فوب کاهش داده‌اند که معادل ٥٠٢دلار هر تن سی‌اف‌آر امارات است.


افت قیمت ورق در امریکا

با افزایش فشارهای بازار واردات، قیمت ورق در بازار داخلی امریکا باز هم کاهش یافته است و این هفته از ٥٩٠ تا ٦٠٠دلار به ٥٨٠ تا ٥٩٠دلار هر شورت تن درب کارخانه رسیده است. ورق سرد نیز در ٧٢٠ تا ٧٣٠دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت. برخی اظهار داشتند ورق گرم در ٥٨٠دلار هر شورت تن درب کارخانه نیز موجود بوده ولی قیمت رایج بازار بین ٥٧٠ تا ٥٩٠دلار است. گرچه تقاضا در کل مطلوب است ولی افت قیمت نفت بر فروش ورق گرم تاثیر منفی داشته ولی در بازار ورق سرد چون تقاضای بخش خودروسازی بهتر است قیمت باثبات‌تر بوده است.


افزایش فشار بر سنگ‌آهن

هفته گذشته با کاهش امیدها از بهبود تقاضای فولاد، قیمت سنگ‌آهن کاهش یافت. شاخص قیمت سنگ‌آهن خلوص ٦٢درصد موسسه پلاتس با یک دلار و ٢٥سنت هر تن خشک افت به ٧٠دلار و ٥٠سنت هر تن خشک سی‌اف‌‌آر چین رسید و شاخص قیمت استیل ایندکس از 71.20دلار به 69.80دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر رسید. با حذف معافیت مالیاتی صادرات فولاد حاوی برنز چین، از تقاضای صادراتی کاسته شده و مطمئنا بر حاشیه سود کارخانه‌ها تاثیر منفی خواهد داشت. اگر تقاضای صادراتی کمتر شود ممکن است برخی کارخانه‌ها به عرضه در بازار داخلی که در حال حاضر نیز مازاد دارد بپردازند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر