بازگشایی سررسید تازه؛ رونق بخش بازار آتی

۱۳۹۳/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۳۴

این روزها طلا در بازار‌های جهانی دوباره در مسیر صعود قرار گرفته و به‌تبع آن بازار سکه و طلای کشورمان نیز روند افزایشی را در پیش گرفته است. در این بین بازار آتی سکه نیز تحت‌تاثیر بازار جهانی طلا و افزایش قیمت سکه در بازار نقدی، روز گذشته در اکثر سررسید‌ها سبزپوش بود و باتوجه به اینکه سررسید شهریور سال آینده نیز به‌تازگی بازگشایی شده است، معامله‌گران استقبال ویژه‌یی از دورترین سررسید بازار داشته‌اند.

براساس این گزارش، قیمت جهانی طلا روز گذشته تحت‌تاثیر کاهش قیمت نفت و افت شاخص سهام قرار گرفت و به بالاترین حد خود در 12هفته اخیر رسید و در کانال 1240دلاری قرار گرفت؛ به‌طوری ‌که ادامه روند نزولی قیمت نفت و افت شاخص سهام در بازارهای مالی بین‌المللی تاثیر زیادی بر افزایش تقاضا و قیمت طلا داشته است.

اما در مقابل قیمت جهانی نفت به پایین‌ترین سطح خود در 6سال اخیر رسیده است. به اعتقاد کارشناسان اگرچه افت قیمت نفت به ضرر قیمت طلا هم خواهد بود ولی از طرف دیگر کاهش شاخص سهام موجب تقویت تقاضا و قیمت جهانی طلا شده است. در این میان برخی تحلیلگران معتقدند اگر روند خرید و تقاضای طلا در محدوده 1240دلار در هر اونس حفظ شود، می‌توان انتظار داشت قیمت این فلز زرد همچنان با روند صعودی روبه‌رو شود.

این درحالی است که تازه‌ترین تحلیل‌ها درمورد آینده بازار طلا حاکی از آن است که هنوز خطر کاهش قیمت طلا بازار را تهدید می‌کند و طلا تنها درصورتی می‌تواند نسبت به افزایش بیشتر قیمت خوش‌بین باشد که سطح مقاومتی 1240دلاری -که روز گذشته شکسته شد- در کوتاه‌مدت ادامه‌دار باشد، آن زمان است که می‌توان به افزایش چشمگیر قیمت طلا و رسیدن به سطح 1300دلاری امیدوار بود.

همچنین عامل مهمی که بر قیمت طلا طی دو هفته آینده بسیار تاثیرگذار خواهد بود، برگزاری نشست آتی فدرال رزرو امریکا در روزهای 28 و 29ژانویه است.

این گزارش حاکی است اگر گمانه‌زنی‌ها درخصوص تثبیت نرخ بهره امریکا تا دو هفته آینده ادامه یابد این مساله موجب افزایش بیشتر قیمت طلا خواهد شد. عامل مهم دیگر در مسیر پیش روی طلا طی یک هفته آینده برگزاری نشست آتی مقام‌های بانک مرکزی اروپا که قرار است 22ژانویه برگزار شود، خواهد بود.

قرار است در این نشست مسوولان اروپایی درمورد اجرا یا عدم اجرای محرک پولی جدید تصمیم‌گیری کنند که هر تصمیمی در این خصوص می‌تواند بازار طلا را دستخوش تحولات جدیدی کند.

افزایش هیجان در تالار آتی

براساس این گزارش، در بازار نقدی کشورمان نیز سکه تمام بهار آزادی با افزایش سه‌هزار تومانی 992هزار تومان قیمت خورد. درحالی که سکه مسیر افزایش در پیش گرفته، اما دلار روز گذشته با نزول قیمت مواجه شد و با کاهش 15تومانی، سه‌هزار و 425تومان دادوستد شد.

باتوجه به اینکه بازار آتی از سه عامل قیمت جهانی طلا، بهای سکه در بازار نقدی و نرخ دلار تبعیت می‌کند و دو عامل اول با افزایش همراه بودند، بازار آتی نیز تحت‌تاثیر آنها در اکثر سررسید‌ها مثبت شد. از نکات مهم معاملات دیروز می‌توان به رسیدن قیمت سکه طلا برای تحویل شهریور سال آینده به یک‌میلیون و 171هزار و 500تومان اشاره کرد.

این گزارش حاکی است در بازار آتی تنها سررسید دی با کاهش قیمت روبه‌رو شد، به‌طوری که این سررسید با کاهش 0.02درصدی نسبت به قیمت تسویه روزانه روبه‌رو شد و به قیمت 994هزار تومان رسید.

همچنین بالاترین قیمت قرارداد‌های سررسید دی 997هزار تومان بود که نسبت به قیمت تسویه روزانه 0.28درصد با افزایش روبه‌رو شد. در مجموع 85قرارداد سررسید دی به ارزش 8میلیارد و460میلیون و 300هزار ریال مورد دادوستد قرار گرفت. برخلاف سررسید دی که با کاهش همراه بود سایر سررسیدها با افزایش روبه‌رو شدند، به‌طوری که قرارداد‌های سررسید اسفند با افزایش 0.63درصدی نسبت به قیمت تسویه روزانه روبه‌رو شد و به قیمت یک‌میلیون و 30هزار و 500تومان رسید.

همچنین بالاترین قیمت قراردادهای سررسید اسفند نیز یک‌میلیون و 31هزار تومان بود که با رشد 0.67درصدی مواجه شد. 173قرارداد سررسید اسفند در مجموع به ارزش 17میلیارد و817میلیون و 900هزار ریال بالغ شد. براساس این گزارش، قرارداد‌های سررسید اردیبهشت سال آینده نیز با افزایش 0.82درصدی نسبت به قیمت تسویه روزانه روبه‌رو شد و به قیمت یک‌میلیون و 70هزار و 500تومان رسید. همچنین بالاترین قیمت قرارداد‌های سررسید اردیبهشت سال آینده یک‌میلیون و 71هزار تومان بود که 0.87درصد نسبت به قیمت تسویه روزانه با افزایش روبه‌رو شد. 146قرارداد سررسید اردیبهشت در مجموع به ارزش 15میلیارد و 601میلیون و 850هزار ریال بالغ شد. همچنین قرارداد‌های سررسید تیر سال آینده با افزایش 0.62درصدی نسبت به قیمت تسویه روزانه روبه‌رو شد و به قیمت یک‌میلیون و 119هزار و 500 تومان رسید. بالاترین قیمت قرارداد‌های سررسید تیر سال آینده یک‌میلیون و 122هزار و 500تومان بود که 0.89درصد نسبت به قیمت تسویه روزانه با افزایش همراه بود. این گزارش حاکی است دو هزار و 47قرارداد سررسید تیر به ارزش 229میلیارد و 155میلیون و 350هزار ریال بالغ شد. باتوجه به اینکه سررسید شهریور سال آینده به‌تازگی بازگشایی شده است، بسیاری از معامله‌گران بازار آتی از آن استقبال کرده‌اند و این عامل سبب رونق دادوستد سکه در بازار سرمایه شده، به‌طوری که قرارداد‌های سررسید شهریور سال آینده با افزایش 0.66درصدی نسبت به قیمت تسویه روزانه روبه‌رو شد و به قیمت یک‌میلیون و 171 هزار و 500تومان رسید. همچنین بالاترین قیمت قرارداد‌های سررسید شهریور همان یک‌میلیون و 171هزار و 500تومان بود که 0.96درصد نسبت به قیمت تسویه روزانه با افزایش همراه بود. این گزارش حاکی است سه هزار و 907قرارداد سررسید شهریور به ارزش 457میلیارد و 702میلیون و 800هزار ریال بالغ شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر