افزایش معنادار ذخایر مس در جهان

۱۳۹۳/۱۰/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۷۰

افزایش ذخایر مس در بورس‌های کالایی در سطح جهان مانع عمده‌یی برای رشد قیمت این فلز سرخ عنوان می‌شود.

ذخایر قابل توجه مس در بورس فلزات لندن و بازار آتی شانگهای رو به افزایش است، به‌طوری‌که میزان ذخایر مس در بورس فلزات لندن به بیش از 6 درصد رسیده است. همین اتفاق موجب شد که در سال نو میلادی تغییر قیمتی درآن صورت نگیرد. هم‌اکنون قیمت هر تن مس در محدوده 6هزاردلار قرار دارد.

این درحالی است که در ماه‌های اخیر با ادامه روند رو به افول قیمت نهاده‌های انرژی، چشم‌انداز تورمی در اقتصادهای بزرگ جهان کاهش یافته و همین امر نیز رشد قیمت محصولات معاملاتی در بسیاری از بازارهای کالایی را با محدودیت مواجه کرده است.

در عین حال این روزها نیز شاهد انتشار گزارشات اقتصادی ناامید‌کننده‌یی از سوی کشورهای مطرحی همچون چین و آلمان بوده‌ایم که همین امر نیز بر این‌گونه بازارها به‌خصوص بازار فلزات اساسی سایه افکنده و چشم‌انداز تقاضا برای این محصولات ازجمله مس را بیش از پیش مبهم کرده است.

اداره آمار چین در جدیدترین گزارش خود پیرامون شاخص بهای تولیدکننده در این کشور از ثبت بالاترین میزان افت این شاخص در دو سال اخیر طی ماه دسامبر خبر داده که مسلما این امر نشانه خوبی برای اقتصاد این کشور نیست. در پی انتشار این گزارش نیزچشم‌انداز تقاضا برای فلزات اساسی به‌خصوص مس از سوی این کشور تیره‌تر از گذشته شده است.

درکنار این امر شاهد افت تولیدات صنعتی در آلمان به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپایی بوده‌ایم. وزیر اقتصاد آلمان در پایان هفته اعلام کرد که تولیدات صنعتی این کشور در ماه نوامبر بر خلاف انتظارات موجود کاهش یافته است.

انتشار این گزارش باعث شده تا نگرانی‌ها پیرامون بحران مالی اروپا تشدید شده و اما و اگرهای جدیدی پیرامون روند احیای اقتصاد قاره سبز به‌وجود ‌آید. تحت این شرایط شاهد تضعیف بیش از پیش تقاضا برای کالاهای صنعتی ازجمله مس هستیم. افزایش ذخایر این محصول در بازارهای کالایی مختلف ازجمله بازار فلزات لندن و بازار آتی شانگهای نیز گواهی بر این مدعا به‌حساب می‌‌آید.

میزان ذخایر مس در بازار فلزات لندن در پایان این هفته رشدی 6،4 درصدی را تجربه کرد که این میزان رشد از ماه سپتامبر تاکنون بی‌سابقه بوده است. سطح ذخایر این محصول در بازار آتی شانگهای نیز برای پنجمین هفته متوالی افزایش یافته است.

شایان ذکر است که قیمت مس در بازار فلزات لندن هم‌اکنون در سطح 6090 دلار قرار دارد و این محصول در جلسات معاملاتی برگزار شده در سال جدید میلادی تاکنون رشد قیمتی را تجربه نکرده است. همچنین سطح قیمت 2,73 دلار در هر پوند نیز در معاملات مس در بازار کالایی نیویورک طی آخرین جلسه معاملاتی این بازار تجربه شده که این پایین‌ترین سطح قیمت از ژوئن سال 2010 تاکنون به‌حساب می‌آید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر