امکان کسب سود بیشتر از نظام بانکی در بورس انرژی

۱۳۹۳/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۰۲

با راه‌اندازی کد معاملاتی عام در بازار برق بورس انرژی اشخاص حقیقی نیز می‌توانند به این بازار ورود کرده و مبادرت به کسب سود کنند.

مدیر بازار برق شرکت توزیع برق استان با تشریح جزییات معاملات سودآور برقی در بورس انرژی، گفت: خریداران و فروشندگان برق صرفا با کد عام می‌توانند برق در بورس خرید و فروش کنند. محمد محمدی‌نیا درباره نحوه کسب سود معاملات برق در بورس انرژی، اظهار داشت: هرچقدر زمان تحویل کالا(برق) نزدیک‌تر شود قیمت بالاتر می‌رود بنابراین در اختلاف قیمت خرید و فروش از طریق کد عام امکان کسب سود وجود دارد.

مدیر بازار برق شرکت توزیع برق استان تهران با اعلام اینکه این کسب سود مانند کسب بازدهی در بورس اوراق بهادار کاملا بستگی به عملکرد خریداران و فروشندگان دارد و گاه می‌شود بیشتر از حتی سود سپرده بانکی استفاده برد و گاه این امکان فراهم نمی‌شود، تصریح کرد: از اهداف تشکیل بورس انرژی کشف قیمت برق و ایجاد فضای رقابتی برای معاملات برق همچون هر نوع کالای قابل معامله در بورس‌های کالایی بود. اما با راه‌اندازی کد عام، شرکت‌های توزیع که پیش از این فقط خریدار برق در بورس انرژی و نیروگاه‌ها که فقط فروشنده برق بودند، از طریق کد عام می‌توانند روی کالای برق معامله تجاری انجام دهند.

این مقام مسوول درخصوص نحوه استفاده و مزایای بهره‌گیری از کد عام در معاملات بورس انرژی هم توضیح داد: نخستین معامله کد عام توسط شرکت توزیع برق استان تهران انجام گرفت تا از این پس شرکت‌های توزیع و نیروگاه‌ها از طریق کد عام بتوانند نسبت به خرید و فروش برق در بورس انرژی اقدام و از این طریق سود مناسبی را برای خود شناسایی کنند.

وی با اشاره به انجام معامله روی نمادهای برق در بورس انرژی، اظهار داشت: امکان معامله و خرید و فروش روی برق از طریق کد عام یک راهکار مناسب برای کسب سود برای طرفین عرضه و تقاضای برق فراهم کرده است.

محمدی‌نیا افزود: از طرف دیگر از این طریق شرکت‌های توزیع در راستای خصوصی‌سازی آرام آرام به ماهیت بنگاه‌های اقتصادی نزدیک می‌شوند و به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی علاوه‌بر اینکه همچون گذشته فعالیت خدمات‌رسانی در حوزه برق را انجام می‌دهند، می‌توانند در کنار آن به‌عنوان بخش خصوصی فعالیت تجاری و درنتیجه خدمات خود را با کیفیت بهتر ارایه کنند. این مقام مسوول با یادآوری اینکه شرکت توزیع برق استان تهران از بدو تاسیس شرکت بورس انرژی به شکل پایلوت در این بورس حضور داشته است، تاکید کرد: شرکت توزیع برق استان تهران امسال ۲۱۵‌هزار مگاوات ساعت برق موردنیاز خود را به ارزش بیش از ۱۲‌میلیارد تومان از طریق بورس انرژی تامین کرد که البته تنها بخش کوچکی از مصرف موردنیاز توزیع برق تهران بوده اما به‌عنوان یک طرح پایلوت موفقیت‌آمیز بود. مدیر بازار برق شرکت توزیع برق استان تهران ادامه داد: در تهران حدود دو‌میلیون مشترک برق وجود دارد که مصرف‌کننده نهایی برق هستند و حدودا به ۱۲‌میلیارد کیلووات ساعت برق برای مصرف یک سال مشترکان خود نیاز دارد که پیش‌بینی می‌شود براساس برنامه پیش روی وزارت نیرو این رقم معاملات در بورس انجام شود.

محمدی‌نیا با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود با تامین اعتبارات لازم برای افزایش و رشد معاملات برق به چشم‌اندازی که در برنامه توسعه برای صنعت برق درنظر گرفته شده کمک خواهد شد تا اهداف مدنظر صنعت برق محقق شود، درباره چگونگی افزایش اعتبارات موردنیاز شرکت‌های توزیع برای خرید برق از بورس انرژی، تبیین کرد: بورس انرژی نهادی مستقل از وزارت نیرو است و نقدینگی که برای معاملات در این بستر لازم است نیاز به حمایت وزارت نیرو دارد چون در بورس انرژی تمام سازوکارهای معاملات فراهم است و تنها محدودیت و مشکل موجود عدم نقدینگی مطلوب است که باید وزارت نیرو از طریق مکانیسم و تمهیداتی به این امر بکوشد.

این مقام مسوول درباره نقدینگی موردنیاز برای معامله در کد عام هم توضیح داد: تامین نقدینگی برای معامله در کد عام وابسته به وزارت نیرو نیست بلکه خود شرکت‌های توزیع یا نیروگاه‌ها می‌توانند از حساب خودشان این حساب را شارژ و اقدام به خرید و فروش نمادهای چهارگانه برق کنند.

مدیر بازار برق شرکت توزیع برق تهران خاطرنشان کرد: این بازار می‌تواند حتی برای اشخاصی که هیچ فعالیت و وابستگی به صنعت برق ندارند نیز به‌عنوان یک نگاه تجاری و کسب منفعت مطلوب باشد چون در بورس انرژی هم کالایی چون برق با موعد مشخص تحویل معامله می‌شود هم امکان معامله مجدد روی این کالا مانند معامله روی اوراق بهادار تعریف شده است که به جذابیت این بازار و بورس انرژی می‌افزاید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر