کاهش 22درصدی قیمت حلال‌ها در بورس انرژی

۱۳۹۳/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۱۷

کاهش ادامه‌دار قیمت نفت طی ماه‌‌های اخیر موجب آن شده تا قیمت فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی سیر نزولی به خود بگیرد، به‌طوری که حلال‌ها در معاملات ماه جاری بورس انرژی با کاهش 22درصدی روبه‌رو شده‌اند. این نزول قیمت‌ها بسیار به مذاق مشتریان و معامله‌گران بورس انرژی خوش آمده، چراکه براساس آمار معاملات فراورده‌های نفتی در بازار سرمایه رونق چشمگیری گرفته است.

براساس این گزارش روند نزولی قیمت‌ها در بورس انرژی از آبان آغاز شد، این درحالی بود که قرار گرفتن طلای سیاه در سراشیبی سقوط از مهر آغاز شده بود و این روند با یک‌ماه تاخیر به بورس رسید و تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده است. در این بین درحالی که تصور می‌شد نفت در محدوده 60دلاری باقی می‌ماند، اما روند نزولی ادامه پیدا کرد و روز گذشته هر بشکه نفت در حدود 55دلار قیمت خورد؛ به تبع این سقوط قیمتی نیز بهای عرضه‌ها در بورس انرژی با کاهش قیمت روبه‌رو بوده است.


غوغای یک اصفهانی در تالار

از اسفند سال 91 که بورس انرژی راه‌اندازی شد، حلال ازجمله محصولاتی بوده که با استقبال مشتریان روبه‌رو بوده است. حال با کاهش 20درصدی این محصول در ماه‌جاری نیز استقبال از حلال دوچندان شده است، به‌طوری که روز گذشته پنج عرضه انواع حلال بر تابلوی بورس نقش بست و تمامی آنها مورد معامله قرار گرفت. دیروز پالایش نفت اصفهان روز طلایی را پشت‌سر گذاشت، به‌طوری‌که این شرکت 300هزار لیتر حلال 400 را با قیمت پایه هر لیتر 11هزارو502 ریال عرضه کرد که 264هزار لیتر از آن معامله شد. قیمت ماه گذشته این محصول در هر لیتر برابر 14هزارو 853 ریال بود که در ماه‌جاری با کاهش 22.5درصدی روبه‌رو بوده است.

همچنین پالایش نفت اصفهان 498هزار لیتر حلال 406 را با قیمت پایه هر لیتر 11هزارو396ریال روانه بورس کرد که 84هزار لیتر از آن دادوستد شد. قیمت ماه گذشته این محصول در هر لیتر برابر 14هزارو 716ریال بود که در ماه‌جاری با کاهش 22.5درصدی روبه‌رو بوده است.

پالایش نفت اصفهان در ادامه عرضه‌های روز گذشته خود 498هزار لیتر حلال 410 را با قیمت پایه هر لیتر 11هزارو 396ریال عرضه کرد که 300هزار لیتر از آن مورد مبادله قرار گرفت. قیمت ماه گذشته این محصول در هر لیتر برابر 14هزارو 716ریال بود که در ماه‌جاری با کاهش 22.5درصدی روبه‌رو بوده است.

شرکت پالایش نفت اصفهان همچنین سه میلیون لیتر حلال 402 را با قیمت پایه هر لیتر 12هزارو 272ریال روی تابلو برد که یک میلیون و62هزار لیتر از آن توسط مشتریان خریداری شد. پالایش نفت تبریز دیگر عرضه‌کننده حلال 402 در بورس انرژی بود که این شرکت نیز سه میلیون لیتر حلال را با قیمت پایه هر لیتر 12هزارو 272ریال عرضه کرد که 480لیتر از این محموله معامله شد. قیمت ماه گذشته حلال 402 در هر لیتر برابر 15هزارو 495ریال بود که در ماه‌جاری با کاهش 20.7درصدی روبه‌رو بوده است. در بخش عرضه‌های مازاد نیز 20هزار لیتر حلال 402 پالایش نفت شیراز با قیمت پایه هر لیتر 12هزارو 272ریال مورد دادوستد قرار گرفت.


رکودی که در حلال‌ها غرق شد

رونق معاملات انواع حلال در تالار فیزیکی بورس انرژی می‌تواند خبر خوشی برای اهالی بازار سرمایه باشد. در مورد علل رونق معاملات محمد نوروزی مدیر معاملات انرژی کارگزاری بهمن در گفت‌وگو با «تعادل» با بیان اینکه کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی تاثیر مستقیمی روی قیمت انواع حلال در بورس انرژی گذاشته است، اظهار کرد: کاهش قیمت نفت موجب کاهش 20 تا 22درصدی قیمت انواع حلال در بورس انرژی شده است.

به گفته وی این نزول قیمتی موجب آن شده است که مشتریان و معامله‌گران بورس انرژی میل و رغبت بیشتری برای خرید داشته باشند.

مدیر معاملات انرژی کارگزاری بهمن افزود: پیش‌بینی می‌شود در کوتاه‌مدت و تا پایان دی رونق معاملات حلال‌ها در تالار فیزیکی بورس انرژی ادامه پیدا کند.

نوروزی در مورد سایر محصولاتی که با کاهش قیمت روبه‌رو بوده‌اند، گفت: میعانات گازی همچون حلال‌ها با کاهش قیمت چشمگیری روبه‌رو بوده‌اند، به‌طوری‌که محصول پالایش گاز ایلام با کاهش 26.2درصدی و میعانات گازی مجتمع گازی پارس جنوبی با کاهش 25.9درصدی مواجه شده است.

به گفته وی به‌دلیل اینکه مشتریان میعانات گازی محدود و خاص هستند، بهای هر بشکه از این محصول به‌صورت توافقی بین فروشنده و خریدار تعیین می‌شود. مدیر معاملات انرژی کارگزاری بهمن همچنین در مورد کاهش قیمت متانول گفت: عرضه‌های صورت گرفته این محصول در بورس انرژی با کاهش حدود 6درصدی روبه‌رو بوده است.


سایر معاملات

روز گذشته علاوه بر معاملات پرحجم حلال، معاملات دیگر نیز صورت گرفت، به‌طوری‌که پالایش نفت اصفهان در ادامه عرضه‌های خود سه هزار تن آیزوریسایکل را روانه بورس کرد که تمام آن به علاوه هزار تن دیگر که در بخش عرضه‌های مازاد روز‌های قبل قرار داشت با قیمت پایه هر کیلوگرم 12هزارو 149ریال مورد دادوستد قرار گرفت. پالایش نفت کرمانشاه نیز 176تن پنتان روی تابلو برد که 66تن از آن با قیمت پایه 24هزارو281ریال معامله شد.

واحد کک‌سازی و پالایش قطران زرند 500تن قطران روانه بورس کرد که همه آن با قیمت پایه هر کیلوگرم 12هزارو 800ریال مورد مبادله قرار گرفت.

ذوب‌آهن اصفهان نیز هزارتن قطران عرضه کرد که تمام این محموله با قیمت پایه هر کیلوگرم 13هزارو 100ریال دادوستد شد. در رینگ بین‌الملل نیز پالایش گاز ایلام 500تن گاز مایع روی تابلو برد که تمام این محموله با قیمت پایه هر تن 300دلار دادوستد شد.


عرضه‌های ناکام

روز گذشته هچنین چندین عرضه با ناکامی روبه‌رو شدند، به‌طوری‌که پالایش نفت تبریز 400تن آیزوریسایکل و 400تن آیزوفید عرضه کرد که با استقبال معامله‌گران روبه‌رو نشد. همچنین پتروشیمی رازی 70تن میعانات گازی روی تابلو برد که معامله نشد. پالایش گاز ایلام نیز هزارو530 بشکه میعانات گازی را روانه بورس کرد که مورد دادوستد قرار نگرفت.


برق همچنان می‌تازد

در تابلوی مشتقه نیز طی 209 نوبت معاملاتی سه هزارو478 قرارداد سلف موازی استاندارد بازگشایی شد. بر این اساس 83هزارو 472مگاوات ساعت برق در نماد بار پایه روزانه برای تحویل در تاریخ‌های مختلف دی و بهمن به ارزش 30میلیارد و800میلیون ریال معامله شده است.

براساس این گزارش، معاملات برق نیز در دی با روند روبه رشدی روبه‌رو بوده است که در این رابطه میثاق پیرزاده مدیر معاملات انرژی کارگزاری بانک ملت در گفت‌وگو با «تعادل» در مورد دلایل این رشد می‌گوید: باتوجه به اینکه در دهه اول ماه قرار داریم و حساب شرکت‌های استانی توزیع برق از سوی شرکت توانیر شارژ شده است، به تبع نیز این شرکت‌ها اقدام به خرید برق می‌کنند. به گفته پیرزاده درحال حاضر وزارت نیرو از طریق شرکت توانیر ماهانه 50میلیارد تومان به انجام معاملات برق در بورس انرژی اختصاص داده است. پیرزاده افزود: در گذشته این مبلغ 10میلیارد تومان بود که با افزایش پنج برابری مواجه شد و به ماهانه 50میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

مدیر معاملات انرژی کارگزاری بانک ملت همچنین با بیان اینکه راه‌اندازی کد معاملاتی عام نیز به رونق معاملات بازار مشتقه بورس انرژی کمک کرده است، اظهار داشت: با ایجاد چنین امکانی نیروگاه‌ها و شرکت‌های توزیع برق استانی با استفاده از منابع مالی خود می‌توانند اقدام به خریدوفروش برق کنند.

پیرزاده ادامه داد: تا قبل از این نیروگاه‌های بخش خصوصی تنها عرضه‌کننده و شرکت‌های توزیع برق استانی که همگی دولتی هستند، خریدار برق بودند. وی افزود: با ایجاد کدمعاملاتی عام مشتریان بازار برق می‌توانند به کسب سود اقدام کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر