حذف رانت قیمتی با طرح وزارت صنعت

۱۳۹۳/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۵۶

دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی پیرو مصوبه اواسط تیر شورای‌عالی بورس و ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر عرضه کامل محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران و تغییر مبنای محاسبه قیمت‌های پایه از ارز مبادله‌یی به نرخ ارز آزاد، نرخ‌های جدید محصولات پلیمری و شیمیایی را در پایان هر ماه اعلام می‌کند. براساس ابلاغیه قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت خطاب به مدیرعامل بورس کالای ایران، در روز 12تیر93 آمده است: پیرو جلسه نهم تیر جاری شورای‌عالی بورس و حسب نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای بازار و جلوگیری از دلالی و واسطگی، و ملاحظه درصدی تخفیف برای مصرف‌کنندگان داخلی محصولات پتروشیمی، قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران براساس فرمول «معادل ریالی ارز آزاد * 95درصد * میانگین قیمت فوب خلیج فارس = قیمت پایه در بورس» تعیین می‌شود.

در این ابلاغیه همچنین آمده است باتوجه به تعدیل نرخ‌های پایه و همچنین برای رصد کردن مداوم بازار و تامین نیاز داخلی، کلیه تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی، اعم از دولتی و خصوصی موظفند همه محصولات خود را از طریق بورس کالا عرضه کنند.

به اعتقاد کارشناسان حوزه پتروشیمی، واقعی شدن قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا از اواسط تیر، ثمرات زیادی را برای صنعت پتروشیمی داشته است که اصلی‌ترین آن حذف رانت قیمتی موجود بین بورس و بازار آزاد بود. همچنین کوتاه شدن دست واسطه‌ها، واقعی شدن قیمت‌ها و همسویی با نرخ‌های جهانی و رسیدن سود واقعی به تولیدکنندگان از دیگر مزایای طرح وزارت صنعت در بورس کالا بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر