زور دلار به نفت نرسید

۱۳۹۳/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۵۵

گروه بورس کالا دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی که براساس مصوبه اواسط تیر وزارت صنعت، معدن و تجارت، در پایان هر ماه قیمت جدید محصولات پتروشیمی را برای معامله در بورس کالای ایران اعلام می‌کند، قیمت‌های پایه برای دی را منتشر کرد که بررسی قیمت‌های اعلامی نشان می‌دهد کلیه محصولات جز چند کالای خاص با افت قیمت روبه‌رو شده‌اند.

به‌گزارش «تعادل»، پیش از اعلام قیمت‌های محصولات پتروشیمی برای دی، برخی کارشناسان عنوان می‌کردند که افزایش قیمت دلار در بازار داخلی، افت قیمت نفت در بازارهای جهانی و به تبع آن نزول قیمت‌های پتروشیمی را خنثی می‌کند. به‌گفته این دسته از کارشناسان، با عبور قیمت دلار از مرز 3500 تومان و رشد حدود 300 تومانی دلار به نسبت میانگین قیمت آذر، حتی احتمال افزایش قیمت محصولات پتروشیمی برای دی نیز وجود دارد اما بررسی قیمت‌های جدید بیانگر تاثیر کم رشد نرخ دلار بر قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی است.

به‌عبارت دیگر افزایش قیمت دلار توان خنثی کردن افت قیمت نفت را نداشت زیرا میانگین قیمت دلار در ماه گذشته یعنی 33680ریال مبنای محاسبه قیمت پتروشیمی‌ها قرار گرفت و به این ترتیب افت بی‌سابقه قیمت نفت به مراتب تاثیر بیشتری بر قیمت مواد پتروشیمی داشت.


رکوردزنی در سقوط قیمت

براساس آمار، در یک نگاه کلی قیمت انواع مواد شیمیایی و پلیمری با کاهش روبه‌رو شده‌اند که‌درصد افت قیمت محصولات شیمیایی به مراتب بیشتر از مواد پلیمری است. نکته جالب توجه درخصوص گروه مواد شیمیایی، رکوردشکنی افت قیمت یکی از محصولات شیمیایی در بورس کالا است به‌طوری‌که «استایرن منومر» با کاهش 1300تومانی به ازای هر کیلوگرم بیشترین افت قیمت را در گروه شیمیایی تجربه کرده است که حتی فعالان بازار نیز کاهش قیمت به این میزان را پیش‌بینی نمی‌کردند؛ به این ترتیب این محصول که در هفته‌های اخیر با قیمت چهارهزار تومان در هر کیلوگرم مورد معامله قرار می‌گرفت، اکنون با قیمت دوهزار و 700تومان دادوستد می‌شود.


انتظار بهبود تقاضای خرید

مدیر کالایی کارگزاری پگاه یاوران نوین درخصوص قیمت‌های جدید محصولات پتروشیمی برای معاملات دی به «تعادل» گفت: برای محاسبه قیمت‌های جدید، نرخ دلار آزاد باید 34248ریال در نظر گرفته می‌شد اما مسوولان مربوطه در محاسبات خود قیمت دلار آزاد را 33680ریال در نظر گرفته‌اند که این امر به معنای 1.7‌درصد تخفیف به خریداران است.

میثم باقری‌کوپایی با اشاره به اینکه مواد شیمیایی به نسبت مواد پلیمری همبستگی بیشتری با نوسان قیمت نفت دارند، افزود: کاهش قیمت مواد شیمیایی با کاهش نفت همبستگی بیشتری دارد چون عمده خوراک تولید‌کنندگان مواد شیمیایی نفتای سبک و سنگین و خوراک مایع است اما خوراک اکثر واحد‌های پلی‌اتیلنی گاز بوده که در این بین قیمت جهانی گاز تغییرات شدیدی نداشته است. این مدرس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه در قیمت‌های دی اکثر مواد پلی‌اتیلنی کاهش قیمتی در حدود یک تا پنج‌درصد را تجربه کرده‌اند، گفت: همچنین پلی‌استایرن‌ها با کاهش شدید قیمت مواجه شده و سه گرید مقاوم، معمولی و انبساطی حدود 14‌درصد کاهش قیمت داشته‌اند. وی تصریح کرد: در میان گروه مواد شیمیایی بیشترین کاهش قیمت در خانواده استایرن‌ها (استایرن منومر، منومر وینیل استات و بنزن) وجود دارد که در روندی کم‌سابقه حدود 38‌درصد کاهش قیمت داشته‌اند. باقری‌کوپایی ادامه داد: رتبه دوم کاهش قیمت‌ها را خانواده زایلین‌ها (ارتوزایلین، پارازایلین و زایلین مخلوط) داشته‌اند که حدود 28‌درصد کاهش قیمت را تجربه کردند. همچنین رتبه سوم کاهش قیمت‌ها را خانواده بوتانول‌ها (ایزوبوتانول و نرمال‌بوتانول) با 17‌درصد افت قیمت تجربه کردند.

به‌گفته این کارشناس؛ در میان خانواده گازها (گاز مایع صنعتی یا LPG، گاز بوتان، گاز پروپان) نیز کاهش قیمت‌ها چشمگیر بود و حدود 16‌درصد افت قیمت برای این گروه ثبت شد. مدیر کالایی کارگزاری پگاه یاوران نوین اظهار داشت: در میان افت قابل توجه گروه مواد شیمیایی، استثناهایی هم وجود داشت به‌طوری‌که خانواده آمونیاک‌ها (محلول آمونیاک، گاز آمونیاک و آمونیاک مایع) به‌دلیل بالا بودن تقاضا در بازارهای جهانی افزایش قیمت 27‌درصدی را به ثبت رساندند. وی در پایان گفت: کاهش قابل‌توجه قیمت مواد شیمیایی و افت محدود قیمت محصولات پلیمری این نوید را می‌دهد تا در روزهای آینده شاهد افزایش تقاضای خریداران در تالار پتروشیمی بورس کالای ایران باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر