حباب اسفند 94 در فروردین 95 ترکید

۱۳۹۵/۰۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۹۵۱

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است، علت کاهش شاخص بورس اوراق بهادار در ماه اول امسال، ترکیدن حبابی بود که پایان سال 94 در آن دمیده شد. او همچنین معتقد است، اگر برجام به فرجام برسد و به درستی اجرا شود وضعیت بورس و اقتصاد خوب می‌شود.

غلامرضا سلامی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ علت کاهش شاخص بورس اوراق بهادار تهران در فروردین‌ماه سال 1395 گفت: در اواخر سال 1394 سهام شرکت‌های خودرویی بدون هیچ دلیل و تحلیل منطقی افزایش زیادی پیدا کرد و خوش‌بینی بی‌موردی در بازار ایجاد شد. این خوش‌بینی و صف در حالی اتفاق افتاد که اتفاق خاصی رخ نداده بود. در فروردین‌ماه سال 1395 این حباب که احتمالا بعضی‌ها در آن دمیده بودند و بزرگ شده بود، ترکید.

این کارشناس بازار سرمایه درباره‌ علت عدم رشد شاخص در فروردین‌ماه امسال تصریح کرد: در این ماه خبرهای خوبی از اجرای برجام نیامد و این اثر روانی روی کاهش شاخص بورس تاثیر گذاشت. وضعیت بورس را نباید از وضعیت اقتصاد جدا کرد.

در ایران گاهی به صورت تصنعی این اتفاق رخ می‌دهد. بورس همیشه آیینه‌یی از بخش واقعی اقتصاد است. کسی که سهم از بورس می‌خرد، انتظار دارد سود ببرد و سود در شرکت‌هایی ایجاد می‌شود که فعالیت واقعی اقتصادی انجام دهند یا به بیانی تولید داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عدم رونق فعلی در بورس اوراق بهادار تصریح کرد: در حال حاضر به علت کارهای اشتباه گذشته رکودی گریبانگیر اقتصاد ما شده و هنوز نیز آن رکود پابرجاست و دلیلی برای رونق بورس وجود ندارد. بخش واقعی اقتصاد اثرش را هم روی بازار پول و هم روی بازار سرمایه گذاشته است.

سلامی با اشاره به مخالفان و موافقان اجرای برجام در داخل و خارج کشور گفت: اگر اجازه دهند که برجام به درستی اجرایی شود و سرمایه‌گذار خارجی در ایران افزایش یابد، وضعیت اقتصاد خوب می‌شود و به‌تبع آن وضعیت بورس نیز خوب خواهد شد.

وی در مورد کاهش سود سپرده‌های بانکی نیز اظهار کرد: اینکه سود سپرده‌های بانکی را به صورت تصنعی کاهش دهند وضعیت اقتصاد و بورس را بهتر نخواهد کرد، حتی امکان دارد در میان‌مدت وضعیت بورس بدتر هم بشود، چراکه با این کار سرمایه‌ به سمت بازار پولی غیربانکی می‌رود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در شرایط فعلی بانک‌های معتبر بهترین مکان برای سپرده‌گذاری مردم است. اصولا خود مردم مستقیما نباید سرمایه‌گذاری‌ کنند، بلکه باید از طریق نهادهای مالی و سپرده‌گذاری در بانک‌ها به سرمایه‌گذاری بپردازند، چراکه اگر برفرض مردم در بخش مسکن سرمایه‌گذاری‌ کنند قیمت مسکن بی‌دلیل بالا می‌رود و همین موضوع در مورد ارز و خودرو هم صادق است. در کشورهای دیگر مردم روی مسکن، ارز و خودرو سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، بلکه این سرمایه‌گذاری از طریق نهادهای مالی و بانک‌های سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد.

وی در مورد پیوستن ایران به آیسکو گفت: هر نوع عضویت ما در سازمان‌های مالی معتبر بین‌المللی به‌نفع اقتصادمان است. اینکه ایزوله شویم و ارتباطی با دنیا نداشته باشیم؛ چه در بحث بازار مالی و چه غیرمالی، درست نیست.

سلامی اضافه کرد: متاسفانه ایران آن جایگاهی که باید و شاید را در این سازمان‌ها ندارد، ولی اگر در هر کدام از این سازمان‌ها عضو شود برایش خوب است. ما باید از استاندارد‌های دنیا پیروی کنیم، متاسفانه در حال حاضر ما از بانکداری بین‌المللی فاصله گرفته‌ایم و دیگران به ما می‌گویند که شما به استاندارد‌های بین‌المللی در بانکداری نرسیده‌اید. در بازار سرمایه هم چنین حالتی وجود دارد، هر نوع تلاشی در این زمینه می‌تواند برای کشور ما مفید باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر