کارهای بزرگی در تطبیق بورس با شرع انجام شده است

۱۳۹۵/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۳۴۵


«آیت ا... صافی گلپایگانی در دیدار رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تمجید از عملکرد این سازمان گفت: توجه شما به مباحث شرعی و فقهی بسیار ارزشمند است؛ شما قدر خودتان را بدانید و در راه افزایش دانش اقتصادی و مالی مردم بکوشید؛ مردم باید بدانند چه کارهای بزرگی در بورس و تطبیق آن با شرع مقدس انجام شده است.»

به گزارش«تعادل» به نقل از سازمان بورس شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به همراه اعضای کمیته فقهی این سازمان روز پنج‌شنبه در سفر به شهر مقدس قم با حضرات آیات مراجع تقلید مکارم‌شیرازی، علوی‌گرگانی و صافی‌گلپایگانی دیدار و گفت‌وگو کردند. آیت‌ا... مکارم‌شیرازی در دیدار با رییس سازمان بورس تاکید کرد، روابط اقتصادی در کشور باید به تولید ختم شود و با اشاره به اهمیت رعایت اصول اسلامی در نظام اسلامی گفت: باید اصول اسلام را در همه روابط کاری خود در نظر بگیرید.

این مرجع تقلید یادآور شد: اسلام به هر سوالی پاسخ می‌دهد و هیچ بن‌بستی در مسائل اسلامی وجود ندارد؛ می‌توانیم تمام فعالیت‌های اقتصادی را از نظر مبانی اسلامی بیان کنیم و عناصری که اسلامی می‌شود کاملا به نفع مردم خواهد بود. اسلام همیشه به سراغ بخشی رفته که به نفع مردم است؛ مصلحت آن است که اصالت را برای مسائل اسلامی قرار دهیم؛

آیت‌ا... مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: اینکه ما همیشه درحال معامله باشیم ولی تولیدی انجام نشود، سودی برای کشور ندارد؛ باید کاری کنیم که همه‌ چیز به سمت تولید حرکت کند؛ اگر این امر انجام شود، اقتصاد مقاومتی محقق می‌شود ولی اگر این کار انجام نشود، مشکلی از ما حل نخواهد شد.

آیت‌ا... صافی‌گلپایگانی نیز در دیدار با رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تمجید از عملکرد این سازمان گفت: توجه شما به مباحث شرعی و فقهی بسیار ارزشمند است؛ شما قدر خودتان را بدانید و در راه افزایش دانش اقتصادی و مالی مردم بکوشید؛ مردم باید بدانند چه کارهای بزرگی در بورس و تطبیق آن با شرع مقدس انجام شده است.

همچنین حضرت آیت‌ا... علوی‌گرگانی دیشب در دیدار با مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: پیامبر اکرم(ص) به ما فرموده‌اند که هر کاری باید به شکل احسن انجام شود. انسان باید در هر کاری که وارد می‌شود آن را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

آیت‌ا... علوی‌گرگانی یکی از برکات مطالعات فقه تطبیقی را نشان دادن عظمت فقه شیعه دانست و گفت: در مسائل اوراق بهادار و مسائل مالی باید به منابع دینی و فقه شیعه توجه داشت؛ فقه شیعه دارای عالی‌ترین درجات علمی است که باید با نظر رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید امورات را به خوبی سامان دهیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم، رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در دیدار با مراجع تقلید در شهر مقدس قم با اشاره به اینکه فعالیت‌های کمیته فقهی سازمان بورس به درسنامه‌هایی تبدیل و آموزش داده می‌شود، گفت: با توجه به انتشار سالانه 600 هزار میلیارد تومان اوراق در کشور، حوزه‌های علمیه برای بررسی فقهی به صورت جدی ورود کنند.

وی گفت: کمیته فقهی در سازمان بورس 10سال سابقه فعالیت دارد و بیش از 80 روش و رویه مورد استفاده بازار سرمایه را مورد بررسی قرار داده است.

رییس کمیته فقهی سازمان بورس ادامه داد: درخصوص تطبیق ابزار‌های مالی بازار سرمایه با شرع فعالیت‌های چشم‌گیری داشتیم.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه فعالیت‌های کمیته فقهی سازمان بورس به درسنامه‌هایی تبدیل و آموزش داده می‌شود، گفت: با توجه به انتشار سالانه 600 هزار میلیارد تومان اوراق در کشور، حوزه‌های علمیه برای بررسی فقهی به صورت جدی ورود کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم افزود: فقه شیعه از غنا و ظرفیت بسیار بالایی در نظام‌های مالی و اقتصادی برخوردار است و توانایی پاسخگویی به تمام نیازهای جامعه را دارد. وی ادامه داد: هر چند امروز تعدادی از فرزندان حوزه و شاگردان مراجع تقلید در مباحث مهمی مانند معاملات و بازار سرمایه ورود پیدا کردند ولی حوزه باید ورود جدی‌تری به این مباحث داشته باشد.

مصباحی‌مقدم گفت: اگر نکته‌یی در باب معاملات در حوزه بیان می‌شود باید به صورت کاربردی و عملیاتی بررسی و مطرح شود. وی گفت: کمیته فقهی در سازمان بورس 10سال سابقه فعالیت دارد و بیش از 80 روش و رویه مورد استفاده بازار سرمایه را مورد بررسی قرار داد. وی ادامه داد: از اوراق سهام گرفته تا اوراق مشتقات، همه از ابزار مالی بازار سرمایه است که ما در این زمینه فعالیت‌های چشم‌گیری داشتیم و در ابتدای تاسیس نیز به شورای نگهبان اعلام کردیم، نمی‌خواهیم دخالتی در کار آنها صورت گیرد. مصباحی‌مقدم اظهار کرد: ما اوراق مالی یا صکوک را در این کمیته بررسی کردیم که نوآوری‌های زیادی هم داشتیم.

وی گفت: اسناد خزانه در بانک‌های مرکزی دنیا براساس نرخ بهره است و مهم‌ترین بازار مالی جهان در بازار سرمایه است ولی ما این ابزار را با عنوان اسناد خزانه اسلامی یا «بیع دین» استفاده کردیم. وی افزود: در زمینه مطالبات مربوط به مسکن نیز بیع دین طراحی شده و اوراق رهنی نیز طراحی و از نظر فقهی نیز انتشار پیدا کرد و به این وسیله قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌ها افزایش پیدا می‌کند.

وی پیشنهاد داد: مجموعه این فعالیت‌ها در کمیته به درسنامه‌هایی تبدیل و آموزش داده می‌شود و کسانی که در بازار سرمایه مشغول فعالیت می‌شوند یک دوره کامل را می‌گذرانند. مصباحی‌مقدم با اشاره به آموزش‌های بین‌المللی سازمان بورس گفت: در سال همه محتواهای کمیته فقهی سازمان بورس در همایش‌های بین‌المللی به زبان انگلیسی آموزش داده می‌شود. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به همراه اعضای کمیته فقهی این سازمان روز پنج‌شنبه در سفر به شهر مقدس قم با حضرات آیات مراجع تقلید مکارم‌شیرازی و علوی‌گرگانی دیدار و گفت‌وگو کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر