در سال 95 حتی یک واحد تولیدی نیز تعطیل نشده است

۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۸۸۱

استاندار مرکزی: باید از ظرفیت‌ شوراها برای اشتغالزایی استفاده کرد



در آخرین ماه‌های پایانی فعالیت‌های دولت یازدهم، حجم افتتاح پروژه‌های اقتصادی و عمرانی روند افزون‌تری به خود گرفته است و هر روز خبر تازه‌یی از سفر وزرای کابینه یازدهم به استانی خاص برای افتتاح یا نظارت بر پروژه‌های عمرانی منتشر می‌شود. ضمن اینکه انتخاب وزرای معین برای استان‌های مختلف باعث شده روند برنامه‌ریزی، اجرا و عملیاتی کردن پروژه‌های عمرانی براساس یک دستور کار مشخص دنبال شود. وزیر کشور دولت یازدهم در آخرین روزهای هفته راهی اراک در استان مرکزی شد تا ضمن شرکت در جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی و کارگروه اجتماعی از بنگاه‌های اقتصادی نیز دیدار کند. در همین خصوص وزیر کشور در جریان سفر یک روزه خود به استان مرکزی از شرکت آلومرول اراک بازدید کرد. وزیر کشور ضمن بازدید از بخش‌های مختلف شرکت آلومرول اراک به این واقعیت اشاره کرد: «از ابتدای امسال تاکنون یک واحد تولیدی هم در کشور تعطیل نشده و تلاش برای حل مشکلات واحدهای تولیدی با جدیت ادامه دارد.» شرکت در جلسه مشترک شوراهای اسلامی شهر و روستا، شهرداران، دهیاران و کارآفرینان روستایی استان مرکزی از دیگر برنامه‌های رحمانی‌فضلی در سفر یک روزه به اراک بود که با استقبال کارآفرینان استان مرکزی روبه‌رو شد. وزیر کشور در این جلسه که با حضور استاندار مرکزی برگزار شد، گفت: دولت بر تقویت شوراها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مصم است. استان مرکزی به‌عنوان چهارمین قطب صنعت کشور و دومین قطب صنایع مادر تخصصی است و بیش از 2 هزار و 900 واحد صنعتی کوچک و بزرگ در این استان مستقر است.


برنامه‌ریزی برای احیای واحدهای راکد

عبدالرضا رحمانی‌فضلی از بخش‌های مختلف واحد تولیدی و صنعتی «آلومرول» بازدید و از نزدیک با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالقوه این شرکت آشنا شد. وزیر کشور پس از بازدید از بخش‌های مختلف، در نشست با مدیران این شرکت حاضر شد و در جریان تنگناها و چالش‌های این واحد تولیدی و صنعتی قرار گرفت. رحمانی‌فضلی در این نشست گفت: در سفرهای امسال کاروان تدبیر و امید به استان‌های مختلف کشور، بیشتر واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل به حالت فعال درآمده است. وی عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون یک واحد تولیدی هم در کشور تعطیل نشده و تلاش برای حل مشکلات واحدهای تولیدی با جدیت ادامه دارد. وزیر کشور ادامه داد: با فعال‌سازی بخش مسکن، شرکت آلومرول اراک فعال‌تر می‌شود و می‌توان ارزش افزوده و درآمدهای اقتصادی بیشتری برای این استان و کشور کسب کرد. مدیرعامل شرکت آلومرول اراک نیز در این نشست گفت: این شرکت طرحی را در خیرآباد اراک در دست اجرا دارد که فاز اول آن بدون استفاده از هیچ‌گونه تسهیلات و از طریق سرمایه‌گذاری خود شرکت، 45درصد پیشرفت فیزیکی دارد. محسن محمدی افزود: پیش‌بینی شده فاز اول این طرح اردیبهشت 96 به بهره‌برداری برسد و با افتتاح این طرح کمک بزرگی به جلوگیری از خام‌فروشی و افزایش ارزش افزوده برای واحدهای تولید‌کننده آلومینیوم ایجاد می‌شود. وی بیان کرد: بهره‌برداری کامل از این طرح نیازمند اعتباری معادل 150 میلیون یورو است که تامین آن حمایت‌های دولتی را طلب می‌کند و با راه‌اندازی این شرکت 2 هزار اشتغال جدید فراهم می‌شود. شرکت صنایع آلومرول نوین و صنایع آلومینیوم پردیس متشکل از 8 واحد تولیدی و یک شرکت بازرگانی فعال است و در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع مقاطع آلومینیومی با کاربرد ساختمانی و صنعتی همراه با خدمات رنگ پودری و آنودایزینگ و نیز انواع شمش و بیلت آلیاژی آلومینیوم در کشور است. وزیر کشور امروز در سفر یک روزه خود به استان مرکزی در نشست کارگروه امور اجتماعی و فرهنگی، نشست مشترک شوراهای اسلامی شهر و روستا، شهرداران، دهیاران و کارآفرینان روستایی این استان حضور می‌یابد.


۸۰ درصد بودجه شهرداری‌ها صرف امور عمرانی

یکی از برنامه‌هایی که در جریان سفر رحمانی‌فضلی به استان مرکزی دنبال شد؛ جلسه مشترکی بود که با حضور اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا، شهرداران، دهیاران و کارآفرینان روستایی برگزار شده بود. زمانی‌قمی استاندار مرکزی در این جلسه که با حضور وزیر کشور برگزار شد، گفت: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون ۸۰درصد از بودجه‌یی که به شهرداری‌های استان مرکزی تخصیص یافته، صرف هزینه‌های مربوط به امور عمرانی شده است. زمانی‌قمی استاندار مرکزی اظهار کرد: دولت تدبیر و امید در دوره فعالیت خود 8 هزار و 280 میلیارد ریال اعتبار به 33 ناحیه شهری در حوزه مدیریت شهرداری‌ها اختصاص داده است.

وی افزود: این اعتبار شامل ردیف‌های قانون مالیات، ارزش افزوده، جرایم رانندگی و تحویل قیر است که توسط وزارت کشور تامین شده و در بازه زمانی مذکور هر سال 20درصد رشد داشته است.

وی اظهار کرد: بودجه شهرداری‌های استان مرکزی در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید در مجموع 34هزار و 590میلیارد ریال بوده که در هر سال رشد 30درصدی دارد. نماینده عالی دولت در استان مرکزی افزود: 80درصد بودجه شهرداری‌های استان مرکزی در بخش عمرانی و 20درصد در بخش جاری هزینه شده و اعتقاد دولت بر صرفه‌جویی هزینه‌های جاری و بسط خدمات و زیرساخت‌های شهری بوده است. زمانی‌قمی گفت: توسعه شهری در محیط‌زیست، طراحی مبلمان شهری از موضوعات مورد تاکید رییس‌جمهوری است، هرچند دولت وارث شرایطی است که برای غلبه بر مشکلات با تنگناهای خاص مالی مواجه است اما، هرگز موضوعات مهم نظیر محیط‌زیست و توسعه شهری از کانون توجه دولت دور نمانده است. وی با یادآوری اینکه جمع‌آوری و مدیریت پسماند در 30 نقطه استان انجام می‌شود، بیان کرد: روزانه 990تن پسماند در استان تولید می‌شود که در حال مذاکره با سرمایه‌گذار خارجی برای دفع اصولی با روش‌های جدید هستیم. استاندار استان مرکزی گفت: 11هزار و 340میلیارد ریال بسترهای سرمایه‌گذاری در ساوه و اراک شناسایی شده که تشکیل کارگروه سرمایه‌گذاری و مشارکت در این راستا بوده است. زمانی‌قمی در ادامه افزود: برجام فرصتی است که برای کشور ایجاد شده و باید نهایت استفاده را برای بهره‌وری بالا از این پیروزی تاریخی در حوزه‌های اقتصادی و توسعه ایران برد.


به‌کارگیری ظرفیت شوراها برای اشتغالزایی

وی اظهار کرد: دولت در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری ظرفیت برجام را برای کشور ایجاد کرد و اکنون تمام خادمان ملت در بدنه دولت وظیفه دارند از فرصت پیش آمده برای اعتدال و عزت کشور و انقلاب نهایت بهره را ببرند. استاندار مرکزی گفت: دلایل و مستندات صحیح و دقیقی وجود دارد که برجام آثار مطلوبی در جای جای اقتصاد استان و رونق تولید داشته است. وی بیان کرد: 752 دهیار در این استان در حوزه مدیریت روستایی استان مرکزی نقش‌آفرینی دارند که از این تعداد 107 نفر زن هستند و زنان در مدیریت امور روستاها خوش درخشیده‌اند. زمانی‌قمی افزود: روستاهای استان مرکزی ظرفیت بالقوه‌یی در جذب گردشگر و ایجاد اشتغال دارند و باید از این فرصت‌ها نهایت استفاه به عمل‌ آید. وی گفت: بیکاری از دغدغه‌های جدی جامعه کنونی است که در گره‌گشایی از این معضل باید در سطوح مختلف جامعه اقدامات اشتغالزا و ایجاد فرصت‌های کسب و کار مهیا شود و در این میان نقش روستاها و باروری ظرفیت‌های شغلی در مناطق روستایی اهمیت زیادی دارد.


97 درصد جمعیت استان مرکزی گاز دارند

استاندار مرکزی گفت: روستاها کانون توجه دولت تدبیر و امید است، چه روستاهایی که استعداد آنها شناسایی شده و چه روستاهایی که با وجود داشتن استعداد، از نظر دور مانده‌اند. زمانی‌قمی افزود: تشکیل کارگروه اشتغال ویژه روستاها در استان مرکزی با هدف باروری ظرفیت‌های شغلی در حوزه روستایی شکل گرفته است. وی بیان کرد: برای رفع مشکلات و موانع در روستاها در استان از کمیته امداد امام (ره)، میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و دفتر مناطق محروم ریاست‌جمهوری کمک گرفته شده است. وی گفت: 97 درصد از جمعیت استان مرکزی از گاز طبیعی برخوردارند که 13 درصد این گازرسانی در طول عمر دولت تدبیر و امید با وجود تنگناهای اعتباری محقق شده است. وی اظهار کرد: 100درصد خانوارهای استان از نعمت انرژی برق بهره‌مند هستند و اعتبار این بخش از 140میلیارد ریال به 410میلیارد ریال افزایش یافته است.


توجه به طراحی مبلمان روستایی

نماینده دولت تدبیر و امید گفت: دولت پس از برق و گاز رسانی به روستا در تلاش برای توجه به طراحی و مبلمان روستایی است. زمانی‌قمی یادآور شد: ساخت یک‌هزار و 303مترمکعب مخزن آبرسانی، 109 روستا تحت پوشش آبفا استان و تامین 120 دستگاه ماشین‌آلات بخشی از خدمات دولت تدبیر و امید در استان مرکزی بوده است. وی اظهار کرد: برای رسیدن به نقطه رضایت به‌ویژه در روستاها، راه طولانی در پیش است و دولت تدبیر و امید در تحقق این اهداف مصمم و جدی عمل کرده است. گفتنی است شرکت در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی با حضور فعالان اقتصادی و بخش خصوصی و دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان و بازدید از حوزه علمیه خاتم‌الانبیای اراک از دیگر برنامه‌های وزیر کشور و جانشین رییس‌جمهوری در شورای اجتماعی کشور در سفر به استان مرکزی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر