ارتباط متقابل بورس با بنگاه‌های کوچک

۱۳۹۵/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۴۸۷

طی 8 سالی که از بازگشایی فرابورس می‌گذرد، نزدیک به 500 شرکت برای ورود به این بازار درخواست داده‌اند که تنها 100 شرکت موفق به ورود شده و روی تابلوی فرابورس قرار گرفته‌اند. فرآیند پذیرش بنگاه‌ها در فرابورس پیچیده نیست، اما شفافیت شرط اصلی ورود به این بازار است اما بسیاری از شرکت‌ها، بدون آمادگی کافی درخواست پذیرش می‌دهند به همین جهت قطعا طی کردن الزامات قانونی ورود به تابلوی فرابورس برای آنها زمان‌بر خواهد بود.

به تازگی و پس از کسب مجوزهای لازم، مراحل راه‌اندازی بازار شرکت‌های کوچک و متوسط به عنوان بازار نوظهور آغاز شده است. در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط که از آن به SME Market یاد می‌شود، شرکت‌های متقاضی پس از احراز شرایط پذیرش مورد نظر در فرابورس ایران پذیرفته شده و علاوه بر برخورداری از تمام مزایای شرکت‌های پذیرش‌شده در بازار سرمایه، مشمول مزایای ویژه این بازار نیز می‌شوند. براساس دستورالعمل‌های تعیین‌شده ساده‌ترین شرایط برای ورود شرکت‌ها به این بازار جدید در نظر گرفته شده، اعم از اینکه جمع حقوق صاحبان سهام آنها حداقل یک‌میلیارد ریال و حداکثر 500میلیارد ریال باشد، یا اینکه حداقل یک سال از تاسیس شرکت متقاضی سپری شده باشد.

اسفند ماه سال گذشته، سازمان بورس و اوراق بهادار، نمونه اساسنامه و امیدنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه را برای پذیرش در فرابورس ایران ابلاغ کرد که می‌تواند حلقه مهمی در تکمیل زنجیره بازار دارایی فکری و تامین مالی اقتصاد دانش‌بنیان از طریق بازار سرمایه باشد.

سرمایه‌گذاری جسورانه برای شرکت‌های جدید با سابقه فعالیت کوتاه که توانایی جذب سرمایه از طریق پذیره‌نویسی عمومی را ندارند و علاوه براین، به دلیل مخاطرات بالای آن معمولا بانک‌ها از تامین مالی آن اجتناب می‌کنند، گزینه مناسبی به شمار می‌رود. درخصوص رفع صف طولانی برای ورود و پذیرش بنگاه‌ها در فرابورس، به‌زودی سامانه‌یی برای رفع این مشکل طراحی خواهد شد و این شرکت به دنبال آن است که هیات پذیرش را نیز به‌صورت آنلاین درآورد تا روند پذیرش‌ها تسریع شود.

بسیاری از شرکت‌ها، اطلاعات اندکی از پذیرش در فرابورس دارند که این معضل نیز می‌تواند با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برطرف شود. برای تکمیل و تجهیز زیرساخت آی‌تی در شرکت فرابورس ایران، مذاکراتی با 8 کشور صورت گرفته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر