آسیب‌های جدی به فضای تحلیلی

۱۳۹۵/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۰۲۵

بررسی تحلیلی و تخصصی موضوعات و مسائل اقتصادی کشورمان از منظری «بیطرفانه» و «متعادل»؛ مهم‌ترین بخش از مانیفست تخصصی مدیران و گردانندگان «تعادل» را تشکیل می‌دهد. ایده‌یی که براساس آن بدون توجه به جهت‌گیری‌هایی سیاسی و جناحی؛ فرآیند ارزیابی و تحلیل موضوعات اقتصادی جاری در کشور دنبال و پیگیری می‌شود. براساس این سیاست‌گذاری کلان صفحه بنگاه‌های «تعادل» از ابتدای مطرح شدن طرح تسهیلات اعطایی به بنگاه‌های راکد تلاش کرد تا ابعاد و زوایای گوناگون این طرح را در گفت‌وگو با کارشناسان اقتصادی و مسوولان اجرایی و تقنینی مورد کنکاش و موشکافی قرار دهد. سلسله گزارش‌های «تعادل» با موضوع ابهام در طرح رونق تولید که طی هفته‌های گذشته به تناوب پیگیری شد، بازتاب‌های وسیعی را در سطح رسانه‌های تصویری و روزنامه‌ها به وجود آورد که به نظر می‌رسد ارائه توضیحاتی درخصوص آن ضروری است.

1- بازتاب‌های دریافت شده از گزارش «تعادل» نشان می‌دهد که متاسفانه فضای تحلیل کشورمان در حوزه مباحث اقتصادی به شکل عجیبی سیاست‌زده و غیرتخصصی است. اینکه یک بحث تخصصی در حوزه اقتصاد دستمایه برخی اختلافات سیاسی و جناحی شود و با عینک گروهی به آن نگریسته شود نه برای سیاست پیشگان دستاوردی به دنبال خواهد داشت و نه گرهی از هزار توی اقتصاد کشورمان بازمی‌کند. پیگیری گزارش‌های تحلیلی این صفحه درخصوص طرح رونق تولید در استان‌ها نشان می‌دهد که نویسندگان و تحلیلگران روزنامه بدون توجه به خط‌کشی‌های سیاسی تلاش کرده‌اند تا از منظری علمی و کارشناسانه به برخی ابهامات احتمالی که ممکن است بر سر راه این طرح ایجاد شده باشد، پاسخ دهند. جست‌وجو برای رسیدن به یک راهکار سازنده بخش غیرقابل انکار تمام گزارش‌هایی است که در مورد این موضوع ساخته و پرداخته شده است.

2- در جریان گزارش‌های ارائه شده، اعلام شد که دولت براساس آماری که بانک‌ها در اختیارش قرار داده‌اند، اعداد و ارقامی را به عنوان تسهیلات اعطا شده به استان‌ها اعلام کرده که در برخی حوزه‌ها با واقعیات میدانی همخوانی ندارد. گفت‌وگوهای کارشناسی با مسوولان اقتصادی استان‌ها هم گویای این واقعیت است که تنها یک تفاوت در برداشت باعث این ابهامات است. یعنی بانک‌ها در آماری که اعلام می‌کنند، تمام تسهیلات اعطایی از ابتدای سال را محور آمارها قرار می‌دهند و مسوولان اقتصادی استان‌ها هم از منظری دیگر معتقدند میزان و حجم تسهیلاتی که در قالب این طرح اعلام شده، پایین‌تر از اعداد و ارقام اعلام شده است.

3- فضایی که صفحه بنگاه‌ها به دنبال رسیدن به آن است؛ ایجاد یک اتمسفر تخصصی برای تحلیل یک پدیدار مهم اقتصادی است؛ اینکه ابعاد و زوایای مختلف این طرح بدون نگرانی از بازخوردها و واکنش‌های احتمالی بتوانند دیدگاه‌های خود را درباره یک طرح اقتصادی مطرح کنند و نگرانی از واکنش‌های سیاسی به یک مقوله اقتصادی نداشته باشند. بررسی بازخوردهای گزارش‌های چاپ شده نشان می‌دهد که فضای تحلیلی کشورمان همچنان شتاب‌زده و عجولانه نسبت به مقولات اقتصادی برخورد می‌کند. واکنش‌هایی که می‌تواند آسیب‌های جدی به فضای تحلیل موضوعات اقتصادی وارد کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر