با نگاه به بازارهای جهانی، صنعت فولاد کشور را توانمندتر‌ کنیم

۱۳۹۵/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۵۱۵

مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل ایمیدرو در جریان برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی آهن و فولاد ایران (متال بولتن) در هتل عباسی اصفهان گفت: امروز در حالی شاهد برگزاری این کنفرانس هستیم که بیش از 150 میهمان خارجی از شرکت‌های معتبر در قالب مدیران و کارشناسان شرکت‌های بزرگ و معتبر دنیا در صنعت فولاد از اروپا و آسیا در اصفهان حضور دارند که این امر فرصت خوبی برای معرفی ظرفیت‌ها و توانایی‌های ایران و همچنین توسعه همکاری‌های بین‌المللی

است.

کرباسیان سطح کنفرانس آهن و فولاد ایران در اصفهان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: اصفهان، جایگاه ویژه‌یی در تولید فولاد در کشور دارد، از این رو مدیران شرکت‌های خارجی با حضور در اصفهان و بازدید از شرکت فولاد مبارکه و حضور در این کنفرانس، اطلاعات خود را در این زمینه به‌روز کردند و بیش از پیش با ظرفیت‌های کشورمان آشنا شدند.

رییس هیات عامل ایمیدرو در ادامه سخنان خود از افتتاح طرح تولیدی 1.8میلیون تنی فولادمبارکه در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی کشور در بخش آهن و فولاد، رسیدن به تولید 55 میلیون تن فولاد در سال تا افق 1404

است.

وی با تاکید بر اینکه دستیابی به این میزان تولید، برنامه و سیاست عملی و واقعی است که بدون شک می‌توانیم به این هدف دست پیدا کنیم، افزود: میزان تولید فولاد در کشور در زمان حاضر 17میلیون تن در سال است. این درحالی است که تولید کنونی ما کمتر از ظرفیت اصلی صنعت فولاد کشور است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت رتبه جهانی ایران در تولید فولاد را چهاردهم عنوان و اضافه کرد: ایران جایگاه خوب و روند رو به رشدی در زمینه صادرات فولاد در آسیا و اروپا دارد.

وی همچنین تسریع در جذب منابع و سرمایه‌گذاری را عاملی در رسیدن به تولید 55میلیون تن فولاد دانست و اظهار کرد: ما در کشورمان از دو امتیاز ارزشمند معادن بزرگ سنگ‌آهن و همچنین منابع عظیم گازی برخورداریم که این دو عامل، ارزش افزوده و حداکثر بهره‌وری در صنعت فولاد ایران را به همراه خواهد داشت.

کرباسیان با اشاره به 3میلیارد تن ذخایر قطعی کشف شده در حوزه سنگ‌آهن در کشور گفت: با کارهای انجام شده توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تا یک‌سال آینده ذخایر جدید سنگ‌آهن را در مقیاس بزرگ‌تری خواهیم داشت.

رییس هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر اینکه می‌توان با استفاده از سنگ‌آهن کم عیار و فناوری‌های نوین به ذخایر جدیدی دست پیدا کرد، افزود: چندی پیش یک شرکت اوکراینی قراردادی با یک شرکت ایرانی برای استخراج 300هزار تنی کنسانتره از سنگ‌آهن کم عیار در یزد منعقد کرد که اگر این کار با موفقیت انجام شود آن را به‌طور زنجیره‌یی در دیگر نقاط کشور نیز توسعه خواهیم داد.

کرباسیان همچنین محدودیت منابع مالی را مهم‌ترین مساله صنایع کشور خواند و گفت: این اتفاق به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت پیش آمده است. به همین دلیل ما برای تامین منابع مالی باید به سمت جذب منابع از محل سرمایه‌گذاری‌های خارجی حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه دولت این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است، اظهار کرد: جذب 50میلیارد دلار سرمایه خارجی در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است.

کرباسیان دومین مساله صنایع کشور را زیرساخت‌هایی مانند حمل و نقل و آب خواند و گفت: با توجه به شبکه حمل و نقل کشور، هزینه تمام شده بالاست که باید برای رفع آن اقدام شود.

وی میزان سرانه مصرف فولاد در کشور را بین 200 تا 230کیلوگرم عنوان و اضافه کرد: این رقم باید تا سال 1404 به 350 کیلوگرم برسد.

وی همچنین استفاده از فناوری‌های نوین، نیروی انسانی کارشناس، توجه به بهره‌وری و کاهش قیمت تمام شده را برای توسعه صنعت فولاد ضروری دانست.

وی کمبود نقدینگی را یکی از مشکل‌های صنعت فولاد کشور برشمرد و افزود: دولت یازدهم اقدام خوبی برای رفع این مشکل با در نظر گرفتن اعتبار 160هزار میلیارد ریالی برای حمایت از 7هزار و 500 واحد صنعتی کوچک و متوسط انجام داده است.

رییس هیات عامل ایمیدرو ضمن قدردانی از تلاش تمام فولادسازان کشور افزود: سال گذشته با صادرات بیش از 4میلیون تن فولاد به رکورد خوبی در صادرات رسیدیم که امسال نیز همین روند در دستور کار است.

در عین حال این فکر بسیار درستی است که تولید‌کنندگان فولاد بازار را فقط بازار داخلی نمی‌بینند و صادرات را به عنوان یکی از محورهای اصلی تلقی کرده‌اند، این باعث می‌شود که علاوه بر افزایش صادرات شاهد رشد کیفی محصولات خود نیز باشیم و همچنین این موضوع می‌تواند، قیمت تمام شده را نیز کنترل کند که باید همواره با نگاه به بازارهای جهانی خود را توانمندتر‌ کنیم.

دکتر کرباسیان در همین رابطه تصریح کرد: از اقدامات ضروری دیگری که در این راستا باید به آن توجه داشته باشیم، این است که باید بپذیریم بحث بهره‌وری در کشور ما مغفول مانده و پایین است اگر بتوانیم به نرخ بهره‌وری منطقی برسیم و منابع مالی مناسب به صنعت کشور تزریق کنیم که البته امیدواریم، برگزاری این کنفرانس در ایران تاثیر بسزایی بر حل این مشکلات بگذارد در این حالت است که نه فقط فولاد بلکه تمام صنایع به جایگاه واقعی خود خواهند رسید.

وی در خاتمه سخنان خود گفت: امروز دنیا، دنیای رقابت و قیمت تمام شده هرچه پایین‌تر است. رقابت در حوزه تجارت بسیار خشن و بی‌رحم است باید تلاش کنیم با کمک دولت و تولید‌کنندگان، اجناس رقابتی باکیفیت و قیمت تمام شده هرچه پایین‌تری تولید کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر