باز پس‌گیری اراضی کیش

۱۳۹۵/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۱۸۸

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: افزایش ۱۳۰درصدی ارزش اراضی، کاهش وابستگی درآمد به فروش زمین و پرهیز از خام‌فروشی زمین یکی از دستاورد‌های سیاست‌های مدیریتی کیش در سه سال گذشته است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش، علی‌اصغر مونسان در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، گفت: این اراضی از سال‌ها قبل برای اجرای طرح‌های مختلف تولیدی، صنعتی و گردشگری به اشخاص مختلف واگذار شده اما طرحی در آنها اجرا نشده بود.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌یی از این اراضی چند دست معامله شده بود، افزود: با باز پس‌گیری این اراضی 3300میلیارد تومان ناشی از اختلاف میان قیمت زمان واگذاری و قیمت روز این اراضی را به دولت بازگرداندیم. مونسان خاطرنشان کرد: حذف حاشیه قیمت اراضی واگذاری از سوی منطقه آزاد کیش و قیمت بازار از دیگر اقدامات انجام شده در جهت حذف رانت در این بخش بوده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه شاهد کاهش ۹۱درصدی واگذاری اراضی سال ۹۴ نسبت به سال ۹۱ هستیم، بیان کرد: علاوه بر این شاهد افزایش ۱۳۰درصدی در ارزش اراضی و کاهش وابستگی درآمد به فروش زمین و نیز پرهیز از خام‌فروشی زمین بوده‌ایم.

وی با اشاره به تدابیر اتخاذ شده برای جلوگیری از ورود کالاهای بی‌کیفیت به بازارهای کیش گفت: استقرار واحد استاندارد و بررسی دقیق کیفیت کالاها این مشکل را به حداقل رسانده است ضمن اینکه در گذشته شاهد ورود و عرضه کالاهای بی‌کیفیت چینی از داخل کشور به کیش بودیم که این روند هم‌اکنون متوقف شده است.

مونسان بازنگری در شرایط صدور کارت‌های بازرگانی و بررسی دقیق صلاحیت متقاضیان فعالیت در این بخش را از دیگر تدابیر اتخاذ شده برای ارتقای سطح کیفی کالاهای عرضه شده در کیش دانست. وی با اشاره به اینکه مناطق آزاد هیچ بودجه‌یی از دولت دریافت نمی‌کنند و خود منطقه باید درآمدزایی داشته باشد، گفت: میزان درآمد منطقه آزاد کیش در سال ۱۳۹۰ معادل ٦٧٨ میلیارد ریال بود که در سال گذشته به ٢٧٢٧میلیارد ریال رسید. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش افزود: در بخش اقتصادی و سرمایه‌گذاری در قالب ٦٢ پروژه معادل ۶۵ هزار و ۲۰۰میلیارد ریال جذب سرمایه داشته‌ایم. علاوه بر این در حوزه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز در سال ۱۳۹۱ معادل ٦٩٠٠ میلیارد ریال جذب سرمایه داشتیم که در سال گذشته به ۲۳هزار و ۱۰۰میلیارد ریال رسید. مونسان در ادامه با اشاره به میزان واردات و صادرات در منطقه آزاد کیش اعلام کرد: ابتدا باید انتقاد خود را از صحت و درستی مباحث عنوان شده در مورد میزان صادرات و واردات بیان کنم. از سال ۹۱ میزان صادرات 48.4میلیون دلار بود که این رقم در سال ۹۴ به ۱۰۵میلیون دلار رسید که نشان‌دهنده رشد ۱۱۷درصدی بخش صادرات تولیدی است.

وی همچنین به بخش واردات کالا در منطقه اشاره کرد و افزود: در سال ۹۲ میزان واردات کالا ۵۵۹ میلیون دلار بود که در سال ۹۴ این رقم به ۴۵۲میلیون دلار رسید که از کاهش ۱۹درصدی این اتفاق خبر می‌دهد.


توسعه هندورابی بر محور حفاظت از محیط زیست

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در پاسخ به سوالی مبنی بر توسعه جزیره هندورابی و ایرادات وارده توسط مسوولان سازمان محیط زیست در این خصوص و جلوگیری از توسعه آن تا زمان رفع ایرادات وارده تصریح کرد: جزایر متعددی در خلیج فارس وجود دارد که برخی از آنها بدون استفاده و برخی دیگر کم‌استفاده مانده‌اند.

علاوه بر این در بخش دریایی نگرانی‌هایی وجود دارد که مباحث مربوط به بنادر یکی از این موارد است که نگرانی‌هایی را در زمینه مرجان‌ها ایجاد می‌کند. وی ادامه داد: سازمان محیط زیست در مورد جزیره هندورابی شکایتی را مطرح کرد اما پس از انجام بازدیدها متوجه شدند که موارد مورد نظر توسط منطقه آزاد کیش رعایت شده است.

درخصوص طرح توسعه جزیره هندورابی ۲۵درصد درگیر توسعه و تنها ۳درصد آن درگیر ساخت و ساز است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به ماده 112قانون اشاره کرد و گفت: براساس این ماده تمام امتیازات و مسوولیت‌های دستگاه‌های ذی‌ربط در منطقه به سازمان واگذار شده و ما به نیابت از آنها اقدام می‌کنیم. وی با تاکید بر اینکه تمامی اقدام‌هایی که در راستای توسعه چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی شده باید از محیط زیست تاییدیه دریافت کنند، اظهار کرد: در هندورابی گونه با ارزش خاصی در خشکی نداریم و بیشتر نگرانی‌ها زیست محیطی در بخش دریاست.

مونسان با تاکید بر اینکه توسعه در جزایر باید صورت بگیرد، افزود: 49هزار قطعه مرجان کوچک و بزرگ درحال جابه‌جایی است و تا زمانی که آنها به طور کامل جابه‌جا نشوند در اجرای پروژه موج شکن یک متر هم حرکت نخواهیم کرد. در پایان این نشست مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و خبرنگاران از پروژه‌های جزیره کیش بازدید کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر