جستاری در باب جوابیه صندوق کارآفرینی امید

۱۳۹۵/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۸۳۴

26خردادماه گزارشی با عنوان«هفت خوان دریافت وام کارآفرینی» در صفحه بنگاه‌های روزنامه تعادل منتشر شد که در آن تلاش شده بود، از منظری تحلیلی شمایل تخصصی «صندوق کارآفرینی امید» به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه کارآفرینی مورد بررسی تطبیقی قرار بگیرد. متریال و محتوای اصلی گزارش یاد شده هم از دل گزارش‌های «مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی»، «بانک مرکزی»، «گفت‌وگو با فعالان بخش خصوصی» و نهایتا «مشاهدات میدانی» خبرنگار تعادل استخراج شده بود. ضمن اینکه در همان مطلب به این نکته اشاره شد که بهانه تهیه گزارش؛ ابهامات و پرسش‌هایی است که در جلسه سخنگوی دولت با خبرنگاران درباره عملکرد این صندوق مطرح شده است. روز گذشته جوابیه‌یی از طرف روابط عمومی این صندوق به امضای مجتبی سید مراد رییس اداره روابط عمومی این صندوق به دفتر روزنامه رسید که بر اساس قانون مطبوعات، عین این جوابیه در شماره امروز کار شده است. هرچند در جوابیه ارسال شده، تلاش شده برخی ابهامات مطرح در گزارش روزنامه روشن شود، اما واقعیت آن است که همچنان پرسش‌های فراوانی درباره عملکرد این صندوق در حوزه کارآفرینی و توسعه کسب و کار کوچک وجود دارد که در آینده تلاش می‌کنیم از دل مناسبات ارتباطی با مدیران صندوق پاسخی برای پرسش‌های مطروحه پیدا کنیم. با توجه به این واقعیت که مخاطبان «تعادل» پیگیر مطالب منتشره هستند، نکاتی را جهت روشن‌تر شدن ابعاد ماجرا ضروری می‌دانیم.

1-روزنامه تعادل از ابتدای انتشار اعلام کرده است که دنبال ایجاد فضایی تخصصی در حوزه طرح مباحث اقتصادی است؛ قبل از استارت گزارش یاد شده و قبل از هر تصمیمی؛ تماس با اصغر نوراله‌زاده رییس این صندوق در دستور کار خبرنگاران روزنامه قرار گرفت تا در جریان گفت‌وگو با زعیم صندوق کارآفرینی امید به شبهات پاسخ داده شود که متاسفانه به این دلیل ساده که مدیران اقتصادی در شرایط فعلی بیشتر ترجیح می‌دهند که در دسترس نباشند، امکان مکالمه و ارتباط مستقیم با مسوولان صندوق میسر نشد. تلاش‌های دامنه‌دار خبرنگاران روزنامه برای ایجاد ارتباط با بن‌بست ارتباطی مواجه شد. بنابراین اصل اول ایجاد یک ارتباط پایدار که قرار گرفتن دوسویه معادله در مسیر پاسخگویی است با اختلال مواجه شد، اختلالی که ما در آن سهمی نداریم. اما امیدواریم که این گزارش فرصتی باشد برای ارتباط عمیق‌تر با ساختاری که مهم‌ترین وظیفه سازمانی‌اش ارائه خدمات به فعالان کارآفرینی و کسب و کار کوچک است و صفحه‌یی که این نوع کسب و کار را پوشش می‌دهد.

2- متاسفانه باید به این واقعیت اشاره کنیم که جوابیه ارسال شده از سوی صندوق نه تنها ابهامات مطرح شده را پاسخ نداده است، بلکه در مواقعی بر دامنه ابهامات نیز افزوده است. مثلا در بند اول جوابیه اشاره به برنامه‌ریزی‌های اجرایی دولت یازدهم برای حمایت از کارآفرینی شده که روزنامه تعادل هم در گزارش یاد شده به‌طور مکرر درباره تصمیم‌سازی‌های معقولانه دولت یازدهم در حوزه کسب و کار اشاره کرده است. اینکه مدیران صندوق کارآفرینی امید برخی انتقادات تلویحی به عملکرد صندوق را انتقاد از برنامه‌ریزی‌های کلان اجرایی و اقتصادی دولت یازدهم تفسیر می‌کنند، موضوعی است که به نظر چندان درست نمی‌رسد. راه بهتر آن است که ضمن شنیدن دیدگاه‌های انتقادی، پاسخ‌های مستند به ابهامات مطرح شود.

3-یکی دیگر از نکاتی که در جوابیه صندوق کارآفرینی امید به آنها اشاره شده است، موضوع استناد مطالبی است که در گزارش به آنها پرداخته شده است. همان‌طور که در سطور بالا به آن اشاره شد، محتوای اصلی گزارش روز 26خردادماه را منابعی از گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، بانک مرکزی، گفت‌وگو با فعالان کسب و کار کوچک و کسانی که از نزدیک در مراحل دریافت وام کارآفرینی قرار داشته‌اند، تشکیل می‌دهد. اگر این حجم از منابع رسمی از دیدگاه مدیران صندوق کارآفرینی امید، مستند تشخیص داده نمی‌شود، باید روش دیگری را برای منابع خبری پیشنهاد کنند تا اصحاب رسانه از این پس از این منابع استفاده کنند.

4- موارد دیگری مانند اختصاص این مشکلات به سوءمدیریت‌های دولت قبلی، موضوعی است که ما هم به آن اعتقاد داریم و در جریان گزارش هم به تناوب به ابعاد گوناگون آن اشاره شد. سهم صندوق در پرداخت وام ازدواج و سایر موارد هم موضوعاتی هستند که به نظر می‌رسد باید برای ابعاد گوناگون آن توضیحات رسانه‌یی کافی تدارک دید.

5-نهایتا اینکه همان‌طور که در گزارش یاد شده هم مطرح شد، این گزارش مقدمه‌یی بود برای ورود به بحث؛ در همان مطلب مورد اشاره به این نکته اشاره شد که در آینده نزدیک مدیران صندوق و کارآفرینان صاحب ایده هم به این بحث خواهند پیوست. واقعیت آن است که بحث تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی، یکی از مهم‌ترین پیش نیازهای بحث توسعه کسب و کار در کشورمان محسوب می‌شود. حساسیت روزنامه تعادل نسبت به پیگیری این بحث به‌دلیل مطالباتی است که بخش خصوصی در بحث تامین مالی با آن دست به گریبان است. اینکه مدیران صندوق نسبت به انعکاس شفاف برنامه‌ریزی‌های اجرایی خود خواستار ارتباط معقولانه با رسانه‌ها هستند، نکته امید بخشی است که می‌توان از آن به نفع بهبود عملکرد صندوق استفاده کرد. همان‌طور که قبلا هم اشاره شد، روزنامه تعادل آماده شنیدن دیدگاه‌های افراد مختلف تاثیرگذار در این بحث است. صفحه بنگاه‌ها از این فرصت استفاده می‌کند و آمادگی خود را برای انعکاس دیدگاه‌های صریح در این حوزه اعلام می‌کند. کافی است به تماس‌های ما پاسخ دهید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر