مهارت‌گرایی جایگزین مدرک‌گرایی می‌شود

۱۳۹۴/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۹۳۶

گروه بنگاه‌ها

با همکاری دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌های مهارتی و صنعت به تدریج مهارت‌گرایی جایگزین مدرک‌گرایی می‌شود.

هادی سیاری، رییس انجمن کسب و کار ایران که در جشن فارغ‌التحصیلی دانش‌آموختگان DBA و MBA ماهان سخن می‌گفت با بیان اینکه پیام موسسه عالی کسب و کار «مهارت‌آموزی» به جای «مدرک‌گرایی» است، گفت: حدود ١٣سال است که این موسسه غیردولتی مهارت‌آموزی را بستر‌سازی کرده و فارغ‌التحصیلانی که به جای کسب دانش آکادمیک به سمت یادگیری مهارتی و کاربردی رفته‌اند اکنون پس از ١٣سال پیام اولیه موسسه که همان مهارت‌آموزی است را به منصه ظهور رساندند.

بنیانگذار موسسه کسب و کار ضمن تشکر از حضور کارآفرینان بزرگ کشور همچنین بزرگان دانشگاهی و مدیریتی کشور در مراسم فوق اظهار امیدواری کرد که با همکاری دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های مهارتی و صنعت به تدریج مهارت‌گرایی جایگزین مدرک‌گرایی شود.


دانش‌آموختگان بخش خصوصی

با سرعت بیشتری راهی بازار کار می‌شوند

افرادی که توسط فرآیندهای بخش خصوصی آموزش می‌بینند زودتر جذب بازار کار شده و در راستای پیشرفت خود تلاش بیشتری هم

می‌کنند.

همچنین بهروز فروتن، مشاور عالی صنایع غذایی کشور نیز که در مواسم تقدیر از فارغ‌التحصیلان DBA و MBA موسسه کسب و کار ماهان سخن می‌گفت درباره ضرورت آموزش نیروهای متخصص در پسا برجام بیان کرد: با برداشته شدن تحریم‌ها فرصت بیشتری برای کسب و کار فراهم شده و در نتیجه نیاز به تحقیق و تفحص و آموزش و کسب علم بیش از گذشته احساس می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اشتغال فارغ‌التحصیلان موسسات غیردولتی و کاربردی نظیر ماهان در بازار کار و نقش آنها در فضای کسب و کار اظهار کرد: این جوانان آموزش دیده کاپیتان‌های اقتصاد کشور خواهند بود و موسسات خصوصی نظیر ماهان با روش‌های مهارتی و کاربردی خود اندیشه افراد را به تکاپوی علمی وا می‌دارند.

این کارآفرین در ادامه با تاکید بر نقش مهم موسسات خصوصی در آموزش‌های تخصصی و آماده‌سازی افراد برای ورود به فضای کسب و کار و خلق ایده‌های جدید گفت: دانشگاه‌های دولتی مباحث پایه‌یی را بیشتر تدریس می‌کنند درحالی که موسسات آموزش عالی بخش غیردولتی و خصوصی نظیر ماهان، کاربردی بوده و همواره از تفکر به عمل می‌روند.

به گفته وی، افرادی که توسط فرآیندهای بخش خصوصی آموزش می‌بینند زودتر جذب بازار کار شده و در راستای پیشرفت خود تلاش بیشتری هم می‌کنند.


بهبود فضای کسب و کار

با مدیران کارآمد و مهارت‌آموخته

آموزش‌های خصوصی و مهارتی جوانان به خصوص در پسابرجام می‌تواند به اشتغالزایی و تولید در کشور بینجامد و مهارت‌آموزی فارغ‌التحصیلان به صورت بالفعل درآمده و آنان را روانه بازار می‌کند.

شاهرخ ظهیری، مشاور کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران نیز در این مراسم حضور داشت و درخصوص اثر‌گذاری آموزش نیروهای متخصص در پسابرجام در جامعه کسب و کار اظهار کرد: خلأ مدیریتی چه در پسابرجام و چه پیش از آن در کشور ملموس بوده است و در همه زمینه‌ها نیاز به مدیریت خوب احساس می‌شود به عنوان مثال اگر در حوزه آب مدیر خوب وجود داشت شاید کشور دچار بحران آبی نمی‌شد.

وی با بیان اینکه همه سازمان‌ها باید مدیران واقعی داشته باشند، افزود: موسسات خصوصی با تربیت مدیران کارآمد و خلاق می‌توانند به بهبود فضای کسب و کار کشور نیز

کمک کنند.

این کارآفرین در حوزه صنایع غذایی با اشاره به ایده‌های نو و کارآفرینانه فارغ‌التحصیلان موسسات کسب و کار نظیر ماهان تاکید کرد: آموزش‌های خصوصی و مهارتی جوانان به خصوص در پسابرجام می‌تواند به اشتغالزایی و تولید در کشور بینجامد و در واقع مهارت‌آموزی فارغ‌التحصیلان به صورت بالفعل درآمده و آنان را روانه بازار می‌کند.

ظهیری درباره تاثیر یادگیری‌های مهارتی موسسه خصوصی کسب و کار که از سال ٨٣ به صورت آموزش کاربردی و مهارتی بوده در راستای ورود دانش‌آموختگان به بازار کار گفت: این موسسه غیردولتی با شناخت درست از بازار، نیروی کارآمد و دارای مهارت را برای ورود به فضای کسب و کار و ایجاد اشتغال تربیت می‌کند که از کارهای ارزنده در چند سال اخیر بوده است.


ورود دانش‌آموختگان مدرسه عالی کسب و کار به بازار همسو با قواعد بین‌الملل

در شرایط پسابرجام نیروهای انسانی باید با حساسیت بیشتر و تخصص کامل و دسترسی به تجربیات بیشتر وارد حوزه‌های کسب و کار شوند. همچنین سیده فاطمه مقیمی؛ عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران هم در این مراسم، کسب و کار در دنیای امروز را بر پایه نوآوری استوار دانست و گفت: خلاقیت نقش اساسی در شیوه کارآفرینی دارد و روند صحیح کسب و کار بر پایه خلاقیت بنا شده است.

وی افزود: بر این اساس باید به سوی خلق ایده‌های نوآورانه حرکت کرد و به دنبال ارزش‌آفرینی برای ایده‌های نو باشیم.

به گفته وی حمایت قانونی از این ایده‌ها دغدغه اصلی ایده‌پردازان است. مقیمی اظهار امیدواری کرد که در مجلس جدید این ایده‌ها مد نظر نمایندگان قرار بگیرد.

رییس کانون زنان بازرگان کارآفرین ایران در ادامه با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان موسسات خصوصی به دلیل اینکه در رشته‌های تخصصی کار علمی و پژوهشی انجام می‌دهند، آمادگی ورود به حوزه‌های مختلف کسب و کار را دارند، خاطرنشان کرد: در شرایط پسابرجام نیروهای انسانی باید با حساسیت بیشتر و تخصص کامل و دسترسی به تجربیات بیشتر وارد حوزه‌های کسب و کار شوند.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اهمیت آشنایی با قوائد و قوانین روز دنیا برای شرکت در عرصه‌های بین‌الملل تاکید کرد: با توجه به ظرفیت بالای این موسسه کسب و کار، دانش‌آموختگان می‌توانند با آموزش‌های کاربردی همسو با قوائد بین‌الملل به عنوان یک متخصص در جامعه بین‌الملل حضور

پیدا کنند.

گفتنی است، مراسم قدردانی از دانش‌آموختگان DBA و MBA ماهان با حضور چهره‌های ماندگار مدیریت، مقامات دولتی و چهره‌های هنری و ورزشی در تالار آبگینه در خیابان وزارت امور خارجه با حضور پروفسور ناصر میرسپاسی(پدر علم مدیریت منابع انسانی)؛ مسعود حیدری(پدر علم مذاکره ایران)؛ مصباحی‌مقدم نماینده مجلس و جمعی از بزرگان کارآفرینی و کسب و کار برگزار شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر