عقب ‌ماندگی 20 میلیارد دلاری تجارت ایران و ترکیه

۱۳۹۵/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۰۴۳

گروه تجارت|

هیات تجاری و صنعتی اتاق بازرگانی و صنایع آنتالیای ترکیه که به تهران آمده است با حضور در تهران با جمعی از تجار و بازرگانان ایرانی ملاقات کرد. آمار نشان می‌دهد که سالانه بیش از 2میلیون گردشگر ایرانی فقط از آنتالیای ترکیه بازدید می‌کنند و این درحالی است که میزان حضور گردشگران ترکیه در ایران رقمی ناچیز و حدود 30 هزار گردشگر در سال است از این رو باید دو طرف با رفع نقاط ضعف و ارتقای ظرفیت‌های گردشگری خود، توازن اقتصادی را در این بخش ایجاد کنند.

حجم روابط تجاری دو کشور ایران و ترکیه رقمی حدود 10میلیارد دلار است که با توجه به سابقه همکاری‌ها و نزدیکی دو کشور، رقم قابل توجهی نیست و رهبران دو کشور هدف 30میلیارد دلار را برای روابط تجاری تعیین کرده‌اند که دور از دسترس نیست. به گفته بهمن عشقی، دبیرکل اتاق تهران برای تحقق این هدف لازم است دو کشور تلاش کنند تا از یک سو موانع موجود از قبیل بانکی، پولی، گمرکی، ترانزیت، تعرفه‌های ترجیحی و... را از میان بردارند و از سوی دیگر با تغییر در رویه تجارت سنتی و تبدیل آن به اشکال نوین ازجمله سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید و مصرف در داخل دو کشور و صادارت به کشورهای منطقه و ثالث به یک تجارت و همکاری با ثبات و درازمدت دست یابند.


فصل نوین همکاری ایران و ترکیه

به گزارش«تعادل» در این نشست تجاری که در اتاق تهران برگزار شد، دبیرکل اتاق تهران افزود: دو کشور بزرگ ایران و ترکیه در همسایگی یکدیگر از روابط تاریخی دیرینه و بسیار خوبی برخوردار هستند. مشترکات این دو کشور از قبیل دین، فرهنگ، زبان، سابقه تاریخی و بسیاری جهات دیگر باعث شده که پیوندی عمیق بین مردم دو کشور به وجود آید؛ به طوری که هر کدام از اتباع دو کشور، کشور مقابل را مانند خانه دوم خود می‌دانند و احساس غربت نمی‌کنند. عشقی افزود: این احساس و عواطف مشترک باعث شده که از دیرباز رفت و آمدهای زیادی بین طرفین در جریان باشد. چنانکه سالانه بیش از 2میلیون نفر ایرانی از کشور ترکیه بازدید می‌کنند که مقصد بسیاری از آنان استان زیبای شماست؛ هر چند که تعداد بازدیدکنندگان ترک از ایران رقم اندکی را تشکیل می‌دهد. اما به هرحال این رفت و آمدها باعث گسترش روابط فرهنگی و تاریخی از یک سو و روابط اقتصادی و تجاری از سوی دیگر شده و می‌شود. او با اشاره به اینکه دو کشور ایران و ترکیه دارای پتانسیل‌ها و امکانات عظیم از ذخایر نفت و گاز، معدن، کشاورزی، صنعت، گردشگری و غیره هستند، ادامه داد: این پتانسیل‌ها می‌تواند اقتصاد دو کشور را به یکدیگر پیوند بزند مضافاً اینکه اقتصاد ایران و ترکیه، در بسیاری از زمینه‌ها مکمل یکدیگر است. البته باید اذعان کرد که حجم روابط دو طرف درحال حاضر به هیچ ‌وجه درخور دو کشور نیست و هنوز از بسیاری از زمینه‌های موجود برای همکاری مورد استفاده قرار نگرفته است.


ترکیه در هنگام تحریم‌ها کنار ایران

دبیرکل اتاق تهران در ادامه یکی از دلایل توسعه اندک روابط تجاری دو کشور را اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران دانست و افزود: اکنون که تحریم‌ها لغو شده است، فرصت جدیدی پیش آمده تا هر دو کشور بتوانند از فرصت پیش آمده و توانایی‌های خود به نفع گسترش روابط تجاری و اقتصادی بهره‌مند شوند. هر چند که ترکیه هنگام تحریم‌ها در بسیاری موارد در کنار ما بود و روابط تجاری خود را با ایران قطع نکرد لذا لازم است در اینجا اعلام کنم که ما هیچگاه کشورهایی را که در دوران سخت تحریم در کنار ما بودند، فراموش نمی‌کنیم و در تجارت به آنها اولویت می‌دهیم؛ ترکیه نیز یکی از این کشورهاست.

با اشاره به حجم روابط تجاری غیرنفتی ایران و ترکیه که حدود 4.3میلیارد دلار برآورد می‌شود، گفت: این رقم با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات موجود دو کشور اندک به نظر می‌رسد. روابط دو کشور با در نظر گرفتن مبادلات نفتی حدود 10میلیارد دلار است حال آنکه رهبران دو کشور هدف 30میلیارد دلار را برای روابط تجاری تعیین کرده‌اند که دور از دسترس نیست. به گفته عشقی، یکی از مشکلات عمده در راه تجارت ایران و ترکیه، موانع بانکی و نقل و انتقالات مالی است. او ادامه داد: در سفر اخیر رییس‌جمهور کشورمان به ترکیه و در ملاقات با اردوغان، طرفین نسبت به تاسیس و افتتاح بانک مشترک توافق کردند که این خود می‌تواند در تسریع روابط تجاری و اقتصادی نقل و انتقال پولی و مالی، سرمایه‌گذاری مشترک و بسیاری دیگر از جهات کمک شایانی به توسعه روابط کند. دبیرکل اتاق تهران سپس به سایر مزیت‌های ارتقای سطح مناسبات دو کشور اشاره کرد و گفت: دو کشور ایران و ترکیه با جمعیتی حدود 160میلیون نفر اکثرا جوان و تحصیلکرده همچنین وجود 15همسایه با جمعیتی حدود 400میلیون نفر که بازار بزرگی را تشکیل می‌دهند همچنین امکانات صنعتی، فنی و کشاورزی که در اختیار دارند می‌توانند با همکاری و نه رقابت با یکدیگر درهای نوینی را به روی خود بگشایند. لازمه این همکاری‌ها شناخت و تفاهم با یکدیگر است که اعزام هیات‌های تجاری و ملاقات، مذاکرات و بازدید از توانایی‌های طرفین می‌تواند این راه را تسهیل کند. عشقی در ادامه به معرفی جایگاه اتاق تهران در اقتصاد کشور پرداخت و گفت: اتاق بازرگانی تهران به عنوان بزرگ‌ترین تشکل بخش خصوصی کشور که بیش از 50 درصد از تولید ناخالص ملی کشور را در اختیار دارد آماده همکاری کامل با طرف ترکیه برای تحکیم و توسعه هرچه بیشتر روابط تجاری است، ما طی چند سال گذشته با اعزام سه هیات بلندپایه تجاری از اتاق تهران به ترکیه و پذیرش و میزبانی هیات‌های زیادی از ترکیه آمادگی خود را در این مورد اعلام کرده‌ایم و به تبادل هرچه بیشتر هیات‌های تجاری، برپایی سمینارهای اقتصادی، برگزاری نمایشگاه و تبادل اطلاعات اقتصادی تجاری با ترکیه علاقه‌مند هستیم.


تقویت زیرساخت‌ها برای توسعه گردشگری

رییس اتاق بازرگانی و صنایع آنتالیا نیز در این نشست، با تاکید بر اینکه بخش‌خصوصی و اتاق‌های بازرگانی دو کشور می‌توانند تحول عظیمی در مناسبات دوطرف ایجاد کنند، گفت: سفر سال گذشته هیات تجاری آنتالیا به تهران، فرصتی را فراهم کرد تا اطلاعات مناسبی از نوع همکاری‌های آتی به دست آوریم و امروز همراه با آگاهی دقیق‌تر از مناسبات دو کشور، هیات اقتصادی قوی را برای تعامل بیشتر روابط تجاری به تهران آورده‌ایم. «داود چتین» با بیان اینکه اتاق بازرگانی و صنایع آنتالیا یکی از اتاق‌های قدیمی کشور ترکیه است، به روابط دو کشور در حوزه گردشگری اشاره کرد و افزود: طی سال 2014میلادی نزدیک به 3.5میلیون گردشگر از کشور روسیه به آنتالیا آمدند که این میزان گردشگر نتیجه 20سال تبلیغات مستمر و گسترده در زمینه ظرفیت‌های گردشگری ترکیه در کشور روسیه بود. از این رو، ایران و ترکیه نیز برای توسعه همکاری‌ها در بخش گردشگری باید به تقویت زیرساخت‌ها در این زمینه اقدام کنند. وی در عین حال، دو حوزه گردشگری و کشاورزی را جزو اولویت‌های همکاری اقتصادی آنتالیا با ایران عنوان کرد و افزود: آنتالیا علاوه بر برخورداری از ظرفیت بالای صنعت گردشگری، در دیگر بخش‌ها از جمله سیستم‌های گلخانه‌یی، صنایع کشاورزی، صنعت کشتی‌سازی و نیز معدن دارای توانمندی‌های بالایی است. داود چتین تاکید کرد که هیات اعزامی اتاق آنتالیا به تهران علاقه‌مند است، ظرفیت‌های مشارکت را شناسایی و با شرکت‌های ایرانی همکاری بسیار بیشتری نسبت به زمان کنونی داشته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر