معضل اداره بانک مرکزی با مصوبه مجمع تشخیص رفع شد

۱۳۹۳/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۸۸۳

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه مصوبه مجمع به استقلال بانک مرکزی به‌خوبی توجه کرده است، گفت: مصوبه مجمع از هر حیث نسبت به سایر سناریوها بهتر است چراکه علاوه بر افزایش پاسخگویی، هماهنگی سیاست پولی و مالی را به‌همراه دارد.

محمدجواد ایروانی در گفت‌وگو با تسنیم در ارتباط با مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر نحوه عزل و نصب رییس کل بانک مرکزی به ارایه توضیحاتی پرداخت و در پاسخ به اینکه آیا این مصوبه معضل مورد نظر مقام معظم رهبری را رفع کرده است یا خیر، اظهار داشت: نمی‌دانم چرا برخی می‌گویند معضل حل نشده است، اتفاقا این مصوبه در جهت رفع معضل تصویب شده است.

وی با تاکید بر اینکه مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام به استقلال بانک مرکزی به‌خوبی توجه کرده است، افزود: همچنین این مصوبه به پاسخگویی مقابل سیاست‌های پولی هم توجه کرده چراکه با این مصوبه وزیر امور اقتصادی و دارایی در مقابل سیاست‌های بانک مرکزی به مجلس پاسخگو می‌شود. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بنابراین از جنبه‌های گوناگون به استقلال بانک مرکزی توجه شده است؛ مصوبه مجمع سناریویی است که هم پاسخگویی را تضمین و هم استقلال بانک مرکزی را تامین می‌کند. ایروانی ضمن اشاره به اینکه بانک مرکزی نمی‌تواند مستقل از دولت باشد، گفت: در هیچ‌جای دنیا بانک مرکزی مستقل از دولت نیست ولی بعضا در ایران گفته می‌شود که بانک مرکزی باید از دولت جدا باشد. ما همه بانک‌های مرکزی جهان را مطالعه کردیم، حداقل من مطالعه کردم، اینکه برخی تصور می‌کنند که نباید رییس‌جمهور در بانک مرکزی دخالت داشته باشد، درست نیست چراکه یکی از مهم‌ترین نهادهای ملی هر کشوری بانک مرکزی است که باید 100‌درصد دولتی هم باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر