پیش‌نویس قانون پولی و بانکی کشور تهیه شده است

۱۳۹۳/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۸۸۲

نایب‌رییس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی و عدم تحقق بانکداری اسلامی در ایران گفت: در‌حال‌حاضر پیش‌نویس قانون پولی و بانکی کشور توسط بانک مرکزی تهیه شده است.

محمدرضا پورابراهیمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز برای اقتصاد کشور و نظام بانکداری اسلامی احساس خطر می‌شود، اظهار کرد: در‌حال‌حاضر تامین منابع مالی از‌جمله چالش‌های پیش‌‌رو نظام بانکداری به‌شمار می‌رود و از مهم‌ترین موضوعات در مباحث اقتصادی، نظام تامین منابع مالی است. وی با بیان اینکه بیش از 30سال از تصویب قانون بانکداری اسلامی و بدون‌ربا می‌گذرد، افزود: این قانون در سال62 به تصویب رسید و مباحث اسلامی زیادی برای بانک‌ها در آن وضع شده اما ماهیت بانک‌ها تغییر نکرد. پورابراهیمی با تاکید بر اینکه قوانین بانکداری اسلامی نیازمند بازنگری است، تصریح کرد: بانکداری ایران با مشکلاتی در حوزه امور دینی و اسلامی مواجه است و بازنگری قوانین این حوزه امری ضروری محسوب می‌شود.

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هم‌اکنون نظارت درست و صحیحی از سوی بانک مرکزی بر سایر بانک‌ها صورت نمی‌گیرد، به‌همین‌دلیل یک بازار بین‌بانکی ایجاد شده است.

وی افزود: نرخ تامین منابع مالی در کشور ما نسبت به کشورهای همسایه پنج‌برابر است، یعنی اگر اقتصاد کشور ما با 25‌درصد تامین می‌شود در دیگر کشورهای اسلامی 5‌درصد بوده، البته این رقم در کشورهای اروپایی بسیار کمتر است. پورابراهیمی با تاکید بر اینکه هرچه این نرخ کاهش پیدا کند در سلامت اقتصاد کشور موثر خواهد بود، خاطرنشان کرد: البته امروز ساختارهای غلطی در نظام بانکداری کشور وجود دارد ولی خدمات ارزنده‌یی نیز در این حوزه صورت گرفته که نمی‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر