تسویه تمام بدهی‌های بیمه توسعه تا پایان سال

۱۳۹۳/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۸۸۰

افشاری عضو هیات‌مدیره بیمه توسعه از پرداخت همه بدهی‌های این شرکت تا پایان سال خبر داد و گفت: تا پایان سال 93 همه بدهی‌های شرکت را تسویه می‌کنیم که برآوردها نشان می‌دهد 120 تا 130‌میلیارد تومان دیگر در این مقطع از بدهی‌ها باقی مانده است.

به‌گزارش تعادل دکتر افشاری عضو هیات‌مدیره بیمه توسعه با اشاره به اینکه برخورد بیمه مرکزی با شرکت بیمه توسعه درس بزرگی برای ما بود تا به هر قیمتی زیر بار ریسک‌های بزرگ نرویم گفت: آغاز به کار این شرکت از سال 82 بوده و پرداخت به‌موقع خسارت یکی از وظایف شرکت‌های بیمه است و می‌تواند پرتفوی شرکت را بهبود داده و اصل مشتری‌مداری را محقق کند. وی افزود: در همین راستا سامانه پرداخت خسارت ظرف 20 دقیقه به این منظور راه‌اندازی شد اما در 11 ماه گذشته مشکلاتی برای شرکت به‌وجود آمد که البته بخشی از آن قصور خود شرکت بیمه توسعه بود و اختلالات جزئی درون‌سازمانی موجب بروز این

ناهنجاری‌ها شد.

وی با اشاره به جلوگیری بیمه مرکزی از صدور بیمه‌نامه توسط این شرکت گفت: تمامی اعضای هیات‌مدیره و سهامداران تلاش کردند تا با برگزاری جلساتی با بیمه مرکزی به توافق برسند و در همین راستا حدود 90‌درصد تکالیف تعیین شده را اجرایی کرده‌ایم.

افشاری تصریح کرد: بخشی از تکالیفی که انجام نشده مانند افزایش سرمایه نیاز به ساز و کار بازار سرمایه دارد به‌همین دلیل خارج از اراده ما بوده است. عضو هیات‌مدیره بیمه توسعه با اشاره به تعهدات این شرکت افزود: در 11 ماه اخیر منابع ورودی به شرکت قطع شده و به همین دلیل در جذب سرمایه هم دچار مشکل شدیم، اما در مقطعی کوتاه که امکان صدور بیمه‌نامه وجود داشت11میلیارد تومان بیمه‌نامه شخص ثالث و 30‌میلیارد تومان سایر بیمه‌نامه‌ها را صادر کردیم اما در همین مدت 140‌میلیارد تومان خسارت بیمه شخص ثالث و 35میلیارد تومان خسارت غیرثالث پرداخت کرده‌ایم. افشاری اضافه کرد: تا پایان سال 93 همه بدهی‌های شرکت را تسویه می‌کنیم که برآوردها نشان می‌دهد 120 تا 130‌میلیارد تومان دیگر در این مقطع از بدهی‌ها باقی مانده است.

وی در خصوص توانگری مالی شرکت گفت: بیمه مرکزی رتبه توانگری بیمه توسعه را چهار اعلام کرده بود که مدارک و مستندات موجود که ارایه شده است نشان می‌دهد رتبه توانگری ما 2 است در صورتی‌که بتوانیم منابع بیشتری جذب کنیم به سطح یک خواهد رسید.

وی با اشاره به اموال و دارایی‌های این شرکت افزود: بخشی از خسارت‌ها را از محل فروش املاک و دارایی‌ها پرداخت کردیم که به‌دلیل شرایط اقتصادی فروش آن تدریجی بود به همین دلیل روند پرداخت خسارت مقداری کند شد.

وی تاکید کرد: همه گزارش‌ها در خصوص عملکرد شرکت و اقدامات انجام شده به بیمه مرکزی ارایه شده است، این برخورد بیمه مرکزی با شرکت بیمه توسعه درس بزرگی برای ما بود تا به هر قیمتی زیر بار ریسک‌های بزرگ نرویم.

پرداخت به موقع خسارت به مشتریان

در ادامه این نشست احمد دارابی مدیرعامل شرکت بیمه توسعه با اشاره به بحران نقدینگی پیش آمده برای شرکت در سال گذشته گفت: وقتی فروش بیمه‌نامه متوقف شد این بحران تشدید شد اما در همین مدت خسارت بخشی از بیمه‌گذاران را به‌صورت نقدی و بخش دیگر را با صدور چک تعیین تکلیف کردیم.

وی افزود: بدهی صندوق خسارت‌های بدنی 8‌میلیارد تومان بود که بطور کامل تسویه شد و 90‌میلیارد تومان سپرده شرکت هم برای پرداخت خسارت‌ها آزاد شد و مابقی از طریق فروش اموال و 30‌میلیارد تومان فروش بیمه‌نامه و سهام به‌دست آمد که تاکنون پرداخت شده است و امیدواریم تا پایان سال همه بدهی‌های شرکت تسویه شود. وی تاکید کرد: بخش عمده پرونده‌های شرکت که خسارت‌های کوچک بوده‌اند مختومه شده است و مقداری از پرونده‌های بزرگ باقی مانده که تا پایان سال تعیین تکلیف خواهد شد. وی با اشاره به امکان ورود بیمه مرکزی به پرداخت خسارت بیمه‌های اتکایی گفت: بیمه مرکزی قول داد که در نخستین فرصت برای پرداخت خسارت بیمه‌های اتکایی به شرکت کمک کند.

دارابی با بیان اینکه شرکت‌های بیمه لازم است در پرداخت به موقع خسارات پیش‌قدم باشند، چرا‌که این امر موجب اجرای اصل مشتری‌مداری همچنین بالا‌رفتن پرتفوی شرکت بیمه می‌شود، گفت: مشتری‌مداری در شرکت بیمه توسعه نیز به‌عنوان یک اصل محوری مدنظر بوده است و ما برهمین اساس سامانه پرداخت خسارت ظرف20 دقیقه را طراحی کرده‌ایم، اما در سال اخیر مشکلاتی برای ما پیش آمد که بخشی از آن مشکلات تقصیر ما بود و انحرافاتی در برنامه شرکت به‌وجود آمده و شرکت دچار اختلال‌های جزیی درون‌سازمانی شد.

مدیرعامل بیمه توسعه تاکید کرد که تاخیر در پرداخت خسارت با اراده مدیران شرکت نبوده است، بلکه یک ناهنجاری غیرعمدی و غیرارادی بود و بر‌همین اساس بیمه مرکزی تشخیص داد که مدتی تعلیق در کار ما ایجاد شود که به‌زودی رفع خواهد شد. وی افزود: همه سهاداران تلاش خود را کرده‌اند و با منابع خوب و لطفی که بیمه مرکزی داشته است، توافقات نسبی به‌عمل آمد و مشکل شرکت به‌زودی برطرف خواهد شد.

دارابی خاطرنشان کرد که بخشی از مشکل برای افزایش سرمایه در پروسه‌های بورسی قرار دارد که آن هم به‌زودی برطرف خواهد شد. همچنین بخشی از بدهی ما به ناجا و وزارت بهداشت باقی می‌ماند که قرار است یا از طریق بیمه اتکایی که در بیمه مرکزی داریم این بدهی‌ها پرداخت شود یا از جذب منابع، آن را پرداخت کنیم.

دارابی مدیرعامل بیمه توسعه خاطرنشان کرد: بیمه مرکزی در سال‌های اخیر توانسته نقش مهمی در فرهنگ‌سازی بیمه در کشور داشته باشد ضمن آنکه نقش نظارتی و نقش حمایتی خود را در شرکت‌های بیمه ایفا می‌‌‌کند. مدیرعامل بیمه توسعه خاطرنشان کرد: کلیه موارد مالی فیمابین بیمه توسعه و صندوق تامین خسارت‌های بدنی تسویه شده و بیمه توسعه تنها شرکتی است که میزان بدهی خود به این صندوق را تا این حد کاهش داده است.

در سایت کدال، حسابرس قانونی و مورد تایید بیمه مرکزی تایید کرده که پس از کسر بدهی‌های بیمه مرکزی به توسعه و بالعکس، بیمه مرکزی 18میلیارد و300میلیون تومان به بیمه توسعه بدهکار است. بیمه توسعه درسال 1393 حدود30میلیارد تومان فروش داشته است و170میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده است. باتوجه به اینکه سهم بیمه مرکزی از اتکای سال1393حدود 25میلیارد تومان می‌شود، مجموعا بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران حدود40میلیارد تومان به بیمه توسعه بدهکار است که این مبلغ می‌تواند کمک قابل توجهی به بیمه توسعه در روند پرداخت خسارات کند.

همچنین به‌گفته مسوولان این شرکت تاکنون سه‌بار اقدام به مزایده املاک خود کرده که به‌دلیل رکود اقتصادی عمومی موجود، املاک به فروش نرسیده‌اند اما به‌زودی موج جدیدی از مزایده املاک خود را جهت فروش و تسویه با خسارت دیدگان شروع می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر