اخبار

۱۳۹۳/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۱۹۵

به‌کارگیری نظام کدگذاری یکتای کالاها در گمرک

مهر| گمرک جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌یی از به‌کارگیری نظام کدگذاری یکتای کالاها (TSC) خبر داد.

در این اطلاعیه در رابطه با چگونگی و نحوه بررسی آمده است که تعیین ارزش بر اساس قوانین داخلی و بین‌الملل بسیار حیاتی است و بررسی‌های ارزش غیرمکانیزه و فاقد شناسایی سیستماتیک کالا بر اساس کدهای یکتا مسایلی از قبیل طولانی شدن زمان رسیدگی و ترخیص، عدم وجود وحدت رویه در ارزش‌گذاری برای کالاهای یکسان، عدم دسترسی کافی و به‌موقع به منابع اطلاعاتی و... را در پی دارد.

در این زمینه سیستم‌های اجرایی در گمرک‌ها باعث روان‌سازی امور گمرکی و استفاده از تجارب جهانی شده است؛ راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی در راستای اجرای پنجره واحد تجارت فرامرزی، دفتر بررسی و تعیین ارزش با همکاری دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک جمهوری اسلامی ایران نسبت به فراهم کردن مقدمات و ایجاد بستر مناسب جهت استقرار سیستم کدگذاری یکتای کالاها (TSC) که از طریق آن بررسی سیستماتیک کالاها در حوزه‌های مختلف از جمله ارزش امکان‌پذیر می‌شود. مهم‌ترین مزایای ارزش گمرکی به شرح زیر است:

1. حداقل کردن زمان رسیدگی به ارزش اظهارنامه‌های وارداتی

2. افزایش دقت در نظرات اعلام شده از سوی گمرک در خصوص ارزش کالاهای وارداتی

3. به‌روز بودن بانک اطلاعات ارزش

4. مقابله با کم‌اظهاری

5. افزایش درآمد‌های ملی

6. ایجاد بانک اطلاعاتی داده‌های ارزش.

گفتنی است با توجه به اینکه در آینده‌یی نزدیک تشریفات گمرکی صرفا جهت کالاهایی که از قبل کد‌های یکتا (TSC) را دریافت کرده‌اند، امکان‌پذیر است.


حضور پرسرعت بازرگانان در روسیه امکان‌پذیر نیست

پانا| معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: اقدام‌هایی در دست انجام است تا بتوان شرایط حضور بازرگانان و صادرکنندگان را در این بازار فراهم کرد اما باید گفت حضور باسرعت در روسیه امکان‌پذیر نیست و باید زیرساخت‌هایی به این منظور ایجاد شود.

ولی‌الله افخمی‌راد عنوان کرد: برای حل مشکلات مبادلات پولی و مالی تولید‌کنندگان و تجار به دنبال حذف تحریم بانک مرکزی هستیم که می‌تواند بخش عمده‌یی از معضلات کنونی را برطرف کند. وی ادامه داد: در برخی از کشورها کمیته‌هایی تشکیل شده که در آن کمیته‌ها انجام مبادلات تجاری با پول رایج آن کشورها در دست بررسی و اقدام است. افخمی خاطرنشان کرد: در مورد بازار روسیه شرایط به گونه‌یی است که نمی‌توان انتظار داشت بلافاصله در بازار این کشور حضور داشت و اقدام‌هایی در دست انجام است تا شرایط حضور بازرگانان و صادرکنندگان را در این بازار فراهم کرد اما باید گفت حضور باسرعت در روسیه امکان‌پذیر نیست و باید زیرساخت‌هایی به این منظور ایجاد شود.

بارفروشان فاکتورهای رسمی را جدی نگرفتند

مهر| رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: فاکتورهای رسمی همچنان غیراستاندارد از میدان خارج می‌شود، چراکه بارفروشان آن را جدی نگرفته‌اند و علاقه‌مند هستند دلال در کنارشان بماند.

سیدحسین مهاجران اظهار داشت: ابتدا باید بارفروشان این قانون را رعایت کنند و سپس مغازه‌های سطح شهر، رعایت قیمت را نسبت به فاکتورهایی که می‌گیرند داشته باشند.

وی اضافه کرد: ما این اطلاع‌رسانی را از طرق مختلف انجام داده‌ایم و علاوه بر این، هفته‌یی دو روز واحدهای تحت پوشش‌مان را دعوت می‌کنیم و توضیحات لازم را در این زمینه به آنان می‌دهیم.

مهاجران افزود: قرار شده از اول آذرماه با فرد یا واحدی که به این امر توجه نکند، برخورد قانونی شود. وی اضافه کرد: فاکتورهای همچنان غیراستاندارد از میدان خارج می‌شود، چراکه بارفروشان آن را جدی نگرفته‌اند، ضمن اینکه اگر فاکتور درست صادر شود دیگر بهانه‌یی در اختیار واحدهای خرده‌فروشی تحت پوشش اتحادیه نیست که بگویند فاکتور نگرفتیم و از دلال خریدیم.


خرید تضمینی شیر خام مازاد از شنبه آینده

آنا| رییس اتحادیه دامداران ایران از خرید تضمینی شیر خام مازاد به قیمت هر کیلوگرم ۱۴۴۰ تومان از شنبه هفته آینده (۸ آذر ماه) خبر داد.

سعید سلطانی سروستانی با بیان اینکه مقدمات خرید تضمینی شیر خام در حال فراهم شدن است، گفت: قرار است سازمان تعاون روستایی از هفته آینده خرید تضمینی شیر خام مازاد کارخانجات را بر عهده بگیرد. وی افزود: بر اساس توافق صورت‌گرفته میان سازمان تعاون روستایی و دامداران سراسر کشور، شیر مازاد خریداری‌شده که شیر درجه یک و ممتاز تولیدی دامداران است، برای تولید شیر خشک و خامه به کارخانجات تحویل می‌شود. سلطانی با بیان اینکه نزدیک به 20 درصد شیر تولیدی دامداران شیر ممتاز و درجه یک است، اظهار کرد: در صورت وجود ظرفیت‌های بیشتر در کارخانجات، دامداران توانایی تولید و عرضه بیشتر شیر خام را برای ورود به چرخه خرید تضمینی دارند. وی با اعلام اینکه شیر خام مورد توافق برای خرید تضمینی باید دارای بار میکروبی زیر 100هزار و چربی 3/2 درصد باشد، تصریح کرد: چنانچه چربی شیر از میزان یاد‌شده بیشتر شود، قیمت آن نیز بیشتر از 1440 تومان محاسبه می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر