بانک مرکزی از تعیین نرخ سود در بانک‌ها نهراسد

۱۳۹۳/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۵۵۴

معاون سابق بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نباید تعیین نرخ سود بانکی به قیمت از دست دادن سایر بازارها تمام شود، عنوان کرد که اکنون می‌تواند زمان مناسبی برای کاهش مجدد باشد اما بانک مرکزی باید آن را به عهده خود بانک‌ها گذاشته و از آن نهراسد.

حیدر مستخدمین‌حسینی درگفت‌وگو با ایسنا در رابطه با قرارگرفتن کاهش مجدد نرخ سود بانکی دردستورکار شورای پول و اعتبار با بیان اینکه باید در فعالیت اقتصادی علایم و اطمینانی از آینده آن به سرمایه‌گذاران ارایه شود، اظهارکرد: این درحالی است که افزایش نرخ سود بانکی در سال گذشته به قیمت از دست دادن بازارهایی مثل بازار سرمایه تمام شد و موفقیت چندانی به همراه نداشت هرچند که اگر متناسب با افزایش نرخ تورم بالا می‌رفت، ایرادی بر آن وارد نبود.

وی ادامه داد: درحالی با افزایش نرخ سود در سال گذشته تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران از بازار خارج شدند که هم‌اکنون منتظر تعیین نرخ جدید سود بانکی هستند بنابراین تصمیم‌گیری در این زمینه بسیار مهم بوده و باید با دقت کافی انجام شود.

مستخدمین‌حسینی با بیان اینکه اگر قرار است نرخ سود بانکی کاهش یابد باید متناسب با نرخ تورم باشد، افزود: باید توجه داشت که هرگونه اقدامی در این رابطه اگر به برهم خوردن تعادل سایر بازارها بینجامد در دوره‌های دیگر جذب و اطمینان نسبت به آنها هزینه‌های بسیار سنگین‌تری را برای تصمیم‌گیرندگان اقتصادی به همراه خواهد داشت.

این کارشناس اموربانکی در رابطه با اینکه آیا کاهش مجدد نرخ سود بانکی موجب خروج سرمایه از بانک‌ها نمی‌شود،گفت: مساله خارج شدن یا وارد شدن نیست بلکه فرض اصلی این است که بازارها باید در تعادل بوده و بخش‌های اقتصادی، مالی، پولی و بودجه‌یی این علامت را اعلام کنند که تعادل و اطمینان در بازارها وجود دارد. وی تاکید کرد: اگر کاهش نرخ سود بانکی موجب شود که برخی از بازارها به رکود فرو رفته و برخی دیگر فعال شوند و به‌عبارتی دیگر یک بازار برای فعال شدن بازار دیگر حذف یا کمرنگ شود در نهایت موجب عدم امنیت و بی‌ثباتی در تصمیم‌های اقتصادی می‌شود یعنی همان مساله‌یی که در سال گذشته اتفاق افتاد.

مستخدمین‌حسینی زمان فعلی را نیز برای تصمیم‌گیری دوباره در مورد کاهش نرخ سود بانکی مناسب دانست و گفت: ‌اگر آمار تورم را قابل اتکا بدانیم اکنون بانک مرکزی می‌تواند مجدد در این رابطه اقدام کند که در این حالت قطعا بازار سرمایه و کالا نقش خود را بهتر ایفا کرده و حوزه‌های اقتصادی هم از ثبات پایدارتری برخوردار می‌شوند.

معاون سابق بانک مرکزی معتقد است که حتی اگر تمام پیش‌شرط‌ها برای کاهش نرخ سود بانکی فراهم باشد اما اگر قرار باشد دولت به بهانه بهبود بازار سرمایه نرخ سود را کاهش دهد قطعا این عامل مجددا مثل تصمیم سال گذشته موفق نیست.

مستخدمین حسینی همچنین در مورد اینکه بانک‌ها حتی در دور اول توافق خود برای کاهش نرخ سود بانکی نسبت به آن پایداری چندانی نداشتند، بنابراین چرا باید دوباره این نرخ کاهش یابد؟ بیان کرد: اگر بانک مرکزی نرخ سود بانکی را به شبکه بانکی محول کند آنگاه بانک‌هایی که نرخ سود بالاتر از توجیه اقتصادی را پرداخت می‌کنند به مرور از چرخه فعالیت نظام بانکی خارج خواهند شد. به‌عبارت دیگر خود بازار این بانک‌ها را از چرخه رقابت خارج خواهد کرد، چرا که توانایی و قدرت رقابت را از دست می‌دهد.

وی نسبت به‌تعیین دستوری نرخ سود بانکی هشدار داد و افزود: اگر فکر کنیم که نرخ سود بانکی باید تعیین شده و همه به تبعیت از آن اذعان داشته باشند شرایطی نیست که اقتصاد را شفاف کرده و توان تسهیلات‌دهی را افزایش دهد.

معاون سابق بانک مرکزی یادآور شد: تعیین نرخ سود بانکی نباید با ملاحظه خارج نشدن چند بانک یا موسسه اعتباری که اغلب در نتیجه تصمیمات یا فعالیت‌های اشتباه اقتصادی ایجاد شده‌اند دستوری انجام شود. نرخ سود بانکی در حالی بنابر اعلام مقامات بانک‌مرکزی دوباره در دستور کار شورای پول و اعتبار است که بعد از رقابت مخرب بانک‌ها در سال گذشته برای افزایش نرخ سود، در اردیبهشت سال جاری باتوافق انجام شده بین بانک‌ها نرخ سود روز شمار به 10درصد و یک‌ساله به 22درصد کاهش یافت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر