آمادگی ایران برای توسعه همکاری بانکی و روابط کارگزاری

۱۳۹۶/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۳۲۳

گروه بانک و بیمه|

رییس IFSB در سال 2017 در پیامی در اجلاس سالانه هیات خدمات مالی اسلامی ضمن استقبال از حضور نمایندگان کشورهای عضو آن سازمان، اشتیاق و آمادگی ایران را برای توسعه روابط بانکی در حوزه گوناگون همچون روابط کارگزاری، تاسیس بانک و شعبه، ‌انعقاد تفاهمنامه‌های نظارتی، افتتاح حساب‌های متقابل نزد یکدیگر، همکاری‌های آموزشی و تبادل تجربیات در دوره پسابرجام اعلام کرد.

به گزارش «تعادل» در متن پیام رییس‌کل بانک مرکزی به پانزدهمین مجمع عمومی سالانه و سی‌امین جلسه شورای عالی آن سازمان و نیز جلسات و همایش‌های جانبی آن آمده است: هیات خدمات مالی اسلامی در سال 2002میلادی و به اهتمام برخی از اعضای اصلی آن ازجمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده و طی همین دوره نه چندان بلندمدت توفیقات چشمگیری را در راستای ماموریتی رسالت اصلی خویش که تدوین استاندارد‌ها مقررات نظارتی با رویکرد ارتقای ثبات و سلامت صنعت مالی اسلامی است، کسب کرده است. این میسر نمی‌شد مگر با تلاش‌ها و تدابیر مقامات و کارکنان دبیرخانه و مشارکت و حمایت همه اعضا که امید است همچنان این مهم تداوم و ارتقا داشته باشد. وی افزود: ایران با برخورداری از نظام مالی کاملا مبتنی بر شریعت، سهم غیرقابل انکار و اغماضی خاصه در صنعت مالی اسلامی به ویژه در بخش بانکی دارد و طی سنوات اخیر نیز تلاش کرده ضمن مشارکت بیشتر از بیش در جلسات، مجامع، همایش‌ها و کارگروه‌هایIFSB، استانداردها و ضوابط ابلاغی آن سازمان را در نظام بانکی پیاده‌سازی کند. هم‌اکنون مهم‌ترین اسناد منتشره توسط IFSB به زبان فارسی ترجمه شده و در اختیار شبکه بانکی کشور با هدف نشر و بسط ادبیات نظارت مالی اسلامی قرار داده شده است. انتظار می‌رود با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در ایران با موضوع هر یک از اسناد منتشره، زمینه اجرای استاندارد‌هایIFSB در ایران که دارای بزرگ‌ترین نظام بانکی اسلامی در دنیا است، ‌تسهیل و تسریع شود.

وی ادامه داد: بانک مرکزی برای توسعه همکاری‌ها با اعضایIFSB به ‌ویژه اعضای اصلی آن در حوزه‌های گوناگون همچون روابط کارگزاری، تاسیس بانک و شعبه، ‌انعقاد تفاهمنامه‌های نظارتی، افتتاح حساب‌های متقابل نزد یکدیگر، همکاری‌های آموزشی و تبادل تجربیات در دوره پسابرجام بسیار مشتاق و آماده است.

وی در پایان اظهار کرد: اگرچه بسیار مایل بودم برای دومین بار در ایران میزبان این اجلاس بودیم و از این رهگذر خاطرات به یاد ماندنی از فرهنگ و هنر کهن و غنی ایران زمین و صلح‌دوستی و نوع‌دوستی و مهمان‌نوازی ایرانیان در ذهن میهمانان عالیقدر باقی می‌ماند. اما بنا به ملاحظاتی مقرر شد این اجلاس در کشور مالزی برگزار شود که امیدوارم اوقات خوش و خاطره‌انگیزی را در مالزی سپری کنید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر