ایجاد دادسرای تخصصی برای رسیدگی به تخلفات بانکی

۱۳۹۵/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۸۳۵

گروه بانک و بیمه |

دادستان تهران در جلسه مدیران عامل بانک‌ها، با بیان اینکه دادسرای پولی و بانکی با این ایده شکل گرفت که مشکلات و تخلفات بانکی در بستر تخصصی رسیدگی شود، گفت: جنس کار بانکی، تخصصی است و احکام قضایی نیز باید در دادسرای تخصصی بررسی شود. متاسفانه در گذشته مرجع تخصصی صاحب نظری در قوه قضاییه نبود و پرونده‌هایی مانند تخلف 3هزار میلیارد تومانی و بابک زنجانی وجود دارد که به بررسی در بخش‌های تخصصی نیاز دارد.

به گزارش «تعادل»، جعفری‌دولت‌آبادی با اشاره به اینکه بانک‌ها امین اموال مردم هستند، تاکید کرد: اعطای تسهیلات و عدم پیگیری برای دریافت آن از آسیب‌هایی است که در چند سال گذشته، کشور ما با آن درگیر بوده و عده‌یی به خود حق دادند که تسهیلات میلیاردی از بانک‌ها دریافت کنند و بازپرداخت نکنند.

وی با تفکیک بدهکاران بانکی به دو گروه خاطرنشان کرد: یک گروه بدهکاران واقعی‌اند که در تولید و اشتغال کشور فعال و درصدد پرداخت آن هستند اما توان بازپرداخت تسهیلات را ندارند که شبکه بانکی لازم است با آنها همکاری کند. دسته دیگر بدهکارانی هستند که با توصیه، تسهیلات گرفته‌اند که بانک‌ها باید با جدیت بیشتری وصول آنها را پیگیری کنند. اگر افراد در حوزه تولید و اشتغال فعال باشند بانک‌ها می‌توانند با آنها توافق کنند اما با گروه دوم، نباید هیچ‌گونه مسامحه‌یی شود. با این تفکیک، کار قوه قضاییه نیز بسیار آسان‌تر می‌شود.

دولت‌آبادی با ذکر این نکته که صرف پرداخت تسهیلات در چارچوب مقررات جرم نیست، تصریح کرد: ما با تسهیلاتی سر وکار داریم که با توصیه و سفارش پرداخت شده و اعتبارسنجی و وثیقه غیرواقعی در قبال تسهیلات اعطایی دریافت شده است.

دادستان تهران تاکید کرد: ما با اعطای وام به بنگاه‌های تولیدی هیچ مشکلی نداریم بلکه مشکل ما کسانی هستند که با تسهیلات دریافتی وارد بازارهای دیگر می‌شوند و هیچ نسبتی با تولید و اشتغال ندارند.

وی خاطرنشان کرد: به زعم قوه قضاییه، افرادی که با سفارش و توصیه و ضمانت‌های غیرواقعی موفق به دریافت تسهیلات از بانک‌ها می‌شوند، مجرم هستند و اعطاکنندگان تسهیلات نیز در این جرم شریک‌اند.

این مقام مسوول قوه قضاییه با تاکید بر اینکه خود بانک‌ها باید وارد عمل شوند و چرخه سالم بانکی را مدیریت کنند، گفت: حمایت‌های ما در موضوع موسسات غیرمجاز و در برخی تخلفات بانکی همواره وجود دارد اما باید توجه داشت که ورود قوه قضاییه به موضوعات باید آخرین اقدام باشد.

دولت‌آبادی درخصوص ارائه آموزش‌های تخصصی به قضات کشور گفت: در حوزه‌های آموزشی و تخصصی، ما به کمک بانک مرکزی و نظام بانکی نیاز داریم چرا که مسائل اقتصادی برای قضات در دانشگاه‌ها چندان ارائه نمی‌شود و باید همکاری گسترده‌تری در زمینه آموزشی بین شبکه بانکی و قوه قضاییه ایجاد شود چرا که برای برخورد با تخلفات پولی و بانکی حتما به قضات متخصص نیاز داریم.

وی افزود: هرجا مدیر شایسته بر مسند کار بوده، آن نهاد موفق عمل کرده است. در بانک‌ها نیز با توجه به اینکه وجوه و اموال مردم در دست آنهاست، حتما به مدیران شایسته نیازمندیم.

دادستان تهران ابراز امیدواری کرد: ان‌شاءالله این جلسه سرآغازی برای همکاری بیشتر باشد و این تعاملات کمک می‌کند تا مسائل با سرعت بیشتر حل شود. قوه قضاییه حتما می‌تواند با کمک بانک‌ها به حل مشکلات بپردازد و امیدوارم در بستر این تعاملات، وضع معیشت مردم و روند معوقات و اعطای تسهیلات بانک‌ها روز به روز بهتر شود.


نسبت مطالبات معوق 11.6درصد

رییس کل بانک مرکزی نیز روز شنبه در جمع مدیران عامل بانک‌ها به موضوع رونق بازار مسکن اشاره و تصریح کرد: در بازار مسکن شاهد رونق معاملات هستیم، لیکن این بخش به حمایت بیشتر نظام بانکی و تزریق تسهیلات با دقت نظر و لحاظ کردن تمام جوانب نیازمند است، البته باید یادآور شد که خوشبختانه بانک مسکن در این زمینه اقدامات مناسبی را انجام داده است.

وی با ارائه آماری در زمینه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و با اشاره به تاکید مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: شبکه بانکی با وجود تنگنای اعتباری و توان محدود تسهیلات‌دهی در زمینه پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، عملکرد قابل توجهی داشته و آمارها حاکی از افزایش 240 درصدی میزان تسهیلات پرداختی و 10.9درصدی تعداد دریافت‌کنندگان وام ازدواج است.

وی با انتقاد از نسبت بالای مطالبات غیرجاری و لزوم کنترل آن در شبکه بانکی خاطرنشان کرد: در پایان سال 1394 نسبت مطالبات غیرجاری به 10.2درصد رسیده بود و متاسفانه اکنون این رقم به عدد 11.6 درصد رسیده است. در این زمینه بانک‌ها لازم است با شناسایی دقیق مطالبات غیرجاری به راهکارهای کاهش آن

توجه کنند.

وی ثبات بازار ارز را از دستاوردهای بانک مرکزی در دوران فعالیت دولت یازدهم برشمرد و گفت: در بازار ارز تلاش شده است با ایجاد ثبات، اقتصاد از شوک و نوسانات مصون بماند و خوشبختانه نوسانات مقطعی در ماه‌های گذشته نیز به خوبی کنترل و مدیریت شد، ضمن آنکه باید از تمرکز افراطی بر استفاده از دلار که منطبق با ساختارهای اقتصادی کشور نیست، پرهیز شود چرا که عمدتا شرکای خارجی ایران با دلار فعالیت نمی‌کنند و تکیه بیش از حد به دلار غیرمنطقی است؛ در این مسیر بانک مرکزی نیز موضوع تغییر ارز گزارشگری را در دستور کار خود قرار داده است.

بانک‌ها باید رویه‌های خود را اصلاح کنند

وی در بخش دیگری از سخنان خود به عدم تعادل‌های «درآمد - هزینه» و «دارایی- بدهی» در نظام بانکی اشاره و تصریح کرد: نظام بانکی به دلیل وجود این عدم تعادل‌ها وضعیت نامطلوبی دارد و لازم است بانک‌ها با برنامه‌ریزی‌های مناسب، رویه‌های خود را اصلاح کنند چرا که در غیر این صورت هر روز شاهد ضرر و زیان‌های بیشتر و شرایط بدتری در نظام بانکی خواهیم بود.

وی لزوم توجه به اطلاع‌رسانی شفاف، به موقع و روشنگر را نیاز روز نظام بانکی و بانک مرکزی خواند و گفت: عده‌یی در جامعه با بصیرت و آگاهی، برای اصلاح امور از شبکه بانکی انتقاد می‌کنند و شبکه بانکی نیز با حسن نیت به انتقادها توجه و در مسیر اصلاح رویه‌ها گام برمی‌دارد لیکن در مقابل، برخی با اغراض سیاسی و نظرهای غیرکارشناسی دستاوردهای بانک مرکزی و بانک‌ها را تخطئه می‌کنند، در این میان نقش واحدهای اطلاع‌رسانی و روابط عمومی بانک‌ها با هدف واکنش سریع برای رفع ابهام‌ها بسیار حایز اهمیت است که خوشبختانه با هماهنگی و اقدامات شورای اطلاع‌رسانی و تبلیغات نظام بانکی، شاهد اقدامات مثبتی هستیم.


بانک‌ها در بازار بین بانکی فعال‌تر شوند

وی با اشاره به مزایای بازار بین بانکی در شرایط بانک محور بودن اقتصاد کشور گفت: با توجه به محدودیت‌های بازار سرمایه، بانک‌ها باید با ایجاد بازار ثانویه برای خود نقش فعالی در این حوزه ایفا کنند و بانک مرکزی نیز با طراحی و راه‌اندازی سامانه مناسب در این زمینه از فعالیت بانک‌ها در بازار بین بانکی حمایت خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر